Infrastruktur
Metrons nya Cityring invigs nästa söndag – ska förbinda fler av Köpenhamns stadsdelar

Snart öppnar den nya metrolinjen M3 Cityringen i Köpenhamn. Med tunnelbana blir det nu lättare att resa mellan Vesterbro, Østerbro, Nørrebro och andra stadsdelar. Tunnelbanetågen ska gå med tre minuters mellanrum i rusningstid. Samtidigt höjs biljettpriserna.
Arbetet med att testa driften av tågen längs linjen är snart avslutat och söndagen den 29 september invigs Metrolinjen med stort firande och fri transport för alla resenärer den dagen.
M3 Cityringen förväntas ge köpenhamnare, turister och andra resenärer en smidigare och snabbare resa genom staden. Totalt uppskattas antalet resenärer med metron öka från 65 miljoner under 2018 till 122 miljoner redan till år 2020.
När Cityringen öppnas kommer 10 av de mest använda stationerna i Danmark att ha en Metroförbindelse, skriver Metroselskabet, som äger Köpenhamns metrolinjer.
Tanken är att Cityringen ska minska trängseln och skapa ett mer hållbart och effektivt resande i centrala Köpenhamn.
”Anläggningen av Metron är en riktigt stor vinst – inte bara för dem som bor i Köpenhamn – utan också för pendlare, turister och andra besökare” säger transportminister Benny Engelbrecht (S) i ett pressmeddelande.
Den utbyggda Metron minskar restiden inom Köpenhamn men innebär också att resenärer som åker kollektivt i Köpenhamn i fortsättningen måste betala 80 danska kronor extra per månad i ett kvalitetstillägg om de vill åka med Metron. Tillägget utgör en del av finansieringen av den utbyggda Metron.
Resenärer som kommer med Öresundståg från Sverige behöver inte betala tillägget förrän i januari 2020 eftersom Skånetrafiken fått dispens för att hinna anpassa sitt biljettsystem och få ett politiskt godkännande inom Region Skåne av den nya extrataxansom är fastställd av dansk lag.
Förutom Cityringen pågår dessutom anläggandet av en annan ny metrolinje i Köpenhamn. Från och med 2020 ska man kunna ta metron till Nordhavn och från 2024 ska sträckan till Sydhavn vara klar. Därmed kommer huvudstaden att vara sammanbunden av totalt 44 metrostationer.
Nu utreds en ytterligare utbyggnad av Metron i Köpenhamn samtidigt som Köpenhamn och Malmö nästa år är klara med en utredning om möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna, Öresundsmetron. (News Øresund – Erik Ottosson)
Fakta: Metroselskabet
Äger och driver Köpenhamns tunnelbana med förarlösa tåg. De första två linjerna till Ørestad och Kastrup invigdes år 2002.
Metroselskabet ägs till 50 procent av Köpenhamns kommun, 8,3 procent av Frederiksbergs kommun och 41,7 procent av danska staten.
Läs mer: Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060