Connect with us

Samhälle

Dansk-svenska Greater Copenhagen prisas för bästa strategi i Europa för att attrahera utländska investeringar

Publicerad

den

International House webb

Dansk-svenska Greater Copenhagen (Öresundsregionen) som omfattar samtliga 79 kommuner och 3 regioner i Östdanmark och Skåne med totalt 3,9 miljoner invånare prisas av Financial Times för att regionen har den bästa strategin för att attrahera utländska investeringar av Europas mellanstora regioner. I strategiin ingår bland annat satsningen på International House i Köpenhamn som hjälper internationell arbetskraft. Foto: News Øresund

Själland och Skåne är en slagkraftig kombination. Det anser Financial Times som idag väntas offentliggöra att dansk-svenska Greater Copenhagen vinner priset “Foreign Direct Investment” i klassen för Europas mellanstora regioner med mellan 1,5 och 4,0 miljoner invånare. Greater Copenhagen får priset för bästa strategi för att attrahera utländska investeringar och som under det senaste året uppges ha skapat 900 jobb i 30 olika företag. Det uppger Berlingske.

– Jag är riktigt glad för att Greater Copenhagen har den bästa strategin för att attrahera utländska investeringar. Det visar att vi är på rätt spår med samarbetet och jag ser fram emot att det skapar ännu fler jobb i vår region, säger Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen till Berlinske.

De senaste åren har bland annat amerikanska Cisco och japanska Hitachi etablerat sig i Köpenhamn för att testa och utveckla lösningar för så kallade smart cities. På andra sidan Öresund har IBM valt Malmö som bas för ett nytt utvecklingscentra med hänvisning till att staden erbjuder en stor mångfald såväl etniskt som åldersmässigt samtidigt som med närheten till flera universitet och högskolor. IBM:s nya utvecklingscentra ska öppna under 2016 och beräknas växa till minst 300 anställda.

En orsak till att Financial Times prisar Greater Copenhagen uppges vara den strategi som Copenhagen Capacity utvecklat och som integreras med regionens tillväxtbranscher som cleantech och smart cities. Till det kommer regionens satsning på att attrahera utländska talanger, bland annat genom International House i Köpenhamn. Enligt Copenhagen Capacity har satsningen på den nya strategin under det senaste året skapat 900 arbetsplatser hos 30 internationella företag som etablerat sig i regionen. Till Berlingske uppger Copenhagen Capacitys vd Claus Lønborg att deras satsningar på den nya strategin motsvarar en kostnad på i genomsnitt 19 000 danska kronor per ny arbetsplats. (News Øresund)

 

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.