Danmark
Kalundborg tar upp kampen med Copenhagen Malmö Port som containerhamn


Kalundborgs hamn byggs ut och vill ta upp konkurrensen med Copenhagen Malmö Port om container- och kryssningsfartyg. Foto: News Øresund
Den lilla hamnstaden Kalundborg på västra Själland storsatsar på att bli betydelsefull dansk containerhamn och angöring för kryssningsfartyg. Målet är att hamnens marknadsandel ska öka från 5 till 50 procent av den nuvarande containermarknaden på Själland och att locka till sig 19 kryssningsfartyg per år. Det uppger Børsen. Revisionsbyrån Ernst & Young varnar dock för att Kalundborg tar en stor risk och pekar på att stadens hamnutbyggnad möter tuff konkurrens från Copenhagen Malmö Port som ska bygga en ny containerterminal i yttre delen av Nordhavn i Köpenhamn.
Kalundborg är en industristad känd bland annat för stora fabriker ägda av Novo Nordisk och Novozymes. Från hamnen går färjor till Samsö men också många fraktfartyg. Hamnens kapacitet är nästan fullt utnyttjad och därför byggs hamnen ut.

Hamnen i Kalundborg vänder sig mot fartyg som seglar genom Stora Bält på väg in i eller ut ur Östersjön. Karta: News Öresund
Kalundborgs hamn arrenderar därför ett nytt markområde av Lerchenborg Gods till en nuvärdeskostnad på 191 miljoner danska kronor under 99 år och som ska användas till utbyggnaden. Samtidigt ställer kommunen upp med en garanti för ett lån på 200 miljoner kronor till utbyggnaden av hamnen där första spadtaget togs den 11 oktober i år. En affärsplan som Børsen tagit del av visar att målet är att öka hamnens marknadsandel av containermarknaden på Själland från dagens 5 procent till 50 procent år 2023. Dessutom hoppas man få 19 anlöp av kryssningsfartyg. Hamnen räknar också med att hyra ut mark till företag och uppger att en fjärdedel av det nya logistikområdet redan är uthyrt.
I den rapport som Ernst & Young tagit fram åt Kalundborgs kommunpolitiker noteras dock att det råder stor osäkerhet om hamnen kan nå en så pass stor marknadsandel på conatinermarknaden på Själland som 50 procent. E&Y påpekar bland annat att tillväxten för containertrafiken är beroende av utvecklingen hos den betydligt större konkurrenten Copenhagen Malmö Port, CMP, som beslutat att bygga en ny conatinerterminal i yttre delen av Nordhavn i Köpenhamn och som ska vara klar 2020. Det gör att CMP kommer att kunna ta emot större containerfartyg i framtiden.
Kalundborgs borgmästare Martin Damm (V) är inte orolig för investeringen och påpekar till Børsen att den nuvarande hamnen är obelånad och värd 250 miljoner danska kronor. Efter utbyggnaden ökar hamnens värde till 450 miljoner med en belåning på 200 miljoner. Hamndirektören Bent Rasmussen håller fast vid affärsplanen som utvecklats och reviderats och uppger till Børsen att hamnen har en stark ekonomi och att ”vi i stort sett utan en enda ny intäkt kan klara oss igenom under tio år”. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen