Connect with us

Danmark

Dansk marknadsföring ökar – ras för reklam-TV

Publicerad

den

Danmarks största företag räknar med att öka satsningarna på marknadsföring med två procent under 2015 efter en fyraprocentig ökning under 2014. Årets stora förlorare väntas bli TV-reklamen. Det visar en ny trendanalys från undersökningsföretaget Megafon rapporterar business.dk.

Undersökningen bekräftar trenden från 2010 med en liten men jämn tillväxt i de danska storföretagens marknadsföring.
– Sedvanligt vinner online mark och tar annonskronor från i stort sett alla mediegrupper och då särskilt från tryckta medier. Den digitala marknadsföringen väntas få ännu större betydelse i framtiden, säger Megafons direktör Asger H. Nielsen till business.dk.

Årets stora förlorare på den danska reklammarknaden ser ut att bli reklam-TV. Trots att företagen säger att de ser TV-kommunikationen som helt avgörande för försäljningen uppger företagen att de endast vill använda 12 procent av reklaminvesteringarna på TV vilket innebär att kraftigt fall från 2014 då 22 procent planerades att gå till TV-reklam. Även radio, reklamtidningar och dagstidningar väntas få det motigt i år.

Förutom onlineannonsering väntas bioreklam, utomhusannonsering och direkta säljaktiviteter öka under 2015. Sökordsannonsering har för första gången gått förbi TV som den kanal som företagen bedömer ha störst betydelse för försäljningen.

Uppgifterna bygger på företagens förväntningar och inte på det faktiska utfallet. Megafon gör trendanalysen i samarbete med Huset Markedsføring, Dansk Annoncærforening, Dagligvareleverandørerne, Mediabrands, MTG TV och Clear Channel. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark12 augusti, 2022

Antalet anställda i dansk fintech växer snabbt – är nu större kluster än försäkringsbranschen

Antalet anställda i den danska fintechbranschen ökar snabbt genom nya startsup och växande företag. Under 2015 fanns det 700 anställda...

Samhälle12 augusti, 2022

Den svenska inflationen föll tillbaka i juli

Den svenska inflationstakten enligt KPIF, där ränteändringar inte räknas med, föll från 8,5 procent i juni till 8,0 procent i...

Arbetsmarknad12 augusti, 2022

Arbetslösheten i Sverige har sjunkit till 6,7 procent

Andelen arbetslösa i Sverige låg i slutet av juli på 6,7 procent, vilket kan jämföras med 7,9 procent vid motsvarande...

Kultur12 augusti, 2022

Malmöfestivalen återvänder efter två års pandemiuppehåll

Malmös årliga stadsfestival, Malmöfestivalen, återvänder efter två års uppehåll på grund av coronapandemin. Både under 2020 och 2021 ställdes festivalen...

Samhälle12 augusti, 2022

Dansk fritidstrafik och godstrafik lyfter resandet över Öresundsbron som närmar sig 2019 års nivå

Återhämtningen efter pandemiåren 2020-2021 fortsätter för Öresundsbron där fordonstrafiken under det första halvåret 2022 ökade med 85 procent jämfört med...

Näringsliv12 augusti, 2022

Antalet obemannade livsmedelsbutiker ökar snabbt i Sverige

Mellan september 2021 och maj 2022 öppnades omkring 40 obemannade livsmedelsbutiker i Sverige enligt en kartläggning gjord av tidningen Dagligvarunytt....

Fastighet12 augusti, 2022

Danska staten vill bygga allmänna bostäder i Christiania – erbjuder fristaden ett omfattande stöd i utbyte

Danska staten vill bygga 15 000 kvadratmeter allmänna bostäder i Christiania och har erbjudit fristaden en möjlighet att med statligt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.