Connect with us

Infrastruktur

Metrons nya Cityring invigs nästa söndag – ska förbinda fler av Köpenhamns stadsdelar

Publicerad

den

Nya Cityringen väntas nära dubblera antalet resenärer med Metron i Köpenhamn, till 122 miljoner år 2020. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Snart öppnar den nya metrolinjen M3 Cityringen i Köpenhamn. Med tunnelbana blir det nu lättare att resa mellan Vesterbro, Østerbro, Nørrebro och andra stadsdelar.  Tunnelbanetågen ska gå med tre minuters mellanrum i rusningstid. Samtidigt höjs biljettpriserna.

Arbetet med att testa driften av tågen längs linjen är snart avslutat och söndagen den 29 september invigs Metrolinjen med stort firande och fri transport för alla resenärer den dagen.

M3 Cityringen förväntas ge köpenhamnare, turister och andra resenärer en smidigare och snabbare resa genom staden. Totalt uppskattas antalet resenärer med metron öka från 65 miljoner under 2018 till 122 miljoner redan till år 2020.

Källa: Karta: Metroselskabet, foto: News Øresund.

När Cityringen öppnas kommer 10 av de mest använda stationerna i Danmark att ha en Metroförbindelse, skriver Metroselskabet, som äger Köpenhamns metrolinjer.

Tanken är att Cityringen ska minska trängseln och skapa ett mer hållbart och effektivt resande i centrala Köpenhamn.

”Anläggningen av Metron är en riktigt stor vinst – inte bara för dem som bor i Köpenhamn – utan också för pendlare, turister och andra besökare” säger transportminister Benny Engelbrecht (S) i ett pressmeddelande.

Den utbyggda Metron minskar restiden inom Köpenhamn men innebär också att resenärer som åker kollektivt i Köpenhamn i fortsättningen måste betala 80 danska kronor extra per månad i ett kvalitetstillägg om de vill åka med Metron. Tillägget utgör en del av finansieringen av den utbyggda Metron.

Resenärer som kommer med Öresundståg från Sverige behöver inte betala tillägget förrän i januari 2020 eftersom Skånetrafiken fått dispens för att hinna anpassa sitt biljettsystem och få ett politiskt godkännande inom Region Skåne av den nya extrataxansom är fastställd av dansk lag.

Förutom Cityringen pågår dessutom anläggandet av en annan ny metrolinje i Köpenhamn. Från och med 2020 ska man kunna ta metron till Nordhavn och från 2024 ska sträckan till Sydhavn vara klar. Därmed kommer huvudstaden att vara sammanbunden av totalt 44 metrostationer.

Nu utreds en ytterligare utbyggnad av Metron i Köpenhamn samtidigt som Köpenhamn och Malmö nästa år är klara med en utredning om möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna, Öresundsmetron. (News Øresund – Erik Ottosson)

Fakta: Metroselskabet

Äger och driver Köpenhamns tunnelbana med förarlösa tåg. De första två linjerna till Ørestad och Kastrup invigdes år 2002.

Metroselskabet ägs till 50 procent av Köpenhamns kommun, 8,3 procent av Frederiksbergs kommun och 41,7 procent av danska staten.

Läs mer: Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur3 dagar sedan

Samverkan mellan Trafikverket, Region Skåne och kommuner ska skynda på järnvägsutbyggnaden mellan Lund och Hässleholm

Utbyggnaden till fyra järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm behövs för att klara den ökade trafik som väntas när dansk-tyska Fehmarn...

Samhälle3 dagar sedan

Sverige följer efter Danmark med hamnberedskap – nytt avtal säkrar tågfärjorna från Trelleborg till Tyskland

I måndags tecknade Trafikverket avtal med Stena Line om fortsatt trafik med tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fram till 2031....

Danmark5 dagar sedan

Prognos: Befolkningen växer mest i huvudstadsregionen – 42 kommuner i Danmark krymper

Det är huvudstadsregionens västra delar som den danska befolkningen väntas växa mest fram till 2040. Dessutom ökar skillnaderna inom landet....

Danmark1 vecka sedan

Ny analys: Billiga elbilar och självstyrande bilar utmanar framtidens kollektivtrafik i Köpenhamn

Fram till 2070 väntas antalet invånare i det danska huvudstadsområdet öka med upp till 400 000 personer och det innebär...

Danmark1 vecka sedan

Vikten av fria medier i kulturkampen fyllde Pia Olsen Dyhrs (SF) partiledartal

ALLINGE. ”De vill riva ner för att bygga upp”. Danmark befinner sig i en kulturkamp och starka krafter vill bryta...

Fehmarn1 vecka sedan

Øresundsbrons vd: Tänk ett nordeuropeiskt transportstråk – inte lokala satsningar

Chansen att få nationella politiker att satsa på transportstråket norrut från Fehmarn Bält, genom Danmark och upp i Sverige, är...

Danmark1 vecka sedan

Djurvälfärd och rent dricksvatten i fokus för De Konservative

ALLINGE. Danskarna har fått mer välstånd, gjort teknologiska framsteg och landet har tagit fart, men längs vägen har de förlorat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.