Connect with us

Infrastruktur

Danska regeringspartiet tveksam till statliga pengar till en Öresundsmetro

Publicerad

den

Metro webb

Regeringspartiet Venstre uppger att en Öresundsmetro hamnar långt ner i prioriteringarna i Danmark när tågfonden minskar i värde. Foto: News Øresund.

Det saknas pengar i tågfonden som ska finansiera nya infrastruktursatsningar i Danmark. Det innebär att en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö hamnar långt ner på listan uppger Venstres trafikpolitiska ordförande till Berlingske idag.

Låga oljepriser gör att den danska tågfonden minskar i värde. Det innebär att politikerna behöver välja bland de investeringar som ska göras och att en metroförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö kan få svårt att konkurrera med andra projekt.

– Det är inte ett projekt som Venstre kommer att prioritera för statliga pengar. De kommande åren kommer vi att koncentrera oss på att städa upp i högen av startklara och nödvändiga vägprojekt, säger Kristian Pihl Lortenzen, trafikpolitisk talesperson för regeringspartiet Venstre till Berlingske idag. Dessutom räknar han upp elektrifieringen av järnvägen och en östlig ringväg i Köpenhamn som projekt som ligger före i planeringen.

Köpenhamns kommun och Malmö stad gör sedan 2012 en egen förstudie om en Öresundsmetro och där undersöks flera möjliga finansieringslösningar för den del av kostnaden som inte skulle täckas av passagerarintäkter.

– Det är ingen som har drömt om att den svenska och danska statskassan ska betala resten. Frågan vi driver är att man ska fortsätta ha avgifter på bron som hjälper till att finansiera en metro. Man kan se det som att Öresundsmetron är en våning till på bron där man lägger extra spår. Det är en viktig bit i det hela. Sen nämns också EU-stöd i sammanhanget, säger Klas Nydahl, seniorrådgivare Malmö stad som arbetar med kommunernas gemensamma utredning.

Den 31 mars nästa år kommer kommunernas förstudie att avslutas.

– Vi kommer senare att behöva göra ytterligare fördjupningar och analyser innan det är dags för beslut. Det är förundersökningar som görs nu. Vi förstår att dominerande frågor i Danmark är att få Fehmarn Bält-förbindelsen på plats och metrons utbyggnad i Köpenhamn. Det är ingen som förväntar sig snabba beslut. Vi vet att det är ett långsiktigt projekt och jobbar för att ligga ett steg framme i planeringen så att vi har verktygen klara när de behövs, säger Klas Nydahl till News Øresund.

Just nu pågår ett arbete för att ta fram gemensamma trafikprognoser på svensk och dansk sida sundet som ska användas för att beräkna hur långt kapaciteten på Öresundsbron kommer att räcka. I mitten av 2020 kommer även erfarenheter från Fehmarn Bält-förbindelsen att visa hur mycket godstrafiken ökar och beslut om höghastighetstågens dragning i Sverige vara klara vilket också kan påverka projektet.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Det saknas 15,5 miljarder till dansk tågsatsning

Faktaruta: Öresundsmetron och utredningen

Kostnad för en Öresundsmetro beräknades i förstudiens första fas till ca 15 mia. DKK kust till kust (siffran är exklusive de 50 procent tillägg för oförutsedda kostnader som danska staten använder för projekt i tidiga skeden). I nuvarande utredningsfas görs en reviderad kostnadsberäkning.

Köpenhamn kommun och Malmö stads arbete med en förstudie kring Öresundsmetron började i januari 2012. 2013 började fas två med fokus på bland annat effekter på samhällsutvecklingen och finansieringsmöjligheter. I september 2015 påbörjades fas tre som inriktats mot kommunikation, koppling till höghastighetståg, sammanvägning av funktionalitet, anläggningskostnader och miljöpåverkan samt kartläggning och analys av sammankoppling av olika delar i Köpenhamn och Malmö. Fas tre avslutas den 31 mars 2017.

Källa: Malmö stad

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science22 april, 2021

Stort internationellt intresse för nordiska och dansk-svenska life science-evenemang

Nordic Life Science Days, som normalt arrangeras i Malmö, drog i år ett större utländskt intresse, framför allt från investerare....

Infrastruktur22 april, 2021

Dansk-svensk infrastrukturkommission för Greater Copenhagen-regionen föreslås

Det behövs fler investeringar i infrastrukturen kring Öresund och länderna behöver blicka över nationsgränserna i planeringen. Det menar regionala politiker...

Infrastruktur22 april, 2021

Greater Copenhagens möte med Folketingets transportutskott framskjutet

Sophie Hæstorp Andersen (S), Region Hovedstadens regionrådsformand, och Tue David Bak, vd Greater Copenhagen Committee, skulle ha träffat Folketingets transportutskott...

Forskning22 april, 2021

Malmö prisas som årets studentstad

Sveriges förenade studentkårer (SFS) har utsett Malmö till årets studentstad 2021/2022, med motiveringen att staden inte räds nya utmaningar, har...

Norden22 april, 2021

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala...

Samhälle22 april, 2021

Närmare 3 300 personer flyttade över Öresund under 2020

Under 2020 flyttade 3 257 personer över Öresund. Det är tre procent fler än under 2019 och är stort sett...

Samhälle22 april, 2021

Attraktivt att flytta till Skåne under 2020

Skåne var den region i Sverige som attraherade flest invånare från övriga landet förra året. Runt 24 600 personer flyttade till...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.