Connect with us

Infrastruktur

Hemlig offert visar att Kina erbjuder sig att bygga svensk höghastighetsjärnväg på fem år

Publicerad

den

Xu Keliang (till höger) vice chief engineer China Railway Construction Corporation, CRCC, efter att ha talat i samband med lobbyorganisationen och Interregprojektet The 8 Million Citys konferens om höghastighetståg i Berns salonger i Stockholm den 10 april 2013.  Foto: News Øresund – Johan Wessman. © News Øresund.  Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta:  News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Xu Keliang (mitten), vice chefsingenjör vid China Railway Construction Corporation, CRCC, som vid en järnvägskonferens på Berns i Stockholm den 10 april 2013 berättar att företaget vill bygga höghastighetsjärnväg i Sverige. Foto: News Øresund

Det kinesiska företaget China Railway Construction har lämnat en hemlig offert till riksdagens trafikutskott på att bygga hela den kommande svenska höghastighetsjärnvägen – på halva tiden och betydligt billigare än Trafikverkets beräkningar. Det bekräftar Karin Svensson-Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott, till Sveriges Television.

– De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson Smith till Sveriges Television.

Inom några veckor ska riksdagens trafikutskott åka på studieresa till Kina och Japan för att studera konceptet med att bygga höghastighetsbanor på broar som är mycket vanligt i Asien.

Kontakterna mellan China Railway Construction och Sverige har pågått i flera år. Den 10 april 2013 deltog företagets chefsingenjör Xu Keliang i ett möte på Berns Salonger i Stockholm arrangerat av projektet the 8 Million City som undersökte möjligheten att bygga en höghastighetsbana som skulle göra det möjligt att åka mellan Oslo och Köpenhamn på 2,5 timmar.
Redan då erbjöd Xu Keliang att företaget skulle bygga järnväg i Sverige. Företagets koncept med järnväg på betongpelare uppges ha en rad fördelar. Det kräver endast omkring sex meter breda pelare på marknivå jämfört med en konventionell järnväg som kräver 26 meters bredd – det minskar drastiskt behovet av markinköp. Järnvägen utgör inte en barriär i landskapet om den byggs på pelare eftersom det blir möjligt att dra vägar och bruka åkrarna mellan pelarna. Markarbeten för att jämna ut ojämnheter i terrängen minimeras genom att pelarnas höjd kan varieras. Betongelementen kan prefabriceras och lyftas på plats på pelarna ungefär som Öresundsbron byggdes. Snöproblem kan undvikas genom att järnvägen spolas med antifrostvätska som samlas upp i betongrännan.

I den nu inlämnade hemliga offerten uppges kostnaderna för ett svensk höghastighetsnät mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö kunna sänkas kraftigt. Sveriges Television hänvisar till expertis som menar att byggkostnaden kan sänkas med 25 miljarder kronor till 145 miljarder samtidigt om den asiatiska broteckningen används. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.