Connect with us

Infrastruktur

Danska regeringspartiet tveksam till statliga pengar till en Öresundsmetro

Publicerad

den

Metro webb

Regeringspartiet Venstre uppger att en Öresundsmetro hamnar långt ner i prioriteringarna i Danmark när tågfonden minskar i värde. Foto: News Øresund.

Det saknas pengar i tågfonden som ska finansiera nya infrastruktursatsningar i Danmark. Det innebär att en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö hamnar långt ner på listan uppger Venstres trafikpolitiska ordförande till Berlingske idag.

Låga oljepriser gör att den danska tågfonden minskar i värde. Det innebär att politikerna behöver välja bland de investeringar som ska göras och att en metroförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö kan få svårt att konkurrera med andra projekt.

– Det är inte ett projekt som Venstre kommer att prioritera för statliga pengar. De kommande åren kommer vi att koncentrera oss på att städa upp i högen av startklara och nödvändiga vägprojekt, säger Kristian Pihl Lortenzen, trafikpolitisk talesperson för regeringspartiet Venstre till Berlingske idag. Dessutom räknar han upp elektrifieringen av järnvägen och en östlig ringväg i Köpenhamn som projekt som ligger före i planeringen.

Köpenhamns kommun och Malmö stad gör sedan 2012 en egen förstudie om en Öresundsmetro och där undersöks flera möjliga finansieringslösningar för den del av kostnaden som inte skulle täckas av passagerarintäkter.

– Det är ingen som har drömt om att den svenska och danska statskassan ska betala resten. Frågan vi driver är att man ska fortsätta ha avgifter på bron som hjälper till att finansiera en metro. Man kan se det som att Öresundsmetron är en våning till på bron där man lägger extra spår. Det är en viktig bit i det hela. Sen nämns också EU-stöd i sammanhanget, säger Klas Nydahl, seniorrådgivare Malmö stad som arbetar med kommunernas gemensamma utredning.

Den 31 mars nästa år kommer kommunernas förstudie att avslutas.

– Vi kommer senare att behöva göra ytterligare fördjupningar och analyser innan det är dags för beslut. Det är förundersökningar som görs nu. Vi förstår att dominerande frågor i Danmark är att få Fehmarn Bält-förbindelsen på plats och metrons utbyggnad i Köpenhamn. Det är ingen som förväntar sig snabba beslut. Vi vet att det är ett långsiktigt projekt och jobbar för att ligga ett steg framme i planeringen så att vi har verktygen klara när de behövs, säger Klas Nydahl till News Øresund.

Just nu pågår ett arbete för att ta fram gemensamma trafikprognoser på svensk och dansk sida sundet som ska användas för att beräkna hur långt kapaciteten på Öresundsbron kommer att räcka. I mitten av 2020 kommer även erfarenheter från Fehmarn Bält-förbindelsen att visa hur mycket godstrafiken ökar och beslut om höghastighetstågens dragning i Sverige vara klara vilket också kan påverka projektet.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Det saknas 15,5 miljarder till dansk tågsatsning

Faktaruta: Öresundsmetron och utredningen

Kostnad för en Öresundsmetro beräknades i förstudiens första fas till ca 15 mia. DKK kust till kust (siffran är exklusive de 50 procent tillägg för oförutsedda kostnader som danska staten använder för projekt i tidiga skeden). I nuvarande utredningsfas görs en reviderad kostnadsberäkning.

Köpenhamn kommun och Malmö stads arbete med en förstudie kring Öresundsmetron började i januari 2012. 2013 började fas två med fokus på bland annat effekter på samhällsutvecklingen och finansieringsmöjligheter. I september 2015 påbörjades fas tre som inriktats mot kommunikation, koppling till höghastighetståg, sammanvägning av funktionalitet, anläggningskostnader och miljöpåverkan samt kartläggning och analys av sammankoppling av olika delar i Köpenhamn och Malmö. Fas tre avslutas den 31 mars 2017.

Källa: Malmö stad

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

IT / mobiltelefoni23 timmar sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle1 dag sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur2 dagar sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi2 dagar sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark2 dagar sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur3 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur3 dagar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.