Arbetsmarknad
De nordiska samarbetsministrarna informeras om gränsproblem under coronakrisen

Inte bara i Öresundsregionen – utan i alla de nordiska gränsregionerna hamnar gränspendlare i kläm mellan de olika ländernas nya lagar och regler för att hantera coronapandemin. Därför har de nordiska samarbetsministrarna begärt att få löpande information om hur situationen utvecklas, från informationstjänsterna Øresunddirekt, Grensetjänsten Norge-Sverige och Nordkalottens gränstjänst, via Nordiska ministerrådet.
Øresunddirekt var, genom Länsstyrelsen Skåne, snabba med att informera regeringen om den problematik som uppstått för Öresundspendlarna på grund av Sveriges och Danmarks skilda coronastrategier. Men liknande problem har också uppstått i de övriga gränsregionerna, mellan exempelvis Norge och Sverige, Norge och Finland, samt Finland och Sverige. Nordiska ministerrådet gjorde tidigt en sammanställning av frågeställningarna, som presenterades för de nordiska samarbetsministrarna för ett par veckor sedan.
– Jag sammanställde all input från gränstjänsterna och så hade samarbetsministrarna ett extra insatt möte. De tyckte att det var värdefullt utifrån både medborgarperspektivet och företagarperspektivet och önskade att bli löpande informerande, säger Claes Håkansson, seniorrådgivare på Nordiska ministerrådet och teamledare för Gränshinderrådet, till News Øresund.
Nordiska ministerrådet har tagit på sig rollen att hålla kontakt med gränstjänsterna för att föra informationen vidare till beslutsfattare och tjänstemän. Utöver de nordiska samarbetsministrarna informerar Claes Håkansson även det nordiska Gränshinderrådet, som arbetar för att lösa just gränshinder.
– Det här handlar om nationella angelägenheter för länderna, men vi tycker att det är viktigt att kunna förmedla vad konsekvenserna blir för folk som lever och verkar i en gränsregion och som ska förhålla sig till två länders nationella restriktioner. Men vi uppmärksammar inte enbart ministrarna på gränshindersproblem utan föreslår också lösningar på dem, via arbetet i Gränshindersrådet. Ambitionen om att Norden skall vara världens mest integrerade region år 2030 ligger fast, säger han och menar att det nu gäller att dra lärdom av coronapandemin.
Claes Håkansson tycker också att det är viktigt att föra fram det arbete som sker för att minska påverkan på gränspendlarna, både på exempelvis departement och hos gränstjänsterna som Øresunddirekt.
– Betydelsen av det regionala och nationella nordiska samarbetet är av stor vikt när det gäller det här och att man ser båda delarna. Våra regionala informationstjänster betyder mycket i arbetet, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028