Connect with us

Infrastruktur

Finansiering av höghastighetståg i fokus på konferens i Malmö

Publicerad

den

Mätta Ivarsson (MP) och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) argumenterade på konferensen Byggstart Sverige för att det just nu är en bra tidpunkt att låna till höghastighetsbanor. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Minskande statsskuld och låga kostnader för att ta långsiktiga lån innebär att det finns bra förutsättningar för att finansiera en snabb utbyggnad av höghastighetståg i Sverige. Det framhöll Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, vid en infrastrukturkonferens i dag.

– Statsskulden minskar ganska snabbt och Sverige är ett land som växer, det finns behov av fler investeringar. Det krävs att S och M har en samsyn, och jag tror att den kan nås. Det finns bra förutsättningar med minskande skuldsättning och att det kostar lite att ta långsiktiga lån, sa Katrin Stjernfeldt Jammeh på konferensen Byggstart Sverige som arrangerades på Malmö Live idag med omkring 300 deltagare.

Konferensen fokuserade på finansiering av svensk infrastruktur med höghastighetståg i fokus.

– Vi har många gånger pratat om varför vi ska ha höghastighetståg. Nu är vi framme vid hur, hur får vi detta att hända. Den befintliga infrastrukturen behöver rustas upp, men vi behöver även bygga nytt parallellt. Vi är många som idag ser värdet av att med höghastighetståg knyta ihop de tre största städerna och att säkerställa att vi har godsflöden som vi kan hantera, sa Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Sverigeförhandlingen föreslog i sin slutrapport som presenterades i december en lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg. Beräkningarna visar en totalkostnad för utbyggnaden på omkring 230 miljarder kronor.

– Vem av operatörerna kan tänka sig köpa in hastighetståg och sedan bara köra en delsträcka? Det är nog ingen. Vi föreslår en snabb utbyggnad som kan vara färdig 2035. Vi föreslår också att Riksgälden ska låna upp de här pengarna, sa Hans Rode, utredningssekreterare Sverigeförhandlingen, på konferensen.

Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029 som presenterades i höstas innehöll höghastighetståg, men med hastighet på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats 320 km/h. Dessutom föreslogs en etappvis utbyggnad. Regeringen förväntas besluta om planen under april/maj. Förslaget har väckt kritik. Enligt Mätta Ivarsson (MP), ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Skåne, finns en bred överenskommelse i Skåne om att det behövs nya stambanor med snabb utbyggnadstakt.

– Alla tåg kör på samma spår och dagligen uppstår stora problem som sprider sig i nätet. Genom att fördela trafiken på flera spår ser vi stora regionala nyttor. När de befintliga stambanorna byggdes på 1800-talet byggde man snabbt, hade det inte gjorts hade vi troligen gått miste om delar av den utveckling som vi har idag, sa hon.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer:
Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm
 Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansierade höghastighetsjärnväg i slutrapport till regeringen

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle30 oktober, 2020

Danmark avråder från icke nödvändiga resor till hela världen – förutom två regioner i norra Sverige

Det stigande antalet nya smittade med covid-19 samt nya inreserestriktioner i flera länder gör att danska Udenrigsministeriet på torsdagen meddelade...

Samhälle30 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs även i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland

Två dagar efter Region Skånes beslut att införa skärpta råd till allmänheten har Folkhälsomyndigheten och regionerna Stockholm, Västra Götaland och...

Samhälle27 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs i Skåne – umgås bara med dina närmaste och åk inte kollektivt

Sedan antalet nya smittade med covid-19 ökat kraftigt i Skåne under de senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskyddsläkare...

Politik30 oktober, 2020

Ministerstöd till Sophie Hæstorp Andersen som kandidat till nästa års val av överborgmästare i Köpenhamn

Region Hovedstadens regionrådsordförande Sophie Hæstorp Andersen (S) meddelade i ett inlägg på Facebook under torsdagen att hon i nästa års kommunval vill...

Samhälle30 oktober, 2020

Processen för nya programförslaget till Interreg ÖKS förlängs

Förslaget till det nya Interreg-programmet för Öresund-Kattegatt-Skagerrak (ÖKS) 2021–2027 har skickats ut på remiss till cirka 800 organisationer i Sverige,...

Veckobrev31 oktober, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 44

Danmark avråder från icke nödvändiga resor till hela världen – förutom två regioner i norra Sverige Det stigande antalet nya...

Samhälle30 oktober, 2020

Öresundsbrons vinst föll med 373 miljoner under årets tre första kvartal – pendlingen har minskat med 25 procent

2020 är ett dramatiskt år för Øresundsbro Konsortiet. Coronapandemin gjorde att Danmark den 14 mars delvis stängde gränsen över Öresund...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.