Danmark
Dansk tågsatsning saknar pengar efter prisraset på olja
Danmarks satsning på höghastighetståg mellan de större städerna saknar 18 miljarder danska kronor i finansiering. Anledningen är att satsningen ska betalas genom en ökad beskattning av den danska Nordsjöoljan som tappat kraftigt i värde. Det uppger den danska tankesmedjan Kraka till Danmarks Radio.
Förra året kom den danska regeringen överens med Dansk Folkeparti och Enhedslisten om att bilda en tågfond på 28,5 miljarder danska kronor som ska finansiera elektrifieringen och utbyggnaden av en dansk höghastighetsjärnväg som klarar farter på upp till 250 kilometer i timmen. Målet är att förverkliga den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.
Problemet är att tågfondens ska finansieras genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön. Enligt analysen från Kraka bygger kalkylen bakom tågfonden på ett oljepris på 134 dollar per fat. Men den senaste tidens kraftiga prisfall har nu sänkt oljepriset till 48 dollar per fat vilket enligt Krakas beräkningar gör att Tågfondens intäkter blir närmare 18 miljarder danska kronor lägre än beräknat.
– Det är stora belopp vi pratar om, säger Krakas vicedirektör Jens Hauch till Danmarks Radio, DR.
Enligt DR garanterar den danska regeringen att planerna blir genomförda. Men den borgerliga oppositionen är kritisk.
– Vi är kritiska mot att man har tillåtit hela projektet att sjösättas när man inte är säker på att finansieringen räcker till. Det var därför vi från starten sa att man borde ta det i etapper i takt med att man skaffat pengarna, säger de Konservatives transportordförande Mike Legarth till DR.
De oljeanalytiker radion pratat med uppger att det inte är troligt att oljepriset når tillbaka till 100-120 dollar per fat igen inom en överskådlig framtid. (News Øresund)
Läs mer:
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder
Danmark satsar 113 miljarder på snabbare järnväg, tunnelbana och spårvagnar
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna