Connect with us

Danmark

DSB: orealistiskt krav på reparationer av Öresundståg

Publicerad

den

Oresundstog webb

Det är orealistiskt att kräva att endast 6 av de 109 Öresundstågen får vara på verkstad. Det säger Steen Schougaard Petersen, direktör för DSB Vedligehold, till den danska tidningen Ingeniøren. Foto: News Øresund

Danska Transportministeriets krav på att DSB Øresund endast får ha sex Öresundståg stillstående på grund av reparation är orealistiskt. Det uppger moderbolaget DSB till tidningen Ingeniøren.

På grund av missnöjet med stora förseningar i trafiken med Öresundståg på Kystbanen mellan Helsingör och Köpenhamn utfärdar Transportministeriet sedan 2013 böter till DSB Öresund när fler än sex Öresundståg är på reparation under vardagar. Under de senaste tolv månaderna har i genomsnitt mellan 11 och 14 Öresundståg stått stilla på grund av reparation vilket gjort att DSB Öresund fått betala böter på sammanlagt motsvarande 7,9 miljoner svenska kronor från december 2013 till november 2014.

Enligt DSB underhållschef Steen Schougaard Petersen är det inte realistiskt att kräva att endast 6 av 109 Öresundståg får vara inne för underhåll och reparation. Avtalet mellan DSB Vedligehold och DSB Øresund säger att upp till nio tågset får vara på reparation trots att DSB Øresunds avtal med Transportministeriet endast tillåter att sex Öresundståg tas ur drift underhåll och reparation.
Han uppger att DSB Vedligehold har haft i genomsnitt nio tåg på verkstad åt gången under 2014 men att avtalet inte reglerar haverier på grund av ”älgkrockar” eller händelser när tågen rangeras. I genomsnitt har haverier och operatörsrelaterade förhållanden gjort att ytterligare i genomsnitt 3,7 tåg varit ur drift. Det innebär att i genomsnitt var 12,7 Öresundståg per vardag ur drift.

DSB Øresund ingår i statliga danska järnvägsbolaget DSB och svarar för driften av Öresundstågen i Danmark och fram till Malmö central medan den privata operatören Veolia på uppdrag av svensk Öresundståg AB kör Öresundstågen från Göteborg, Kalmar och Karlskrona genom Skåne och fram till Huvudbangården i Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.