Veckobrev
News Øresunds veckobrev v. 50
Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 50
Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 50
Huvudrubriker:
Flera fördelar med att förlänga eventuellt S-tågssystem på Kystbanen till Helsingborg enligt DSB
DSB har fått i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga om Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör till förarlös så kallad metrodrift med S-tåg. Om det skulle bli verklighet finns det potential att förlänga tågsystemet vidare under Öresund till Helsingborg, menar det statliga järnvägsföretaget.
Bygget av Köpenhamns konstgjorda halvö Lynetteholm inleds under fredagen
Under fredagen inleds arbetet med att bygga den konstgjorda halvön Lynetteholm i Köpenhamns hamninlopp. Det rapporterar Berlingske. Halvön skapas av överskottsjord från andra byggarbetsplatser och kommer fram till 2070 att få 35 000 invånare och lika många arbetsplatser samtidigt som den ska skydda Köpenhamn mot stormfloder.
Sista direkttåget från Sverige till Helsingör avgick på lördagskvällen
Efter mer än 21 år upphörde på lördagskvällen den direkta tågtrafiken från Sverige via Öresundsbron och Köpenhamn upp till Helsingör. Från och med söndag får alla Öresundståg från Sverige dansk slutstation antingen vid Østerport i utkanten av Köpenhamn eller vid Nivå.
Teckna en gratis prenumeration på News Øresunds svenska veckobrev
Teckna en gratis prenumeration på News Øresunds danska veckobrev
News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som rapporterar om den gränsregionala utvecklingen i Öresundsregionen samt om Danmark för svenska läsare och om Sverige för danska läsare. News Øresund startade 2012 som ett Interregprojekt mellan Øresundsinstituttet, Lunds universitet och Roskilde universitet med finansiering från EU och regionala aktörer. Sedan 2015 ingår News Øresund i Øresundsinstituttet.
Øresundsinstituttet är ett oberoende dansk-svenskt kunskapscentrum som genom analyser, fakta, nätverksmöten och nyhetsbyrån News Øresund bidrar till en ökad kännedom om utvecklingen i regionen. Verksamheten drivs utan vinstintresse och med finansiering av ett drygt 100-tal medlemmar från stat, regioner, kommuner, universitet och det privata näringslivet.
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
