Connect with us

Danmark

Nya problem för Metrobygget – fördyring på tre miljarder och tvist mellan entreprenörer

Publicerad

den

Metrobygget Kongens Nytorv webb

Metrobygget vid Kongens Nytorv påverkas av tvisten mellan entreprenörerna och uppdragsgivaren Metroselskabet. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Utbyggnaden av Köpenhamn Metro hotas av nya förseningar sedan huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, drabbats av likviditetsproblem och krävt ytterligare tre miljarder danska kronor för bygget av den nya cityringen. Samtidigt har en tvist mellan CMT och en dansk underentreprenör stoppat byggarbetena på de kommande stationerna. Det framgår av en statusrapport som presenterades för Folketinget i förra veckan och av uppgifter i flera danska medier.

Huvudentreprenören Copenhagen Metro Team, CMT, har i flera omgångar riktat krav på extra ersättningar för bygget av Metrons nya cityring i Köpenhamn. Sedan i september har kravet växt från 3,9 till 6,9 miljarder danska kronor. Det kan jämföras med att hela projektet har en budget på 22,2 miljarder danska kronor räknat i 2010 års penningvärde. Samtidigt har CMT drabbats av ökade likviditetsproblem och därför har danska Metroselskabet tvingats att ge CMT ett extra lån på motsvarande 1,1 miljarder danska kronor fram till slutet av januari.

Det har även uppstått en tvist mellan huvudentreprenören CMT och den danska underentreprenören MT Højgaard och som nu resulterat i att arbetet med att bygga klart Metrons nya stationer har stoppats. Det finns nu en oro för att de ekonomiska problemen och tvisten mellan CMT och MT Højgaard kan hota att försena bygget så att Metrocityringen inte kan invigas som beräknat under juli 2019 som man tidigare räknat med.

Cityringen kommer att bli 15,5 kilometer lång och får 17 underjordiska stationer. Budgeten för projektet har successivt skrivits upp till för närvarande 22,2 miljarder kronor i 2010 års prisnivå. Invigningen har samtidigt skjutits fram från ursprungliga 2017 till juli 2019. I dagsläget finns inget datum för invigningen. Huvudentreprenören för cityringen är Copenhagen Metro Team, CMT, som ägs av två italienska byggkoncerner. Metroselskabet som äger och driver Köpenhamns tunnelbana ägs av Köpenhamns kommun, Frederiksbergs kommun och danska staten. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur18 april, 2021

Inför Fehmarn bält-förbindelsen: Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835...

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.