Danmark
Nya problem för Metrobygget – fördyring på tre miljarder och tvist mellan entreprenörer


Metrobygget vid Kongens Nytorv påverkas av tvisten mellan entreprenörerna och uppdragsgivaren Metroselskabet. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Utbyggnaden av Köpenhamn Metro hotas av nya förseningar sedan huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, drabbats av likviditetsproblem och krävt ytterligare tre miljarder danska kronor för bygget av den nya cityringen. Samtidigt har en tvist mellan CMT och en dansk underentreprenör stoppat byggarbetena på de kommande stationerna. Det framgår av en statusrapport som presenterades för Folketinget i förra veckan och av uppgifter i flera danska medier.
Huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, har i flera omgångar riktat krav på extra ersättningar för bygget av Metrons nya cityring i Köpenhamn. Sedan i september har kravet växt från 3,9 till 6,9 miljarder danska kronor. Det kan jämföras med att hela projektet har en budget på 22,2 miljarder danska kronor räknat i 2010 års penningvärde. Samtidigt har CMT drabbats av ökade likviditetsproblem och därför har danska Metroselskabet tvingats att ge CMT ett extra lån på motsvarande 1,1 miljarder danska kronor fram till slutet av januari.
Det har även uppstått en tvist mellan huvudentreprenören CMT och den danska underentreprenören MT Højgaard och som nu resulterat i att arbetet med att bygga klart Metrons nya stationer har stoppats. Det finns nu en oro för att de ekonomiska problemen och tvisten mellan CMT och MT Højgaard kan hota att försena bygget så att Metrocityringen inte kan invigas som beräknat under juli 2019 som man tidigare räknat med.
Cityringen kommer att bli 15,5 kilometer lång och får 17 underjordiska stationer. Budgeten för projektet har successivt skrivits upp till för närvarande 22,2 miljarder kronor i 2010 års prisnivå. Invigningen har samtidigt skjutits fram från ursprungliga 2017 till juli 2019. I dagsläget finns inget datum för invigningen. Huvudentreprenören för cityringen är Copenhagen Metro Team, CMT, som ägs av två italienska byggkoncerner. Metroselskabet som äger och driver Köpenhamns tunnelbana ägs av Köpenhamns kommun, Frederiksbergs kommun och danska staten. (News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028