Infrastruktur
Dansk minister avvisar fast förbindelse mellan Köpenhamn och Landskrona


Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance), ser ingen framtid för en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
Att bygga en förbindelse mellan den danska huvudstaden och Landskrona är ett orealistiskt projekt. Det säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) efter att en delegation av politiker från Landskrona fick upp frågan på Folketingets dagordning i september. Det skriver Helsingborgs Dagblad.
”Ett så stort projekt är i mina ögon inte realistiskt. Det väntas kosta tiotals miljarder, vilket inte står i proportion till vinsterna för projektet.”
Så skriver Ole Birk Olesen i ett svar till Folketingets utskott för transport-, byggnads och bostadsfrågor, enligt Helsingborgs Dagblad. Ett sådant projekt skulle ta fokus från mer bärkraftiga investeringar eftersom det inte skulle kunna finansieras av användaravgifter, som till exempel Öresundsbron, menar han.
Torskild Strandberg (L), kommunalråd i Landskrona, håller inte med. Han menar att en Landskrona-förbindelse – det så kallade Europaspåret – kan finansieras genom användaravgifter. Det hela beror på om den planerade förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör kommer byggas för både tåg- och vägtrafik eller enbart för bilar och lastbilar.
– Vad inte många förstått är att HH består av två tunnelförbindelser, en för bil och en för tåg. Vad vi gör med vårt förslag är att flytta tågförbindelsen till Landskrona-Köpenhamn, säger Strandberg till Helsingborg Dagsblad.
De finansieringsmöjligheter som är inkluderade i utredningen av en HH-förbindelse är samma uträkningar som Landskrona har använt när de har tittat på finansieringen av Europaspåret.
Ole Birk Olesen har tidigare uttalat sig om att en HH-förbindelse bara borde byggas för bil- och lastbilstrafik. (News Øresund)
Fakta: Europaspåret
Projektet Europaspåret med en järnvägstunnel mellan Landskrona och Nordhavn i Köpenhamn har ingen politisk förankring i övriga Sverige eller Danmark utan drivs på eget initiativ av kommunen. Inom det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen & Skåne Committee finns en överenskommelse, trafikcharter , om att eventuellt kommande fasta förbindelser över Öresund ska byggas antingen mellan Helsingborg och Helsingör (HH-förbindelsen) eller som tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö (Öresundsmetron). HH-förbindelsen är just nu föremål för en dansk-svensk statlig utredning medan Köpenhamn och Malmö driver en egen utredning om Öresundsmetron.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse