Danmark
Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna


De danska IC4-tågen klarade under september endast att kora 3503 kilometer i genomsnitt innan de gick sönder. Trasiga tåg, skenor och signaler bidrog till ökade förseningar och kraftigt ökade kostnader för ersättning till DSB:s passagerare samtidigt som antalet sålda biljetter minskat med närmare två miljoner på nio månader. Det skriver Jyllands-Posten. Foto: IC4-tåg på stationen i Aarhus: News Øresund
Tågförseningarna ökar runt om i Danmark. DSB betalar i år ut mer än 20 miljoner danska kronor i ersättning till sina passagerare. Det är fem gånger så mycket som förra året. Den kraftiga ökningen beror på en kombinaten av gränskontrollen mot Sverige, slitna järnvägsspår och signaler och tåg som allt oftare går sönder. Nu ska DSB anställa 150-200 personer på sina verkstäder för att få tillbaka fler tåg på spåren. Det uppger Jyllands-Posten.
Det är kris i det danska tågsystemet. Det märks bland annat genom att ersättningen till försenade passagerare rusat iväg från lite drygt 4 miljoner danska kronor under 2015 till över 20 miljoner kronor nu under 2016 skriver Jyllands-Posten.
Passagerarna tycks ha tröttnat på förseningarna. Under de senaste nio månaderna har DSB sålt nästan två miljoner färre biljetter jämfört med samma tid i fjor. En förklaring är gränskontrollerna mot Sverige som fått till följd att resandet med Öresundståg mellan länderna minskat med 12 procent under årets åtta första månader. Men även DSB:s inrikestrafik är hårt pressad av stora förseningar till följd av slitna järnvägsspår och signaler samt av tåg som allt oftare går sönder.
Till Jyllands-Posten uppger DSB:s vd Flemming Jensen att det är problem med samtliga tågtyper som allt oftare går sönder. De skandaldrabbade IC4-tågen klarade under september endast av att köra 3503 kilometer innan de råkade ut för någon händelse – förra året var det 8800 kilometer mellan felen. Även de mera driftsäkra IC3-tågen drabbas allt oftare av problem. Punktligheten är nere i 74,3 procent jämfört med danska statens krav på att 81,8 procent av tågen skall vara framme med högst tre minuters försening.
Nu ska DSB satsa 100 miljoner kronor på att anställa ytterligare mellan 150 och 200 medarbetare på företagets tågverkstäder. Samtidigt har DSB för tredje gången i år justerat tidtabellerna. Från den 11 december har till exempel restren mellan Odense och Köpenhamn förlängts med upp till fem minuter. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse