Connect with us

Danmark

Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna

Publicerad

den

dsb-ic4-webb

De danska IC4-tågen klarade under september endast att kora 3503 kilometer i genomsnitt innan de gick sönder. Trasiga tåg, skenor och signaler bidrog till ökade förseningar och kraftigt ökade kostnader för ersättning till DSB:s passagerare samtidigt som antalet sålda biljetter minskat med närmare två miljoner på nio månader. Det skriver Jyllands-Posten. Foto: IC4-tåg på stationen i Aarhus: News Øresund

Tågförseningarna ökar runt om i Danmark. DSB betalar i år ut mer än 20 miljoner danska kronor i ersättning till sina passagerare. Det är fem gånger så mycket som förra året. Den kraftiga ökningen beror på en kombinaten av gränskontrollen mot Sverige, slitna järnvägsspår och signaler och tåg som allt oftare går sönder. Nu ska DSB anställa 150-200 personer på sina verkstäder för att få tillbaka fler tåg på spåren. Det uppger Jyllands-Posten.

Det är kris i det danska tågsystemet. Det märks bland annat genom att ersättningen till försenade passagerare rusat iväg från lite drygt 4 miljoner danska kronor under 2015 till över 20 miljoner kronor nu under 2016 skriver Jyllands-Posten.

Passagerarna tycks ha tröttnat på förseningarna. Under de senaste nio månaderna har DSB sålt nästan två miljoner färre biljetter jämfört med samma tid i fjor. En förklaring är gränskontrollerna mot Sverige som fått till följd att resandet med Öresundståg mellan länderna minskat med 12 procent under årets åtta första månader. Men även DSB:s inrikestrafik är hårt pressad av stora förseningar till följd av slitna järnvägsspår och signaler samt av tåg som allt oftare går sönder.

Till Jyllands-Posten uppger DSB:s vd Flemming Jensen att det är problem med samtliga tågtyper som allt oftare går sönder. De skandaldrabbade IC4-tågen klarade under september endast av att köra 3503 kilometer innan de råkade ut för någon händelse – förra året var det 8800 kilometer mellan felen. Även de mera driftsäkra IC3-tågen drabbas allt oftare av problem. Punktligheten är nere i 74,3 procent jämfört med danska statens krav på att 81,8 procent av tågen skall vara framme med högst tre minuters försening.

Nu ska DSB satsa 100 miljoner kronor på att anställa ytterligare mellan 150 och 200 medarbetare på företagets tågverkstäder. Samtidigt har DSB för tredje gången i år justerat tidtabellerna. Från den 11 december har till exempel restren mellan Odense och Köpenhamn förlängts med upp till fem minuter. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark2 dagar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer2 dagar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur3 dagar sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur3 dagar sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle3 dagar sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle4 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.