Infrastruktur
Byggandet av Lynetteholm inledd – Länsstyrelsen Skåne fortsatt orolig över spridandet av bottensediment nära Falsterbonäset
Utvecklingsbolaget By & Havn har i januari inlett arbetet med att anlägga Lynetteholm, det som ska bli en 275 hektar stor ny halvö i Köpenhamns hamninlopp. Det innebär att bottensediment har börjat fraktas från anläggningsplatsen till en deponiplats i Köge bukt, strax väster om Falsterbohalvön och nära ett svenskt Natura 2000-område. Länsstyrelsen i Skåne och Naturvårdsverket har sedan tidigare velat se en alternativ dumpningsplats för bottensedimentet, eftersom det riskerar att sprida förorenad jord till svenska vatten, men By & Havn har inte velat backa från planen.
– Vi undersöker hur vi ska gå vidare, säger Carl Lindqvist, vattenhandläggare vid Länsstyrelsen, till Sydsvenskan.
By & Havn planerar att dumpa ca 1,5 miljoner kubikmeter bottensediment som ska grävas upp i samband med anläggandet av Lynetteholm. Anledningen är att detta inte är ett tillräckligt stabilt underlag till de fyllnadsmassorna som ska bilda halvön. Endast en liten del av det mest förorenade materialet ska deponeras på land, medan resten ska läggas i Köge bukt på utvalda deponiplatser. Länsstyrelsen Skåne och Naturvårdsverket, har tidigare uttryckt oro för deponeringen av jordavfallet i Köge bukt.
– Bottenmassorna som grävs bort där ön ska anläggas innehåller allt man kan tänka sig hitta i en hamn: alltifrån tungmetaller till PCB:er, säger Carl Lindqvist på Länsstyrelsen Skåne till Sydsvenskan.
Föroreningarna kan sprida sig till svenska vatten. Även kommuner på den danska sidan är oroliga för spridningen av bottensediment i samband med dumpningen, uppger TV2 Lorry.
Parterna har kommit överens om ett övervakningssystem som skulle innebära att om mer än 20 procent av de deponerade massorna sprids till svenska vatten så ska dumpningen avbrytas, men Länsstyrelsen anser att det är en för hög siffra.
– Föroreningar försvinner inte för att de sprids ut. Utifrån ett miljöperspektiv ska man inte sprida föroreningar i havet, säger Carl Lindqvist till Sydsvenskan.
By og Havn har till TV2 Lorry i december sagt att deponiplatsern som valts ut är de bästa för att påverkan på miljön ska bli så liten som möjligt och heller inte skadlig.
Planerna för anläggandet av Lynetteholm går nu att följa via By & Havns hemsida. (News Øresund)
Fakta: Lynetteholm
I juni 2021 antogs en lag i Folketinget om att anlägga Lynetteholmen i hamninloppet till Köpenhamn. Syftet med ön är flera: att säkra huvudstaden från framtida stormfloder, att utveckla staden vidare med nya bostäder och arbetsplatser och att vara en plats där överskottsjord från byggprojekt i Köpenhamn kan deponeras på ett klimatvänligt sätt.
By & Havn är byggherre för anläggningsprojektet. Visionen med halvön är att bygga en hållbar stadsdel med plats för 35 000 invånare, lika många arbetsplatser, som ska knytas till övriga delar av Köpenhamn genom en motorväg (Østlig ringvej) och ny metrolinje. Cirka år 2070 väntas ön kunna vara färdigutbyggd med bostäder, kontor och övrig infrastruktur.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen