Samhälle
Framtidsforskare föreslår ett privatfinansierat utvecklingsbolag för Öresundsregionen
Ett privatfinansierat utvecklingsbolag som ska investera i trafikförbindelser såväl som mentala band över Öresund. Det är ett av framtidsforskaren Uffe Palludans förslag i en ny bok om Öresundsregionen där han sammanfattar sina tankar om regionens utveckling genom åren. I boken föreslår han även nya flygbåtar och busstrafik såväl som fler fasta förbindelser över Öresund.
Uffe Palludan anser att en fullt integrerad Öresundsmetropol har behov av nya flygbåtsförbindelser över Öresund, bussmetro på bron och längre fram en metro mellan Köpenhamn och Malmö samt en HH-tunnel i norra Öresund med tillhörande uppgradering av kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn.
”Problemet er, at i et traditionelt embedsmandsunivers vil en HH-forbindelse og en metro blive set som hinandens modsætninger, da de ses som ”bevillingsprojekter”, der er i bevillingskonkurrence. I virkeligheden er de, når man løfter perspektivet op til at handle om
Øresundsregionen dele af det samme projekt, nemlig en sammenbinding af Øresundsregionen.” skriver Uffe Palludan i sin bok Grænseregion Øresund 2020.
Uffe Palludan har tidigare framfört förslaget om en metro mellan Köpenhamn och Malmö för att lösa kommande kapacitetsproblem på Öresundsbron. Därmed flyttas den så kallade mättningspunkten för trafik och integration, och på det sättet uppnås det Uffe Palludan kallar stadsfusion mellan de två städerna. Men för att hela regionen ska bli en helhet, framhåller han även behovet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.
För att bygga och driva förbindelserna lyfter Uffe Palludan en tidigare idé om att etablera ett privatfinansierat utvecklingsbolag.
”Ideen var som med Ørestadsselskabet, at det skulle have målsætninger på to niveauer. Ørestadsselskabets mål var jo ikke bare at bygge metro, byggemodne jord og sælge den. Det virkelige mål var at få gang i København. Øresundsselskabet skulle tilsvarende heller ikke
bare finansiere og bygge faste forbindelser og drive dem. Det virkelige mål var at få gang i Øresundsintegrationen.” skriver han med hänvisning till hans tidigare bok Metropol Øresund från 2014.
För att realisera visionen om en integrerad Öresundsregion är det viktigaste att skapa mentala broar, anser han.
”Ved at lade udviklingsselskabet have det økonomiske ansvar for driften, vil det få direkte økonomiske interesser i at mentale bånd over sundet udvikles” skriver Uffe Palludan i sitt pressmeddelande.
Uffe Palludan framför dessutom argument för att satsa på flygbåtar och busstrafik över Öresund. Både flygbåtarna och en så kallad metrobuss kan gå i shuttletrafik mellan Malmö och Köpenhamn. Därmed skulle den inte heller bli påverkad av eventuella id- och gränskontroller på samma sätt som Öresundståget som är en del av en regional tågförbindelse som stannar på flera stationer i Sverige såväl som Danmark, och som inte har biljettkontroll vid ombordstigning. Från Kastrup till Hyllie skulle det enligt Uffe Palludan ta cirka 17 minuter med en buss. Flygbåtarna skulle kunna, enligt Uffe Palludan, nå Köpenhamns Nordhavn och metron på 30 minuter från Malmö, 20 minuter från Landskrona och 40 minuter från Helsingborg.
(News Øresund)
Fakta om boken Grænseregion Øresund2020 av Uffe Palludan (2020)
Boken är uppdelad i två delar och är delvis en sammanfattning av författarens tidigare publicerade böcker om Öresundsregionen. Den första delen handlar om de första åren från diskussion till brobygge samt de första femton åren med den fasta förbindelsen och kallas ”en vision bliver til og udvikles”. Den andra delen handlar om gränskontrollerna som har införts av flera omgångar sedan 2015 och kallas ”visionsløse år”.
Uffe Palludan är framtidsforskare med eget konsultbolag. Han har skrivit en rad böcker om Öresundsregionen, varit verksam på både sidor sundet och varit Öresundsdebattör under 30 år.
Fler böcker om Öresundsregionen
”En region i kläm” av Christer Persson och Hans-Åke Persson
Läs om den här: https://www.newsoresund.se/blandad-bild-av-oresundssamarbetet-i-ny-forskningsbok/
”Checkpoint 2020 – Människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” – en antologi utgiven i samverkan mellan Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet, det dansk-svenska kunskapscentret Øresundsinstituttet med sin gränsregionala nyhetsbyrå News Øresund samt Makadam Förlag.
Läs om den här: https://www.oresundsinstituttet.org/checkpoint2020/
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen