Connect with us

Danmark

Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna

Publicerad

den

dsb-ic4-webb

De danska IC4-tågen klarade under september endast att kora 3503 kilometer i genomsnitt innan de gick sönder. Trasiga tåg, skenor och signaler bidrog till ökade förseningar och kraftigt ökade kostnader för ersättning till DSB:s passagerare samtidigt som antalet sålda biljetter minskat med närmare två miljoner på nio månader. Det skriver Jyllands-Posten. Foto: IC4-tåg på stationen i Aarhus: News Øresund

Tågförseningarna ökar runt om i Danmark. DSB betalar i år ut mer än 20 miljoner danska kronor i ersättning till sina passagerare. Det är fem gånger så mycket som förra året. Den kraftiga ökningen beror på en kombinaten av gränskontrollen mot Sverige, slitna järnvägsspår och signaler och tåg som allt oftare går sönder. Nu ska DSB anställa 150-200 personer på sina verkstäder för att få tillbaka fler tåg på spåren. Det uppger Jyllands-Posten.

Det är kris i det danska tågsystemet. Det märks bland annat genom att ersättningen till försenade passagerare rusat iväg från lite drygt 4 miljoner danska kronor under 2015 till över 20 miljoner kronor nu under 2016 skriver Jyllands-Posten.

Passagerarna tycks ha tröttnat på förseningarna. Under de senaste nio månaderna har DSB sålt nästan två miljoner färre biljetter jämfört med samma tid i fjor. En förklaring är gränskontrollerna mot Sverige som fått till följd att resandet med Öresundståg mellan länderna minskat med 12 procent under årets åtta första månader. Men även DSB:s inrikestrafik är hårt pressad av stora förseningar till följd av slitna järnvägsspår och signaler samt av tåg som allt oftare går sönder.

Till Jyllands-Posten uppger DSB:s vd Flemming Jensen att det är problem med samtliga tågtyper som allt oftare går sönder. De skandaldrabbade IC4-tågen klarade under september endast av att köra 3503 kilometer innan de råkade ut för någon händelse – förra året var det 8800 kilometer mellan felen. Även de mera driftsäkra IC3-tågen drabbas allt oftare av problem. Punktligheten är nere i 74,3 procent jämfört med danska statens krav på att 81,8 procent av tågen skall vara framme med högst tre minuters försening.

Nu ska DSB satsa 100 miljoner kronor på att anställa ytterligare mellan 150 och 200 medarbetare på företagets tågverkstäder. Samtidigt har DSB för tredje gången i år justerat tidtabellerna. Från den 11 december har till exempel restren mellan Odense och Köpenhamn förlängts med upp till fem minuter. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Hållbarhet24 juni, 2021

Planer på batterifabrik i hamnen i Malmö som kan skapa upp till 5 000 nya jobb

Malmö stad har erbjudit mark i norra hamnen till företaget Texel Energy Storages planerade fabrik för batterier för lagring av...

Life Science24 juni, 2021

Deltagare eniga i paneldebatt om life science-branschens möjligheter i Öresundsregionen: Fixa till skattereglerna för arbetspendling

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Näringsliv24 juni, 2021

Emma Kronqvist tar svenska produktionsbolaget Nexiko till Danmark: ”Vi vill helt klart ha samarbete”

Tre frågor till Emma Kronqvist, som håller på att starta upp ett danskt dotterbolag till det svenska tv-produktionsbolaget Nexiko. Det...

Infrastruktur24 juni, 2021

Helsingborg och Region Skåne: HH-förbindelsen kan byggas billigare

En kombinerad väg- och järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan byggas runt 6 miljarder kronor billigare än vad som är...

Life Science24 juni, 2021

Ny rapport: Mer än 900 gränspendlare hos life science-bolag i Öresundsregionen

Kontakterna på tvärs av Öresundsregionens life science-bransch är omfattande med gränspendlare, forskningssamarbeten, bolagsetableringar och investeringar. Det fastslår en ny rapport,...

Cleantech23 juni, 2021

Köpenhamn satsar på att fånga in och lagra koldioxid för att nå klimatmål 2025

2012 tog Köpenhamns kommun beslutet att bli världens första klimatneutrala huvudstad år 2025. Förra året visade en analys att man...

Samhälle24 juni, 2021

Stenkastning mot danska bilar på E65 på väg till Ystad och Bornholm blir en fråga för Danmarks och Sveriges justitieministrar

Från väg E65, som går mellan Malmö och Ystad och där många danskar färdas för att sedan ta färjan över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.