Connect with us

Danmark

Bristande prissystem ger Köpenhamnsborna dyrare hyrcyklar

Publicerad

den

Bycykel Kbh web

Köpenhamns bycyklar användes nästan en miljon gånger under 2016 men avgifterna räckte inte för att täcka kostnaderna. Foto: News Øresund

Trots att hyrcyklarna i Köpenhamn används mer än någonsin går inte ekonomin ihop för By- & Pendlercykel Fonden som finansierar cyklarna. Cyklisterna har lärt sig att utnyttja gratisminuterna som erbjudits, vilket innebär att intäkterna blivit lägre än förväntat och ett nytt prissystem trädde därför i kraft vid årsskiftet.

Trots att Köpenhamnsborna använde hyrcyklarna nästan en miljon gånger under 2016, jämfört med föregående års 169 834 gånger, är det svårt att finansiera verksamheten. Det säger Iben Keller, By- och Pendlercykel Fondens PR- och kommunikationschef, till facktidskriften Ingeniøren. Fonden, som stiftades av Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner tillsammans med DSB för finansiera cykelanvändandet, har därför tvingats höja priserna och ändra systemet från och med 1 januari 2017.

Hon menar att det föregående prissystemet inte var optimalt för cykelverksamheten men också att cyklisterna har lärt sig att använda cyklarna så billigt som möjligt. Det tidigare systemet innebar att de första 30 minuterna på cykeln var gratis, under förutsättning att du hade köpt ett månadskort, vilket cyklisterna snabbt lärde sig att utnyttja då genomsnittstiden för en cykeltur sänkes från 43 minuter till 31 minuter. Det visade sig också att koderna som används för att låsa upp en cykel snabbt fick spridning och på så sätt kunde flera cyklar användas med samma abonnemang. Men nu är det slut på gratiscyklandet. Det nya systemet innebär dessutom att bara de 140 första minuterna ingår i ett månadsabonnemang, därefter debiteras man med 35 öre per minut och timhyran är 30 dkr.

Lundahoj, hyrcykelsystemet i Lund, har inte samma problem trots att de också erbjuder  30 minuters gratis cykling under förutsättning att man har ett abonnemang.
– De kortare turerna är viktiga för vår verksamhet då det hela går ut på att cyklarna ska snurra och vara tillgängliga så mycket som möjligt, säger Rickard Wendel, etablerare och pressansvarig på Lundahoj, till News Øresund.
Han säger att cyklisterna står för en liten del av den totala finansieringen som till största delen utgörs av reklam. Även Malmös motsvarighet, Malmö by bike, finansieras genom utbyte av reklamytor i staden. (News Øresund – Sofi Eriksson)

 

Fakta: städernas hyrcyklar

Köpenhamn – bycyklen
1 860 elcyklar
100 cykelställ
Pris:
Månadskort 70 DKK
(140 min inkluderade, sedan 0,35 DKK/min)
1 h 30 DKK
10 h 300 DKK
20 h 500 DKK

Malmo by bike web

Malmö by bike omfattar 500 cyklar. Foto: News Øresund

Malmö – Malmö by bike
500 cyklar
50 cykelställ
Pris:
Årskort 250 SEK
72 h 165 SEK
24 h 80 SEK

Lund – Lundahoj
250 cyklar
17 cykelställ
Pris:
Årskort 75 kr
(30 första min gratis)
72 h 25 kr

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Life Science18 september, 2020

Stor efterfrågan får forskarparken COBIS att utöka med 3500 kvm

För att kunna möta efterfrågan så hyr forskarparken Copenhagen Bio Science Park (COBIS) in sig i Rigshospitalets intilliggande lokaler från...

Turism/kultur18 september, 2020

Covid-19 delar dansk turism: fullbelagt på hotell i Aarhus – 20 procents beläggning i Köpenhamn

Dansk turism har utvecklas i helt olika riktningar på Jylland och i Köpenhamn under sommaren. Zleep hotels har haft utsålt...

Samhälle15 september, 2020

Ytterligare restriktioner i Köpenhamn – munskyddskrav på restauranger

17 kommuner i huvudstadsområdet berörs av myndigheternas nya restriktioner som bland annat innefattar munskyddskrav på restauranger och caféer samt begränsade...

Danmark17 september, 2020

Danska operationer skjuts fortfarande upp på grund av coronapandemin

Hittills i år har sjukhusen i Danmark genomfört 75 000 färre operationer än under samma period i fjol. Framför allt var...

Politik17 september, 2020

Svenska regeringen satsar på klimatet i nya budgeten

Miljön och klimatet är i fokus i den svenska återhämtningsplanen efter coronapandemin. Med den svenska budgeten för 2021 vill regeringen...

Øresund17 september, 2020

Drönare och AI används för att inspektera Öresundsbrons betong

Teknikens utveckling gör det möjligt att inspektera Öresundsbrons betongkonstruktion på ett nytt sätt. I år sker inspektionen för första gången...

Samhälle17 september, 2020

Planerade satsningar krävs för att möta framtidens elanvändning i Skåne

Under senare år har elpriserna i Skåne höjts och samtidigt har det kommit larm om kapacitetsbrist i elnäten. Framöver kommer...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.