Connect with us

Danmark

Nya problem för Metrobygget – fördyring på tre miljarder och tvist mellan entreprenörer

Publicerad

den

Metrobygget Kongens Nytorv webb

Metrobygget vid Kongens Nytorv påverkas av tvisten mellan entreprenörerna och uppdragsgivaren Metroselskabet. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Utbyggnaden av Köpenhamn Metro hotas av nya förseningar sedan huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, drabbats av likviditetsproblem och krävt ytterligare tre miljarder danska kronor för bygget av den nya cityringen. Samtidigt har en tvist mellan CMT och en dansk underentreprenör stoppat byggarbetena på de kommande stationerna. Det framgår av en statusrapport som presenterades för Folketinget i förra veckan och av uppgifter i flera danska medier.

Huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, har i flera omgångar riktat krav på extra ersättningar för bygget av Metrons nya cityring i Köpenhamn. Sedan i september har kravet växt från 3,9 till 6,9 miljarder danska kronor. Det kan jämföras med att hela projektet har en budget på 22,2 miljarder danska kronor räknat i 2010 års penningvärde. Samtidigt har CMT drabbats av ökade likviditetsproblem och därför har danska Metroselskabet tvingats att ge CMT ett extra lån på motsvarande 1,1 miljarder danska kronor fram till slutet av januari.

Det har även uppstått en tvist mellan huvudentreprenören CMT och den danska underentreprenören MT Højgaard och som nu resulterat i att arbetet med att bygga klart Metrons nya stationer har stoppats. Det finns nu en oro för att de ekonomiska problemen och tvisten mellan CMT och MT Højgaard kan hota att försena bygget så att Metrocityringen inte kan invigas som beräknat under juli 2019 som man tidigare räknat med.

Cityringen kommer att bli 15,5 kilometer lång och får 17 underjordiska stationer. Budgeten för projektet har successivt skrivits upp till för närvarande 22,2 miljarder kronor i 2010 års prisnivå. Invigningen har samtidigt skjutits fram från ursprungliga 2017 till juli 2019. I dagsläget finns inget datum för invigningen. Huvudentreprenören för cityringen är Copenhagen Metro Team, CMT, som ägs av två italienska byggkoncerner. Metroselskabet som äger och driver Köpenhamns tunnelbana ägs av Köpenhamns kommun, Frederiksbergs kommun och danska staten. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv23 augusti, 2019

Svenska ESS Group ska driva Marienlyst i Helsingör – bolagets första hotell i Danmark

Strandhotellet Marienlyst i Helsingör får svenska ägare. Det stod klart i veckan när ESS Group förvärvade driften och Midstar Hotels...

Danmark23 augusti, 2019

Olika regler och affärsmodeller gör det svårt att harmonisera biljettsystemen över sundet

Bättre överföring av trafikinformation mellan Skånetrafiken och DSB är troligen att vänta, men att fullt ut skapa ett sammanhängande biljettsystem...

Danmark23 augusti, 2019

Två länder med starkt intresse av att behålla goda relationer

Både Danmark och USA kommer att vilja behålla sina goda relationer, trots att Donald Trump ställt in sitt statsbesök efter...

Danmark23 augusti, 2019

Norden vill bli världens första koldioxidneutrala region

De nordiska ländernas statsministrar enades i veckan om att tala med gemensam röst vid den globala klimatkonferensen i New York...

Samhälle22 augusti, 2019

Sveriges befolkning ökar trots minskad invandring

Sverige har fått 51 000 fler invånare under det första halvåret 2019. Detta trots att invandringen till Sverige är på den...

Danmark22 augusti, 2019

Nya farleder och stora naturresurser drar stormakterna till Grönland

Danmark och Grönland har hamnat i världens blickfång. Då Donald Trumps försök att köpa Grönland avvisades av den danska regeringen...

Arbetsmarknad22 augusti, 2019

Den svenska arbetsmarknaden mattas av

Arbetslösheten har stigit med 0,9 procentenheter mellan juli 2018 och samma månad 2019. Det visar SCB:s Arbetskraftsundersökning. Andelen arbetslösa är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.