Connect with us

Infrastruktur

Finansiering av höghastighetståg i fokus på konferens i Malmö

Publicerad

den

Mätta Ivarsson (MP) och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) argumenterade på konferensen Byggstart Sverige för att det just nu är en bra tidpunkt att låna till höghastighetsbanor. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Minskande statsskuld och låga kostnader för att ta långsiktiga lån innebär att det finns bra förutsättningar för att finansiera en snabb utbyggnad av höghastighetståg i Sverige. Det framhöll Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, vid en infrastrukturkonferens i dag.

– Statsskulden minskar ganska snabbt och Sverige är ett land som växer, det finns behov av fler investeringar. Det krävs att S och M har en samsyn, och jag tror att den kan nås. Det finns bra förutsättningar med minskande skuldsättning och att det kostar lite att ta långsiktiga lån, sa Katrin Stjernfeldt Jammeh på konferensen Byggstart Sverige som arrangerades på Malmö Live idag med omkring 300 deltagare.

Konferensen fokuserade på finansiering av svensk infrastruktur med höghastighetståg i fokus.

– Vi har många gånger pratat om varför vi ska ha höghastighetståg. Nu är vi framme vid hur, hur får vi detta att hända. Den befintliga infrastrukturen behöver rustas upp, men vi behöver även bygga nytt parallellt. Vi är många som idag ser värdet av att med höghastighetståg knyta ihop de tre största städerna och att säkerställa att vi har godsflöden som vi kan hantera, sa Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Sverigeförhandlingen föreslog i sin slutrapport som presenterades i december en lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg. Beräkningarna visar en totalkostnad för utbyggnaden på omkring 230 miljarder kronor.

– Vem av operatörerna kan tänka sig köpa in hastighetståg och sedan bara köra en delsträcka? Det är nog ingen. Vi föreslår en snabb utbyggnad som kan vara färdig 2035. Vi föreslår också att Riksgälden ska låna upp de här pengarna, sa Hans Rode, utredningssekreterare Sverigeförhandlingen, på konferensen.

Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029 som presenterades i höstas innehöll höghastighetståg, men med hastighet på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats 320 km/h. Dessutom föreslogs en etappvis utbyggnad. Regeringen förväntas besluta om planen under april/maj. Förslaget har väckt kritik. Enligt Mätta Ivarsson (MP), ordförande regionala utvecklingsnämnden Region Skåne, finns en bred överenskommelse i Skåne om att det behövs nya stambanor med snabb utbyggnadstakt.

– Alla tåg kör på samma spår och dagligen uppstår stora problem som sprider sig i nätet. Genom att fördela trafiken på flera spår ser vi stora regionala nyttor. När de befintliga stambanorna byggdes på 1800-talet byggde man snabbt, hade det inte gjorts hade vi troligen gått miste om delar av den utveckling som vi har idag, sa hon.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer:
Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm
 Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansierade höghastighetsjärnväg i slutrapport till regeringen

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.