Connect with us

Danmark

Hamnsamarbete rosades vid EU-workshop

Publicerad

den

CMP Patrick Cox webb foto Anna Palmehag

Pat Cox leder EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor, som handlar om att bygga upp en snabb och miljövänlig transportkorridor mellan norra och södra Europa. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Copenhagen Malmö Port (CMP) framhölls som ett gott exempel på samarbete, när chefer för europeiska hamnar längs den nord-sydliga transportkorridoren från Skandinavien till Medelhavet på måndagen besökte Malmö för en workshop.

EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor handlar om att bygga upp en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen, via Finland och Baltikum, sedan genom Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. Den omfattar alla typer av trafikslag, men till workshopen hos CMP – den första i sitt slag – var hamnarna inbjudna.

– Vi hade två teman för dagen: hur man kan samarbeta trots att man konkurrerar med varandra och hur vi gör våra hamnar mer miljövänliga och gröna, sade Pat Cox, EU:s koordinator för projektet.

Han lyfte fram CMP som ett gott exempel på samarbete, där de båda sidorna har olika fokus i stället för att konkurrera om samma sak. Medan kryssningsfartygen till exempel oftast lägger till i Köpenhamn är Malmö den stora bilhamnen.

– Det här är en hamn som är unik som företag, med två länder och företag som gått samman och tillsammans arbetar för att göra det bästa möjliga för båda, sade han.

Även Göteborgs hamn fick beröm av Pat Cox, eftersom hälften av godset lämnar hamnen via järnväg.

Pat Cox lyfte också fram betydelsen av att Fehmarn Bält-förbindelsen byggs, för att lösa en av de två stora flaskhalsarna i transportkorridoren. Den andra är passagen över Alperna.

Anna Palmehag – News Øresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur28 januari, 2021

HH-utredningen är klar – intäkterna från en vägförbindelse räcker inte för att finansiera en järnvägstunnel

57–59 miljarder svenska kronor beräknas en fast förbindelse för väg- och järnvägstrafik för persontåg mellan Helsingborg och Helsingør att kosta....

Infrastruktur28 januari, 2021

Nästa generations Öresundståg behöver klara högre hastigheter än dagens

Dagens Öresundståg har en maxhastighet på 180 km/h. När regionerna i sydsverige utreder nästa generations Öresundståg är ambitionen att minska...

Infrastruktur28 januari, 2021

Medier och politiker om HH-utredningen

Danmarks transportminister inte redo att sätta HH-förbindelsen på regeringens lista “I motsats till Öresundsförbindelsen, där väg- och järnvägsdelen är fullt...

Norden28 januari, 2021

Norges gräns mot Sverige stramas åt

De norska gränsrestriktionerna mot Sverige skärptes ytterligare för utländska medborgare vid midnatt mot fredagen den 29 januari. Norges regering har...

Norden28 januari, 2021

Finland skärper gränsen mot Sverige – även stängd för vissa arbetspendlare

Restriktionerna för inresa från Sverige skärps kraftigt av den finländska regeringen. Bland annat stoppas arbetspendlare som bor i Sverige men...

Life Science28 januari, 2021

BioInnovation Institute etablerar första industriella partnerskapet med Ferring

Tillgång till industriell expertis och identifiering av nya lovande företag är några av elementen i ett nytt partnerskap mellan life...

Näringsliv28 januari, 2021

Danska företag fortsatt i topp – men tappar terräng i ny mätning över världens mest hållbara företag

Fem danska energi- och life science-företag utmärker sig på en lista över världens mest hållbara företag, men flera når lägre...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.