Connect with us

Infrastruktur

Hemlig offert visar att Kina erbjuder sig att bygga svensk höghastighetsjärnväg på fem år

Publicerad

den

Xu Keliang (till höger) vice chief engineer China Railway Construction Corporation, CRCC, efter att ha talat i samband med lobbyorganisationen och Interregprojektet The 8 Million Citys konferens om höghastighetståg i Berns salonger i Stockholm den 10 april 2013.  Foto: News Øresund – Johan Wessman. © News Øresund.  Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta:  News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Xu Keliang (mitten), vice chefsingenjör vid China Railway Construction Corporation, CRCC, som vid en järnvägskonferens på Berns i Stockholm den 10 april 2013 berättar att företaget vill bygga höghastighetsjärnväg i Sverige. Foto: News Øresund

Det kinesiska företaget China Railway Construction har lämnat en hemlig offert till riksdagens trafikutskott på att bygga hela den kommande svenska höghastighetsjärnvägen – på halva tiden och betydligt billigare än Trafikverkets beräkningar. Det bekräftar Karin Svensson-Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott, till Sveriges Television.

– De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson Smith till Sveriges Television.

Inom några veckor ska riksdagens trafikutskott åka på studieresa till Kina och Japan för att studera konceptet med att bygga höghastighetsbanor på broar som är mycket vanligt i Asien.

Kontakterna mellan China Railway Construction och Sverige har pågått i flera år. Den 10 april 2013 deltog företagets chefsingenjör Xu Keliang i ett möte på Berns Salonger i Stockholm arrangerat av projektet the 8 Million City som undersökte möjligheten att bygga en höghastighetsbana som skulle göra det möjligt att åka mellan Oslo och Köpenhamn på 2,5 timmar.
Redan då erbjöd Xu Keliang att företaget skulle bygga järnväg i Sverige. Företagets koncept med järnväg på betongpelare uppges ha en rad fördelar. Det kräver endast omkring sex meter breda pelare på marknivå jämfört med en konventionell järnväg som kräver 26 meters bredd – det minskar drastiskt behovet av markinköp. Järnvägen utgör inte en barriär i landskapet om den byggs på pelare eftersom det blir möjligt att dra vägar och bruka åkrarna mellan pelarna. Markarbeten för att jämna ut ojämnheter i terrängen minimeras genom att pelarnas höjd kan varieras. Betongelementen kan prefabriceras och lyftas på plats på pelarna ungefär som Öresundsbron byggdes. Snöproblem kan undvikas genom att järnvägen spolas med antifrostvätska som samlas upp i betongrännan.

I den nu inlämnade hemliga offerten uppges kostnaderna för ett svensk höghastighetsnät mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö kunna sänkas kraftigt. Sveriges Television hänvisar till expertis som menar att byggkostnaden kan sänkas med 25 miljarder kronor till 145 miljarder samtidigt om den asiatiska broteckningen används. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.