Connect with us

Infrastruktur

Danska regeringspartiet tveksam till statliga pengar till en Öresundsmetro

Publicerad

den

Metro webb

Regeringspartiet Venstre uppger att en Öresundsmetro hamnar långt ner i prioriteringarna i Danmark när tågfonden minskar i värde. Foto: News Øresund.

Det saknas pengar i tågfonden som ska finansiera nya infrastruktursatsningar i Danmark. Det innebär att en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö hamnar långt ner på listan uppger Venstres trafikpolitiska ordförande till Berlingske idag.

Låga oljepriser gör att den danska tågfonden minskar i värde. Det innebär att politikerna behöver välja bland de investeringar som ska göras och att en metroförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö kan få svårt att konkurrera med andra projekt.

– Det är inte ett projekt som Venstre kommer att prioritera för statliga pengar. De kommande åren kommer vi att koncentrera oss på att städa upp i högen av startklara och nödvändiga vägprojekt, säger Kristian Pihl Lortenzen, trafikpolitisk talesperson för regeringspartiet Venstre till Berlingske idag. Dessutom räknar han upp elektrifieringen av järnvägen och en östlig ringväg i Köpenhamn som projekt som ligger före i planeringen.

Köpenhamns kommun och Malmö stad gör sedan 2012 en egen förstudie om en Öresundsmetro och där undersöks flera möjliga finansieringslösningar för den del av kostnaden som inte skulle täckas av passagerarintäkter.

– Det är ingen som har drömt om att den svenska och danska statskassan ska betala resten. Frågan vi driver är att man ska fortsätta ha avgifter på bron som hjälper till att finansiera en metro. Man kan se det som att Öresundsmetron är en våning till på bron där man lägger extra spår. Det är en viktig bit i det hela. Sen nämns också EU-stöd i sammanhanget, säger Klas Nydahl, seniorrådgivare Malmö stad som arbetar med kommunernas gemensamma utredning.

Den 31 mars nästa år kommer kommunernas förstudie att avslutas.

– Vi kommer senare att behöva göra ytterligare fördjupningar och analyser innan det är dags för beslut. Det är förundersökningar som görs nu. Vi förstår att dominerande frågor i Danmark är att få Fehmarn Bält-förbindelsen på plats och metrons utbyggnad i Köpenhamn. Det är ingen som förväntar sig snabba beslut. Vi vet att det är ett långsiktigt projekt och jobbar för att ligga ett steg framme i planeringen så att vi har verktygen klara när de behövs, säger Klas Nydahl till News Øresund.

Just nu pågår ett arbete för att ta fram gemensamma trafikprognoser på svensk och dansk sida sundet som ska användas för att beräkna hur långt kapaciteten på Öresundsbron kommer att räcka. I mitten av 2020 kommer även erfarenheter från Fehmarn Bält-förbindelsen att visa hur mycket godstrafiken ökar och beslut om höghastighetstågens dragning i Sverige vara klara vilket också kan påverka projektet.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Det saknas 15,5 miljarder till dansk tågsatsning

Faktaruta: Öresundsmetron och utredningen

Kostnad för en Öresundsmetro beräknades i förstudiens första fas till ca 15 mia. DKK kust till kust (siffran är exklusive de 50 procent tillägg för oförutsedda kostnader som danska staten använder för projekt i tidiga skeden). I nuvarande utredningsfas görs en reviderad kostnadsberäkning.

Köpenhamn kommun och Malmö stads arbete med en förstudie kring Öresundsmetron började i januari 2012. 2013 började fas två med fokus på bland annat effekter på samhällsutvecklingen och finansieringsmöjligheter. I september 2015 påbörjades fas tre som inriktats mot kommunikation, koppling till höghastighetståg, sammanvägning av funktionalitet, anläggningskostnader och miljöpåverkan samt kartläggning och analys av sammankoppling av olika delar i Köpenhamn och Malmö. Fas tre avslutas den 31 mars 2017.

Källa: Malmö stad

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden17 september, 2024

Nordiskt AI-center ska lyfta regionens AI-kapacitet och konkurrenskraft

Under hösten ska organisationen AI Sweden, tillsammans med AI Finland och IKT-Norge, leda arbetet med att utforma ett förslag till ett nordiskt AI-center...

Hållbarhet17 september, 2024

Skellefteå Kraft inleder ny satsning på hållbart flygbränsle

Skellefteå Kraft har inlett ett samarbete med SkyNRG med ambitionen att bygga en fabrik för storskalig produktion av det hållbara...

Danmark17 september, 2024

Tyskland inför gränskontroller mot Danmark

Måndagen den 16 september införde Tyskland tillfälliga gränskontroller mot Danmark. Anledningen, enligt den tyska inrikesministeriet, är att det finns ett...

Danmark15 september, 2024

VisitDenmark skapar nationell dataplattform för besöksnäringen

Under namnet VisitData har den nationella danska turistorganisationen VisitDenmark skapat en gemensam dataplattform för den danska besöksnäringen. Samtliga 19 danska...

Norden14 september, 2024

Nordiska rådet genomför undersökning av hur bankkonton och betalningstjänster fungerar över gränserna

Hur fungerar det för gränspendlare att få lönen överförd mellan banker i två länder och hur fungerar mobila betallösningar mellan...

Samhälle14 september, 2024

Ny bok hjälper svensktalande att klara det danska språket

Lone Koldtoft är en eldsjäl när det gäller att hjälpa svenskar att klara språket i Danmark. Hon är adjunkt i...

Fastighet12 september, 2024

Priserna på ägarlägenheter i Köpenhamn har stigit med 653 procent sedan 1992 – nu har villapriserna i huvudstaden återhämtat sig från boprisfallet under 2022

På 32 år har priserna på ägarlägenheter (ejerlejligheder) i Danmark ökat med 507 procent. I Köpenhamn har prisökningen varit ännu...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.