Connect with us

Arbetsmarknad

De nordiska samarbetsministrarna informeras om gränsproblem under coronakrisen

Publicerad

den

Danmarks minister för nordiskt samarbete, Mogens Jensen (S), och hans svenska ministerkollega med samma portfölj, Anna Hallberg (S) Foto: Keld Navntoft (Mogens Jensen) och Kristian Pohl/Rgeringskansliet (Anna Hallberg)

Inte bara i Öresundsregionen – utan i alla de nordiska gränsregionerna hamnar gränspendlare i kläm mellan de olika ländernas nya lagar och regler för att hantera coronapandemin. Därför har de nordiska samarbetsministrarna begärt att få löpande information om hur situationen utvecklas, från informationstjänsterna Øresunddirekt, Grensetjänsten Norge-Sverige och Nordkalottens gränstjänst, via Nordiska ministerrådet.

Øresunddirekt var, genom Länsstyrelsen Skåne, snabba med att informera regeringen om den problematik som uppstått för Öresundspendlarna på grund av Sveriges och Danmarks skilda coronastrategier. Men liknande problem har också uppstått i de övriga gränsregionerna, mellan exempelvis Norge och Sverige, Norge och Finland, samt Finland och Sverige. Nordiska ministerrådet gjorde tidigt en sammanställning av frågeställningarna, som presenterades för de nordiska samarbetsministrarna för ett par veckor sedan.

– Jag sammanställde all input från gränstjänsterna och så hade samarbetsministrarna ett extra insatt möte. De tyckte att det var värdefullt utifrån både medborgarperspektivet och företagarperspektivet och önskade att bli löpande informerande, säger Claes Håkansson, seniorrådgivare på Nordiska ministerrådet och teamledare för Gränshinderrådet, till News Øresund.

Nordiska ministerrådet har tagit på sig rollen att hålla kontakt med gränstjänsterna för att föra informationen vidare till beslutsfattare och tjänstemän. Utöver de nordiska samarbetsministrarna informerar Claes Håkansson även det nordiska Gränshinderrådet, som arbetar för att lösa just gränshinder.

– Det här handlar om nationella angelägenheter för länderna, men vi tycker att det är viktigt att kunna förmedla vad konsekvenserna blir för folk som lever och verkar i en gränsregion och som ska förhålla sig till två länders nationella restriktioner. Men vi uppmärksammar inte enbart ministrarna på gränshindersproblem utan föreslår också lösningar på dem, via arbetet i Gränshindersrådet. Ambitionen om att Norden skall vara världens mest integrerade region år 2030 ligger fast, säger han och menar att det nu gäller att dra lärdom av coronapandemin.

Claes Håkansson tycker också att det är viktigt att föra fram det arbete som sker för att minska påverkan på gränspendlarna, både på exempelvis departement och hos gränstjänsterna som Øresunddirekt.

– Betydelsen av det regionala och nationella nordiska samarbetet är av stor vikt när det gäller det här och att man ser båda delarna. Våra regionala informationstjänster betyder mycket i arbetet, säger han.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.