Connect with us

Infrastruktur

Hemlig offert visar att Kina erbjuder sig att bygga svensk höghastighetsjärnväg på fem år

Publicerad

den

Xu Keliang (till höger) vice chief engineer China Railway Construction Corporation, CRCC, efter att ha talat i samband med lobbyorganisationen och Interregprojektet The 8 Million Citys konferens om höghastighetståg i Berns salonger i Stockholm den 10 april 2013.  Foto: News Øresund – Johan Wessman. © News Øresund.  Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta:  News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Xu Keliang (mitten), vice chefsingenjör vid China Railway Construction Corporation, CRCC, som vid en järnvägskonferens på Berns i Stockholm den 10 april 2013 berättar att företaget vill bygga höghastighetsjärnväg i Sverige. Foto: News Øresund

Det kinesiska företaget China Railway Construction har lämnat en hemlig offert till riksdagens trafikutskott på att bygga hela den kommande svenska höghastighetsjärnvägen – på halva tiden och betydligt billigare än Trafikverkets beräkningar. Det bekräftar Karin Svensson-Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott, till Sveriges Television.

– De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson Smith till Sveriges Television.

Inom några veckor ska riksdagens trafikutskott åka på studieresa till Kina och Japan för att studera konceptet med att bygga höghastighetsbanor på broar som är mycket vanligt i Asien.

Kontakterna mellan China Railway Construction och Sverige har pågått i flera år. Den 10 april 2013 deltog företagets chefsingenjör Xu Keliang i ett möte på Berns Salonger i Stockholm arrangerat av projektet the 8 Million City som undersökte möjligheten att bygga en höghastighetsbana som skulle göra det möjligt att åka mellan Oslo och Köpenhamn på 2,5 timmar.
Redan då erbjöd Xu Keliang att företaget skulle bygga järnväg i Sverige. Företagets koncept med järnväg på betongpelare uppges ha en rad fördelar. Det kräver endast omkring sex meter breda pelare på marknivå jämfört med en konventionell järnväg som kräver 26 meters bredd – det minskar drastiskt behovet av markinköp. Järnvägen utgör inte en barriär i landskapet om den byggs på pelare eftersom det blir möjligt att dra vägar och bruka åkrarna mellan pelarna. Markarbeten för att jämna ut ojämnheter i terrängen minimeras genom att pelarnas höjd kan varieras. Betongelementen kan prefabriceras och lyftas på plats på pelarna ungefär som Öresundsbron byggdes. Snöproblem kan undvikas genom att järnvägen spolas med antifrostvätska som samlas upp i betongrännan.

I den nu inlämnade hemliga offerten uppges kostnaderna för ett svensk höghastighetsnät mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö kunna sänkas kraftigt. Sveriges Television hänvisar till expertis som menar att byggkostnaden kan sänkas med 25 miljarder kronor till 145 miljarder samtidigt om den asiatiska broteckningen används. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade19 timmar sedan

Kraftigt lyft för tågtrafiken över bron bidrog till nytt trafikrekord över Öresund under 2024: 105 212 resor per dygn

2024 blev det bästa året någonsin för trafiken med Öresundståg över bron. Antalet tågpassagerare ökade med tolv procent till i...

Danmark23 timmar sedan

Vart femte detaljhandelsföretag i Danmark har försvunnit sedan 2012

Konkurrensen från näthandeln och ändrade inköpsvanor slår hårt mot de danska butikerna konstaterar näringslivsorganisationen SMV Danmark i en ny analys....

Hållbarhet21 timmar sedan

Ny lag om textilinsamling i Sverige: mängden kläder överraskar organisation

I Sverige har en ny lag om textilinsamling, som blev införd i år, redan skapat utmaningar för hjälporganisationen Human Bridge,...

Infrastruktur1 dag sedan

Ny analys: För varje krona som investeras i en Öresundsmetro får samhället tillbaka 1 krona och 23 öre

På lång sikt är det lönsamt att bygga en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö, Öresundsmetron. Det skriver Malmö stad i...

Samhälle2 dagar sedan

Socialliberalt oppositionsparti störst efter grönländskt val

Tisdagen den 11 mars höll Grönland val, något som i år blivit extra uppmärksammat på grund av de geopolitiska spänningarna...

Politik2 dagar sedan

Greater Copenhagen firar Öresundsbron med historisk hemsida om det politiska samarbetet mellan Danmark och Sverige

Det politiska dansk-svenska samarbetet Greater Copenhagen uppmärksammar Öresundsbrons kommande 25-årsjubileum med en hemsida om ”25 år av politiskt samarbete i...

Samhälle1 dag sedan

Öresundsdebatten vecka 11: Børsen återskapas i mera ursprungligt skick och en dansk skådespelare som tar AI till hjälp för att tala perfekt svensk på film

Børsen återfår mer av sitt ursprungliga utseende när den 400-åriga byggnaden återuppbyggs efter förra årets brand. En dansk bilderboks-apa har...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.