Connect with us

Politik

Danmarks ambassadör utesluter inte gränskontroller i ytterligare ett eller två år

Publicerad

den

Ove Ullerup webb

Vi måste vara mera öppna för samarbetet mellan Danmar och Sverige menar Danmarks ambassadör i Sverige, Ove Ullerup. Foto: News Øresund

Danmark och Sverige har ett gemensamt problem med gränskontroller och en flyktingsituation som inte gör det så lätt att jobba tillsammans. Så diplomatiskt men ändå tydligt uttryckte sig Danmarks ambassadör i Sverige, Ove Ullerup, när han medverkade i en debatt i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan.

– Jag är lite rädd för att den här situationen inte löser sig i morgon och inte heller i augusti. Kanske ska vi tänka på hur gör vi om den här situationen blir som den är idag under nästa år eller under två år, sade Ove Ullerup.
– Kanske ska vi göra något annat, titta på infrastrukturen. Vi förlorar massa arbetsplatser och vi förlorar idén om att vi är tillsammans.

Ove Ullerup betonade att den danska regeringen aldrig har varit intresserad av att införa gränskontroller men att de tvingades följa efter det svenska beslutet. Något som stundtals skapat en frostig stämning mellan de två ländernas regeringar. Under våren har dock relationen mellan Danmark och Sverige förbättrats menar han.
– Vi gick från en situation där det var ett jättesvårt läge mellan den danska regeringen och den svenska regeringen till att vi idag har en ganska bra kontakt och vi löser en del problem. Fortfarande har vi problem. Men både den danska och svenska regeringen har som ambition att vi måste tillbaka till ett gränslöst Norden och därmed också mellan Danmark och Sverige.
– Om man tittar på det antal flyktingar som kommer in i Italien och Grekland är situationen inte bättre i år än förra året. Vi har inte löst det här problemet. Innan EU kommit till en lösning blir det ständigt ett problem för de nordiska länderna om gränsproblematiken.

Ove Ullerup pekade på en analys från Øresundsinstituttet som visar att antalet danska jobb som går att nå med tåg från Malmö Central har minskat med 322 000 som en följd av att ID- och gränskontrollerna mellan Danmark och Sverige förlängt restiden för pendlarna.
– Det är ett exempel på att den här situationen inte är hållbar i längden.
– Den 1 juli var det födelsedag för Öresundsbron som fyllde 16 år. Under dessa 16 år har 210 miljoner människor har nu korsat bron, det är ganska fantastiskt.

Danmark och Sverige har mycket gemensamt påpekade ambassadören. Sverige är Danmarks näst största exportland. För Sverige är Danmark den femte största exportmarknaden. Och Öresundsregionen är ett gemensamt projekt för Köpenhamn och Malmö, Själland och Skåne påpekade Ove Ullreup.
– Om vi har en framgång i Öresundsregionen har vi en framgång både för Danmark och Sverige. För mig finns det ingen konkurrens mellan Köpenhamn och Stockholm. Jag vet att staden Köpenhamn och Stockholm har ett bra samarbete tillsammans med Malmö. Det måste vi stärka. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur13 april, 2021

Danska DSB köper minst 100 eldrivna tågset i miljardaffär med franska Alstom

Statliga danska DSB har beslutat sig för att köpa in minst 100 och troligen 150 nya eldrivna tågsätt som under...

Arbetsmarknad13 april, 2021

Långtidsarbetslösheten ökar i Sverige – regeringen skjuter till mer pengar till matchning

Långtidsarbetslösheten i Sverige har ökat under coronakrisen. Nu satsar regeringen 448 miljoner kronor extra under 2021 på att få ner...

Infrastruktur13 april, 2021

Självkörande bussar testas på campusområde

På DTU, Danmarks tekniska universitet, i Lyngby börjar tre självkörande bussar under april att köra på campusområdet. De ska transportera...

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.