Veckobrev
News Øresunds veckobrev v. 50

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 50
Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 50
Huvudrubriker:
Flera fördelar med att förlänga eventuellt S-tågssystem på Kystbanen till Helsingborg enligt DSB
DSB har fått i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga om Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör till förarlös så kallad metrodrift med S-tåg. Om det skulle bli verklighet finns det potential att förlänga tågsystemet vidare under Öresund till Helsingborg, menar det statliga järnvägsföretaget.
Bygget av Köpenhamns konstgjorda halvö Lynetteholm inleds under fredagen
Under fredagen inleds arbetet med att bygga den konstgjorda halvön Lynetteholm i Köpenhamns hamninlopp. Det rapporterar Berlingske. Halvön skapas av överskottsjord från andra byggarbetsplatser och kommer fram till 2070 att få 35 000 invånare och lika många arbetsplatser samtidigt som den ska skydda Köpenhamn mot stormfloder.
Sista direkttåget från Sverige till Helsingör avgick på lördagskvällen
Efter mer än 21 år upphörde på lördagskvällen den direkta tågtrafiken från Sverige via Öresundsbron och Köpenhamn upp till Helsingör. Från och med söndag får alla Öresundståg från Sverige dansk slutstation antingen vid Østerport i utkanten av Köpenhamn eller vid Nivå.
Teckna en gratis prenumeration på News Øresunds svenska veckobrev
Teckna en gratis prenumeration på News Øresunds danska veckobrev
News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som rapporterar om den gränsregionala utvecklingen i Öresundsregionen samt om Danmark för svenska läsare och om Sverige för danska läsare. News Øresund startade 2012 som ett Interregprojekt mellan Øresundsinstituttet, Lunds universitet och Roskilde universitet med finansiering från EU och regionala aktörer. Sedan 2015 ingår News Øresund i Øresundsinstituttet.
Øresundsinstituttet är ett oberoende dansk-svenskt kunskapscentrum som genom analyser, fakta, nätverksmöten och nyhetsbyrån News Øresund bidrar till en ökad kännedom om utvecklingen i regionen. Verksamheten drivs utan vinstintresse och med finansiering av ett drygt 100-tal medlemmar från stat, regioner, kommuner, universitet och det privata näringslivet.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060