Connect with us

Samhälle

Matvarujättarna bojkottas av Facebookgrupp – som protest mot stigande priser

Publicerad

den

Livsmedelspriserna har varit en infekterad fråga ända sen de stora prisökningarna under 2022. Foto: News Øresund – Lennart Hedstigen

I måndags påbörjade en Facebookgrupp sin veckolånga bojkott av de stora livsmedelskedjorna i Sverige med förhoppningen att det ska leda till lägre priser. Många i gruppen ser det som att butikskedjorna skor sig på konsumenternas bekostnad. Även regeringen är oroad och har under torsdagen hållit möte med representanter från branschen. Samtidigt höjs röster som pekar på att prisökningarna i hög grad beror på en internationell utveckling och höjda kostnader i flera led. Alexander Norén, SVT:s ekonomikommentator, påpekar i morgonstudion att debatten om livsmedelspriserna är i stort ganska förvirrad, och full av förhastade slutsatser.

Bojkotten smygstartade redan förra veckan då deltagarna uppmanades att använda varorna de hade hemma och undvika att gå till butiken. Men från och med i måndags skulle deltagarna helt undvika att handla från matvarujättarna, även veckan efter är tanken att deltagarna ska försöka minimera sina besök och i stället besöka alternativa matbutiker.

Facebookgruppen ”Sänk matpriserna – bojkottgruppen”, som utger sig för att vara den officiella gruppen för matbojkotten under vecka 12, har för närvarande omkring 4 000 medlemmar. Om bojkotten inte leder till någon förändring, är planen att under de följande veckorna rikta in sig mot enskilda kedjor, exempelvis ICA en vecka och Coop nästa.

Det är dock inte bara konsumenterna som oroar sig för prisutvecklingen på livsmedel – även regeringen är bekymrad. Därför har delar av regeringen idag hållit ett möte med livsmedelsjättarna och andra aktörer inom branschen för att diskutera de stigande priserna. Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel, säger till TT att regeringen inte ställde några krav under torsdagens möte och att samtliga på mötet var eniga om att prisökningarna inte beror på branschen utan omvärldsfaktorer.

Enligt SCB:s siffror för februari ökade matpriserna med 3,9 procent jämfört med samma månad i fjol, och ökningen på 1,8 procent januari till februari var den största månadsökningen sedan februari 2023.

Livsmedelskartell eller nödvändiga prisökningar

De som är kritiska mot bojkotten menar att ilskan är missriktad. Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv och Investor, säger till SvD att prisökningarna som har skett ligger utanför enskilda matvarukedjors kontroll och snarare beror på missväxt och inflation. Han hänvisar även till statistik från Eurostat som visar att utvecklingen av svenska livsmedelspriser har varit relativt normal eller till och med under medel i europeiska mått.

Men andra menar att en orsak till ökningen av livsmedelspriserna är den bristande konkurrensen i den svenska livsmedelskedjan. Något som även Konkurrensverket påpekade i sin rapport ”Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen 2023–2024”. I pressmeddelandet till rapporten skrev de att branschen lider av bristande konkurrens på flera nivåer, vilket gör att prisökningarna på varorna inte till fullo kan motiveras av de ökade produktions- eller insatsvarukostnaderna.

Genom att använda olika ekonomiska nyckeltal som bruttovinst eller vinstmarginal kan man antingen fria eller fälla livsmedelsbranschen från anklagelser om ”övervinster”. Men ett orubbligt faktum är att världsmarknadspriserna på många insatsvaror har ökat, vilket kommer spilla över till konsumenterna. De tydligaste exemplen på senare tid har varit kaffe och choklad, vars marknadspriser har stigit med nästan 100 procent jämfört med februari 2024.

Bojkotten kan skapa förändring

Det återstår att se vilken påverkan en veckas bojkott kommer få. Filippa Lind, influencer och miljövetarstudent som är drivande i bojkottgruppen, säger till Sydsvenskan att rörelsen kommer fortsätta och att det handlar om att vara tillräckligt många. Ifall de inte känner sig hörda kommer de som sagt fortsätta.

Sydsvenskan har även pratat med Sofia Ulver, docent i marknadsföring och konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, hon tror att rörelsen kan tvinga livsmedelskedjorna att vara mer transparenta kring sin prissättning. Hon menar att konsumenterna i vissa lägen, exempelvis när Ryssland invaderade Ukraina, kan accepterar ökade priser men ifall det känns som man blir bedragen och prisökningarna kommer från intet så ökar missnöjet

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade17 timmar sedan

News Øresund gör uppehåll över helgerna

News Øresund har ett uppehåll under kortveckorna över påsk och 1 maj. Vi är åter med nyheter om Öresundsregionen vecka...

Näringsliv2 veckor sedan

Öresundsbron 25-årsjubileum i fokus när svenskt affärsnätverk möttes i Köpenhamn

När det sydsvenska vd-nätverket Friends of Executive samlade 170 personer i en av Hotel D’Angleterres stora salar i Köpenhamn var...

Danmark2 veckor sedan

Arla Foods går samman med tysk mejerikoncern

I veckan meddelades det att Arla Foods krokar arm med sin tyska motsvarighet DMK Group, och blir därmed den största...

Danmark2 veckor sedan

Gängkriminaliteten borta från Pusher Street i Christiania

Ett år efter att Pusher Street i Christiania bokstavligen revs upp med gatsten, hashbodar och allt är droghandeln och gängkriminaliteten...

Samhälle2 veckor sedan

Flyttningen över Öresund ökar – men bara från Skåne till Östdanmark

Enligt ny statistik från Region Skåne har antalet flyttningar över Öresund ökat under året. Det beror dock inte på att...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig närvaro vid Öresundbrons 25-årsfirande

Öresundsbron firar 25 år och precis som vid invigningen firas det med kunglig glans. Den 1 juli tar det svenska...

Danmark2 veckor sedan

Coop i Danmark tar bort plastlocken från yoghurtförpackningar

EU-bestämmelsen om att skruvlock i plast måste sitta fast på förpackningen har fått en oväntad konsekvens. I Danmark slopade Coop...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.