Connect with us

Infrastruktur

Dansk minister avvisar fast förbindelse mellan Köpenhamn och Landskrona

Publicerad

den

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance), ser ingen framtid för en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Att bygga en förbindelse mellan den danska huvudstaden och Landskrona är ett orealistiskt projekt. Det säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) efter att en delegation av politiker från Landskrona fick upp frågan på Folketingets dagordning i september. Det skriver Helsingborgs Dagblad.

”Ett så stort projekt är i mina ögon inte realistiskt. Det väntas kosta tiotals miljarder, vilket inte står i proportion till vinsterna för projektet.”

Så skriver Ole Birk Olesen i ett svar till Folketingets utskott för transport-, byggnads och bostadsfrågor, enligt Helsingborgs Dagblad. Ett sådant projekt skulle ta fokus från mer bärkraftiga investeringar eftersom det inte skulle kunna finansieras av användaravgifter, som till exempel Öresundsbron, menar han.

Torskild Strandberg (L), kommunalråd i Landskrona, håller inte med. Han menar att en Landskrona-förbindelse – det så kallade Europaspåret – kan finansieras genom användaravgifter. Det hela beror på om den planerade förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör kommer byggas för både tåg- och vägtrafik eller enbart för bilar och lastbilar.

– Vad inte många förstått är att HH består av två tunnelförbindelser, en för bil och en för tåg. Vad vi gör med vårt förslag är att flytta tågförbindelsen till Landskrona-Köpenhamn, säger Strandberg till Helsingborg Dagsblad.

De finansieringsmöjligheter som är inkluderade i utredningen av en HH-förbindelse är samma uträkningar som Landskrona har använt när de har tittat på finansieringen av Europaspåret.

Ole Birk Olesen har tidigare uttalat sig om att en HH-förbindelse bara borde byggas för bil- och lastbilstrafik. (News Øresund)

Fakta: Europaspåret

Projektet Europaspåret med en järnvägstunnel mellan Landskrona och Nordhavn i Köpenhamn har ingen politisk förankring i övriga Sverige eller Danmark utan drivs på eget initiativ av kommunen. Inom det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen & Skåne Committee finns en överenskommelse, trafikcharter , om att eventuellt kommande fasta förbindelser över Öresund ska byggas antingen mellan Helsingborg och Helsingör (HH-förbindelsen) eller som tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö (Öresundsmetron). HH-förbindelsen är just nu föremål för en dansk-svensk statlig utredning medan Köpenhamn och Malmö driver en egen utredning om Öresundsmetron.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle11 juni, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten: Öresund som ett grönt Silicon Valley och Moderaternas besked om fasta förbindelser över Öresund

Öresund kan bli den geografiska mittpunkten när Tyskland, Danmark, Sverige och Norge arbetar för att skapa en grön tillväxtregion inom...

Samhälle10 juni, 2021

Skånes befolkning väntas överstiga 1,5 miljoner år 2040

År 2040 väntas Skånes befolkning vara 1 546 888 personer, enligt en ny befolkningsframskrivning från Statistiska centralbyrån. Det innebär en...

Näringsliv10 juni, 2021

Sveriges största produktionsbolag startar i Danmark – med fd tv-chefen Emma Kronqvist som vd

Stockholmsbaserade svenska tv-produktionsbolaget Nexiko expanderar till Danmark. Vd för den danska verksamheten blir Emma Kronqvist, som tidigare bland annat haft...

Arbetsmarknad10 juni, 2021

Ny svensk skattelagstiftning sätter gränspendlare och danska arbetsgivare i kläm

Undanta gränsarbetare från den nya svenska skattelagstiftningen, begär landshövdingen och regionstyrelsens ordförande i Skåne i ett brev till regeringen. Sedan...

Samhälle10 juni, 2021

Öresundsregionens universitet är bäst i Norden enligt ranking

Två danska och två svenska universitet är bland de 100 främsta i QS årliga ranking över omkring 1 300 av...

Samhälle10 juni, 2021

Region Skåne räknar inte med att hyra in vårdpersonal från Danmark

Smittspridningen i Skåne har avtagit betydligt de senaste veckorna och antalet patienter på de skånska sjukhusen minskar. Region Skåne uppger...

Fastighet10 juni, 2021

Hög byggaktivitet i Malmöstadsdelen Hyllie

För närvarande byggs cirka 175 000 kvadratmeter nya bostäder och kontor i stadsdelen Hyllie i Malmö. Ytterligare cirka 27 000 kvadratmeter väntas...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.