Connect with us

Danmark

DSB: orealistiskt krav på reparationer av Öresundståg

Publicerad

den

Oresundstog webb

Det är orealistiskt att kräva att endast 6 av de 109 Öresundstågen får vara på verkstad. Det säger Steen Schougaard Petersen, direktör för DSB Vedligehold, till den danska tidningen Ingeniøren. Foto: News Øresund

Danska Transportministeriets krav på att DSB Øresund endast får ha sex Öresundståg stillstående på grund av reparation är orealistiskt. Det uppger moderbolaget DSB till tidningen Ingeniøren.

På grund av missnöjet med stora förseningar i trafiken med Öresundståg på Kystbanen mellan Helsingör och Köpenhamn utfärdar Transportministeriet sedan 2013 böter till DSB Öresund när fler än sex Öresundståg är på reparation under vardagar. Under de senaste tolv månaderna har i genomsnitt mellan 11 och 14 Öresundståg stått stilla på grund av reparation vilket gjort att DSB Öresund fått betala böter på sammanlagt motsvarande 7,9 miljoner svenska kronor från december 2013 till november 2014.

Enligt DSB underhållschef Steen Schougaard Petersen är det inte realistiskt att kräva att endast 6 av 109 Öresundståg får vara inne för underhåll och reparation. Avtalet mellan DSB Vedligehold och DSB Øresund säger att upp till nio tågset får vara på reparation trots att DSB Øresunds avtal med Transportministeriet endast tillåter att sex Öresundståg tas ur drift underhåll och reparation.
Han uppger att DSB Vedligehold har haft i genomsnitt nio tåg på verkstad åt gången under 2014 men att avtalet inte reglerar haverier på grund av ”älgkrockar” eller händelser när tågen rangeras. I genomsnitt har haverier och operatörsrelaterade förhållanden gjort att ytterligare i genomsnitt 3,7 tåg varit ur drift. Det innebär att i genomsnitt var 12,7 Öresundståg per vardag ur drift.

DSB Øresund ingår i statliga danska järnvägsbolaget DSB och svarar för driften av Öresundstågen i Danmark och fram till Malmö central medan den privata operatören Veolia på uppdrag av svensk Öresundståg AB kör Öresundstågen från Göteborg, Kalmar och Karlskrona genom Skåne och fram till Huvudbangården i Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.