Infrastruktur
De gröna argumenten blir viktigare i diskussionen kring Öresundsmetron
En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn syftar inte bara till att skapa en större sammanhängande arbetsmarknad. Även klimataspekten av en av en tunnelbana mellan städerna lyfts fram som ett argument av Malmö stad, som tillsammans med Köpenhamns kommun utreder möjligheten att bygga ytterligare en fast förbindelse mellan städerna.
– Ur ett svenskt perspektiv handlar det mycket om att ta tillvara på den investering som Fehmarn Bält-förbindelsen är och se till att svensk basindustri får möjlighet att öka den gröna transporten, säger Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh, till News Øresund.
– Om man lyfter bort en del av den lokala och regionala trafiken från Öresundsbron, så möjliggör det en ökning för två och upp till fyra godståg per timme och riktning. Det ger en potential att minska koldioxidutsläppen med ungefär 1 700 lastbilar per dygn. Så här är en potential för en grön omställning samtidigt som en Öresundsmetro förstorar arbetsmarknadsregionen med en miljon människor, som kan pendla under en timme till jobbet, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Malmös kommunstyrelseordförande och Helsingborgs dito Peter Danielsson föredrog om Öresundsmetron respektive HH-förbindelsen för första gången för danska politiker i Folketinget, i samband med måndagens möte mellan trafikutskotten i Danmark och Sverige. Politikerna från utskotten gjorde en rundresa i regionen och informerades bland annat om bornholmsk transittrafik vid Ystads hamn och om den framtida kapaciteten på Öresundsbron, som enligt olika gjorda beräkningar har kapacitet att ta emot gods- och persontrafik över Öresund fram till 2050.
– Vi har under lång tid tryckt på att när man planerar svensk infrastruktur så måste man tänka bortom landsgränserna, och det samma gäller i Danmark. Att man nu gör den här typen av träff och rundresa tycker jag är jättevärdefullt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Denna intervju gjordes inför mötet mellan de danska och svenska parlamentarikerna och danska transportudvalgets inbjudan till sin svenska motsvarighet är ett tecken på ökat danskt intresse för Öresundsregionala infrastrukturfrågor, menar hon. Den aktuella arbetskraftsbristen på dansk sida har lett till ett ökat intresse för att kunna arbetspendla över sundet, medan på svenska sidan är det viktigt att kunna sända fler miljövänliga godstransporter via tåg istället för lastbil på vägarna, i och med öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen 2029.
– För dansk sida som har en huvudstad som är väldigt kort på folk när det handlar om kompetensförsörjning, så handlar det om att förstora arbetsmarknadsregionen för att danskt näringsliv inte ska tappa växtkraft, och detta är påtagligt. Det har ökat de senaste åren att det danska näringslivet bjuder in till dialog kring att förstora arbetsmarknadsregionen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Öresundsmetron innebär att det ska kunna gå att resa mellan Malmö C och Köpenhamn H på 23 minuter och den därmed kommer att utöka arbetsmarknaden från där man kan pendla inom på under en timme med cirka en miljon människor. Metroförbindelsen är tänkt att ansluta till metrosystemet på Amager i Köpenhamn och i Malmö via Västra Hamnen. Nyligen presenterade Malmö stad förslag på hur metroförbindelsen kan byggas vidare i Malmö, till Malmö C och eventuellt fler stationslägen längre in i staden.
Nästa steg som Malmö stad och Köpenhamns kommun tillsammans vill se för sitt infrastrukturprojekt är att länderna beslutar om en strategisk analys av Öresundsmetron.
– När Fehmarn-Bält står klar 2029 så kommer ett successivt tryck öka på den infrastruktur som finns. Bedömningen är att någon gång runt 2035 och därefter, så kommer vi ha ett behov av och behöver en metro på plats. Vi behöver växla upp diskussionen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
(News Øresund – Erik Ottosson)
Fakta Öresundsmetro
Sträckning: Malmö-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en metrotunnel för persontrafik mellan stadskärnorna
Status: Den fjärde fasen av städernas gemensamma utredningsarbete med Interregstöd presenterades i våras.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen