Samhälle
DI:s politiske redaktör: tre frågor som gör höghastighetståg till ett svårt beslut i Sverige
Ekonomiska framgångar i form av låg statsskuld, intressen kring Arlanda samt en stark fordonsindustri. De tre anledningarna ser PM Nilsson, politisk redaktör på Dagens Industri, som avgörande för att satsningen på höghastighetsbanor i Sverige blivit ett långdraget beslut. Det framkom på ett infrastrukturseminarium i Malmö i veckan.
PM Nilsson, politisk redaktör på Dagens Industri, inledde med det argument som han anser är starkast för höghastighetståg.
– Tåg bygger en viss typ av stad. Järnvägsstäder är täta städer och de städerna växer snabbast. Det är ett slags vägval vi gör nu, sade han.
Han tog exempel från städer som han nyligen besökt under en resa mellan Dallas och New York.
– För mig var det en visuell aha-upplevelse hur sårbar den traditionella glesa amerikanska staden är för ekonomisk omvandling och hur stark den mer täta staden är. Det viktigaste svaret på varför det är så verkar vara att den typen av ekonomi vi rör oss in i, den sofistikerade tjänsteindustrin, är i behov av effektiva möten.
Det är främst tre anledningar till att det tar tid att få till stånd ett beslut om höghastighetståg i Sverige, menar PM Nilsson. Det första gäller det han kallar för svensk patriotism kopplat till ekonomiska framgångar.
– Sedan 20 år tillbaka är man i Stockholm stolt över den låga statsskulden. Man kan numera ekonomiskt inte skryta om så mycket annat. Vi har ganska hög arbetslöshet, vi har minustillväxt nästan, per capita. Men vi har en snabbt sjunkande och låg statsskuld, vi är nästan bäst i EU näst efter Luxemburg. Det är man mycket förtjust i och de politiska konkurrenterna slåss om att vara bäst på det. Det bröstar man upp sig om, sade PM Nilsson.
Det andra rör intressen kring Arlanda.
– Höghastighetsbanan uppfattas som ett hot mot Arlanda. Arlanda står inför en 30 miljardersinvestering, de vill fördubbla antalet avgångar och är jätterädda för den bild som nu byggs upp i södra Sverige. Om man rör sig här nere står det Kastrup på varenda perrong. Erfarenheten i Stockholm av att ha byggt upp tågsystemet i södra Sverige är att resenärerna sugs ner till Kastrup, sade PM Nilsson.
Han refererade även till en intervju med Göran Persson i Aftonbladet där han formulerat det som att han inte förstod varför ”Sverige ska lägga 250 miljarder på att göra Köpenhamn till Nordens centrum”. Det finns många intressen, däribland inom näringslivet, som är beroende av direktflyg från Stockholm till Europa och USA och är rädda för att Kastrup ska ta det greppet, menade PM Nilsson.
Det tredje argumentet är kopplat till den svenska bilindustrin.
– Bilindustrin har en helt annan vision om hur man ska röra sig under de närmaste decennierna. Om man bygger ut pendeltågssystemet i södra Sverige så kommer folk att välja det och när man träffar folk från fordonsindustrin i Sverige är de inte aktivt emot höghastighetsbanan, men det är absolut inget de har lust med för det konkurrerar med deras framtida marknad. De vill att svenskarna ska röra sig ungefär som amerikanarna gör i sitt inland, sade PM Nilsson.
Han upplever ibland medhåll när det framhålls att höghastighetsbanan är en ljus och positiv fråga för politikerna jämfört med många utmaningar i samhället idag, men att det samtidigt finns starka intressenter som är negativa.
– Det är segt i Stockholm och ni har ett jättestort och viktigt arbete här nere. Det är viktigt att ni har med er industrin. Det finns lite pengar bakom tåglobbyn, det finns mycket pengar bakom Arlandalobbyn och mycket pengar och intressen bakom fordonslobbyn. Alla de här krafterna spelar stor roll, sade PM Nilsson.
Region Skåne har siktet inställt på Stockholm, berättade Anna Jähnke (M), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden, i en efterföljande paneldebatt.
– Tillsammans med Handelskammaren har vi lagt en tydlig plan för hur vi ska påverka lobbyarbetet i Stockholm. Jag blir nästan lite rädd när jag hör dig nu, vi har en liten uppförsbacke. Men vi har en tydlig plan för hur vi vill träffa riksdagsledamöter och andra i Stockholm. Vi har även en person som är lokaliserad i Stockholm, sade hon.
Bland talarna fanns även SJ som berättade om sina planer för att utöka trafiken i framtiden där höghastighetståg kan innebära ett tåg var sjätte minut från Stockholm till Göteborg och Malmö/Köpenhamn. Bolaget arbetar även för att uppmärksamma danska politiker om möjligheterna med Köpenhamn som knutpunkt för trafiken mot Hamburg och Berlin. Konferensen ”Skåne som hub för internationell tågtrafik” arrangerades av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och Region Skåne i Malmö under tisdagen.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen