Politik
Fortsatt svenskdansk oenighet om Öresundstågen


Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) gav varken något klart ja eller nej vad gäller en fast förbindelse mellan Helsingör-Helsingborg och en metro mellan Köpanhamn och Malnö när Region Skånes ordförande Henrik Fritzon tog upp frågorna vid måndagens möte med transportministern. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Danmarks transportminister håller fast vid att han vill låta Öresundstågen från Sverige få sin slutstation strax efter Köpenhamn i stället för i Helsingör, som i dag. Regionstyrelsens ordförande i Skåne, Henrik Fritzon (S), är fortsatt kritisk till förslaget, men beskriver ändå måndagens toppmöte med transportministern som positivt och att fler tåg ska gå till Köpenhamns flygplats i Kastrup från både Sverige och Danmark.
– Vi vill ju ha en så integrerad Öresundsregion som möjligt och integrationen blir starkare om man kan åka längre sträckor inom regionen med ett och samma tåg. Från min sida har jag uttryckt att vi inte tycker att det danska förslaget vore någon bra förändring, men tanken är att det ska införas år 2020, så vi har några år på oss att diskutera frågan, säger Henrik Fritzon till News Øresund efter att han under måndagen haft ett möte med Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) om förbindelserna över Öresund.
Magnus Heunicke kunde lugna den svenska delegationen i frågan om planerna på att bygga om Köpenhamns flygplas i Kastrup för att öka kapaciteten på spåren. Även om resenärerna till och från Sverige i framtiden kan komma att stiga av och på tåget på andra platser än i dag garanterade ministern att det inte ska innebära några försämringar för dem.
Henrik Fritzon talade å sin sida för fler fasta förbindelser mellan Danmark och Sverige, men fick varken något klart ja eller nej av Magnus Heunicke vad gäller en Helsingborg-Helsingör-förbindelse eller en metro mellan Malmö och Köpenhamn. På det stora hela var Henrik Fritzon ändå nöjd.
– Vi är allmänt överens om att vi vill ha mer trafik över bron, även om vi inte håller med varandra om allt. Det var mycket god stämning på mötet, säger han. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060