Connect with us

Infrastruktur

Hemlig offert visar att Kina erbjuder sig att bygga svensk höghastighetsjärnväg på fem år

Publicerad

den

Xu Keliang (till höger) vice chief engineer China Railway Construction Corporation, CRCC, efter att ha talat i samband med lobbyorganisationen och Interregprojektet The 8 Million Citys konferens om höghastighetståg i Berns salonger i Stockholm den 10 april 2013.  Foto: News Øresund – Johan Wessman. © News Øresund.  Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta:  News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Xu Keliang (mitten), vice chefsingenjör vid China Railway Construction Corporation, CRCC, som vid en järnvägskonferens på Berns i Stockholm den 10 april 2013 berättar att företaget vill bygga höghastighetsjärnväg i Sverige. Foto: News Øresund

Det kinesiska företaget China Railway Construction har lämnat en hemlig offert till riksdagens trafikutskott på att bygga hela den kommande svenska höghastighetsjärnvägen – på halva tiden och betydligt billigare än Trafikverkets beräkningar. Det bekräftar Karin Svensson-Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott, till Sveriges Television.

– De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson Smith till Sveriges Television.

Inom några veckor ska riksdagens trafikutskott åka på studieresa till Kina och Japan för att studera konceptet med att bygga höghastighetsbanor på broar som är mycket vanligt i Asien.

Kontakterna mellan China Railway Construction och Sverige har pågått i flera år. Den 10 april 2013 deltog företagets chefsingenjör Xu Keliang i ett möte på Berns Salonger i Stockholm arrangerat av projektet the 8 Million City som undersökte möjligheten att bygga en höghastighetsbana som skulle göra det möjligt att åka mellan Oslo och Köpenhamn på 2,5 timmar.
Redan då erbjöd Xu Keliang att företaget skulle bygga järnväg i Sverige. Företagets koncept med järnväg på betongpelare uppges ha en rad fördelar. Det kräver endast omkring sex meter breda pelare på marknivå jämfört med en konventionell järnväg som kräver 26 meters bredd – det minskar drastiskt behovet av markinköp. Järnvägen utgör inte en barriär i landskapet om den byggs på pelare eftersom det blir möjligt att dra vägar och bruka åkrarna mellan pelarna. Markarbeten för att jämna ut ojämnheter i terrängen minimeras genom att pelarnas höjd kan varieras. Betongelementen kan prefabriceras och lyftas på plats på pelarna ungefär som Öresundsbron byggdes. Snöproblem kan undvikas genom att järnvägen spolas med antifrostvätska som samlas upp i betongrännan.

I den nu inlämnade hemliga offerten uppges kostnaderna för ett svensk höghastighetsnät mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö kunna sänkas kraftigt. Sveriges Television hänvisar till expertis som menar att byggkostnaden kan sänkas med 25 miljarder kronor till 145 miljarder samtidigt om den asiatiska broteckningen används. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle15 januari, 2021

Region Skåne upphandlar gratis covid-19 test för gränspendlare till Danmark

Skåningar som arbetspendlar till Danmark ska få hjälp av Region Skåne med gratis snabbtest för covid-19. I början av nästa...

Samhälle14 januari, 2021

Sverige gör undantag från inreseförbudet för barn från Danmark på väg till förälder i Sverige eller på Bornholm

Den svenska regeringen har tagit till sig kritiken mot att det svenska inreseförbudet splittrade familjer med delad vårdnad om barn...

Okategoriserade14 januari, 2021

Danmark förlänger de skärpta gräns- och mötesrestriktionerna till den 7 februari

Danmark förlänger de skärpta reserestriktionerna och mötesrestriktionerna fram till och med den 7 februari meddelade sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på...

Samhälle15 januari, 2021

Fler än 10 000 covid-19 relaterade dödsfall i Sverige

I veckan passerade antalet avlidna med covid-19 i Sverige 10 000. På fredagen uppgav Folkhälsomyndigheten att 10 185 personer avlidit...

Näringsliv15 januari, 2021

Danskt väteföretag tar in stort kapitaltillskott och erfarna medlemmar i styrelsen

Danska cleantech-företaget Green Hydrogen Systems kan få en huvudroll i den framtida produktionen av väte. Genom företagets teknologi kan väte...

Infrastruktur14 januari, 2021

Arlanda tappade 75 procent av passagerarna

Precis som Köpenhamns flygplats i Kastrup tappade Arlanda flygplats i Stockholm 74 procent av alla passagerare under coronaåret 2020. Det...

Samhälle15 januari, 2021

Allt färre skottdåd och sprängningar i Malmö

Sedan toppnivån 2017 har antalet skottlossningar och sprängningar i Malmö stadigt minskat rapporterar Sydsvenskan som tagit del av statistik från...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.