Danmark
Klimarådet: Höjda avgifter och nya utvecklingssatsningar ska göra att Danmark når sina klimatmål

En miljon elbilar, höjda klimatavgifter och grönare industri och lantbruk är några av nyckelkomponenterna för att Danmark ska nå sitt mål om 70 procents minskade utsläpp till år 2030. Dessutom måste omfattande satsningar på utveckling av nya omställningsmetoder genomföras. Det menar det oberoende expertorganet Klimarådet, i sina nya rekommendationer till den danska regeringen. Förslagen får dock kritik från näringslivet, som menar att de är för drastiska och kommer minska antalet jobb i Danmark.
Klimarådets rekommendationer är att insatserna stegras, och de väntas år 2030 kosta 15–20 miljarder danska kronor årligen. Det motsvarar 1 procent av Danmarks BNP.
– Vi når inte 70-procentsmålet 2030 om vi fortsätter som vanligt. Klimatrådet rekommenderar att vi snabbt börjar att implementera alla omställningselement vi redan känner, som fler elbilar och mer biogas, men att vi också redan nu börjar planera och utveckla de lite svårare omställningarna som ska hjälpa oss att nå 70 procent, säger Peter Møllgaard, ordförande för Klimarådet, i ett pressmeddelande.
Bland annat vill Klimarådet att det införs höga avgifter på drivhusgaser, vilket skulle få flera livsmedel att stiga i pris. Ett paket mjölk beräknas bli två kronor dyrare 2030, kilopriset på oxkött väntas stiga med 26 kronor medan bensin och diesel kommer kosta fyra till fem kronor mer år 2030. Rekommendationerna oroar det danska näringslivet.
– Vi vill kraftigt avråda från en mycket hög dansk avgift. Det kommer betyda att arbetsplatser försvinner ut ur landet tillsammans med hela föroreningen, och det är inte det som är tanken, säger Kent Damsgaard, chef på Dansk Industri, till DR.
Marten Merrild, ordförande för branschorganisationen Landbrug og Fødevarer, är också skeptisk till Klimarådets rekommendationer.
– Om avgifterna bara betyder att produktionen flyttar till utlandet så hjälper det ju inte den globala insatsen, som är nödvändig för klimatet, någonting. Vi måste komma ihåg att den klimatinsats som fungerar är en global insats, inte en dansk, säger han till DR.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne