Connect with us

Danmark

Bristande prissystem ger Köpenhamnsborna dyrare hyrcyklar

Publicerad

den

Bycykel Kbh web

Köpenhamns bycyklar användes nästan en miljon gånger under 2016 men avgifterna räckte inte för att täcka kostnaderna. Foto: News Øresund

Trots att hyrcyklarna i Köpenhamn används mer än någonsin går inte ekonomin ihop för By- & Pendlercykel Fonden som finansierar cyklarna. Cyklisterna har lärt sig att utnyttja gratisminuterna som erbjudits, vilket innebär att intäkterna blivit lägre än förväntat och ett nytt prissystem trädde därför i kraft vid årsskiftet.

Trots att Köpenhamnsborna använde hyrcyklarna nästan en miljon gånger under 2016, jämfört med föregående års 169 834 gånger, är det svårt att finansiera verksamheten. Det säger Iben Keller, By- och Pendlercykel Fondens PR- och kommunikationschef, till facktidskriften Ingeniøren. Fonden, som stiftades av Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner tillsammans med DSB för finansiera cykelanvändandet, har därför tvingats höja priserna och ändra systemet från och med 1 januari 2017.

Hon menar att det föregående prissystemet inte var optimalt för cykelverksamheten men också att cyklisterna har lärt sig att använda cyklarna så billigt som möjligt. Det tidigare systemet innebar att de första 30 minuterna på cykeln var gratis, under förutsättning att du hade köpt ett månadskort, vilket cyklisterna snabbt lärde sig att utnyttja då genomsnittstiden för en cykeltur sänkes från 43 minuter till 31 minuter. Det visade sig också att koderna som används för att låsa upp en cykel snabbt fick spridning och på så sätt kunde flera cyklar användas med samma abonnemang. Men nu är det slut på gratiscyklandet. Det nya systemet innebär dessutom att bara de 140 första minuterna ingår i ett månadsabonnemang, därefter debiteras man med 35 öre per minut och timhyran är 30 dkr.

Lundahoj, hyrcykelsystemet i Lund, har inte samma problem trots att de också erbjuder  30 minuters gratis cykling under förutsättning att man har ett abonnemang.
– De kortare turerna är viktiga för vår verksamhet då det hela går ut på att cyklarna ska snurra och vara tillgängliga så mycket som möjligt, säger Rickard Wendel, etablerare och pressansvarig på Lundahoj, till News Øresund.
Han säger att cyklisterna står för en liten del av den totala finansieringen som till största delen utgörs av reklam. Även Malmös motsvarighet, Malmö by bike, finansieras genom utbyte av reklamytor i staden. (News Øresund – Sofi Eriksson)

 

Fakta: städernas hyrcyklar

Köpenhamn – bycyklen
1 860 elcyklar
100 cykelställ
Pris:
Månadskort 70 DKK
(140 min inkluderade, sedan 0,35 DKK/min)
1 h 30 DKK
10 h 300 DKK
20 h 500 DKK

Malmo by bike web

Malmö by bike omfattar 500 cyklar. Foto: News Øresund

Malmö – Malmö by bike
500 cyklar
50 cykelställ
Pris:
Årskort 250 SEK
72 h 165 SEK
24 h 80 SEK

Lund – Lundahoj
250 cyklar
17 cykelställ
Pris:
Årskort 75 kr
(30 första min gratis)
72 h 25 kr

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Näringsliv20 juni, 2021

Danmarks tomatkung hämtar största delen av vinsten från sin svenska verksamhet

Danmarks största tomatproducent Alfred Pedersen & Søn är även Sveriges största tomatodlare med växthus i Dalköpinge utanför Trelleborg. Den svenska verksamheten...

Arbetsmarknad18 juni, 2021

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går i strejk från lördag i protest mot låga löner

På lördag utlöses en strejk i Danmark som omfattar var tionde sjuksköterska i Danmark i kommuner och regioner i hela...

Infrastruktur18 juni, 2021

Öresundsfrågor, gränser och gröna lösningar debatterades på Folkemødet

Folkemødet i Allinge på Bornholm genomförs i begränsad form med en del publik på plats. En hel del samtal och...

Samhälle17 juni, 2021

Region Själland räknar med miljardvinst till följd av Fehmarn Bält-förbindelsen

En större arbetsmarknadsregion i och med kortare restider, bättre möjlighet att locka till sig kvalificerad arbetskraft från utlandet, en utökad...

Arbetsmarknad17 juni, 2021

Omställning krävs på den svenska arbetsmarknaden

Trots vissa positiva tendenser på den svenska arbetsmarknaden varnar Arbetsförmedlingen för att den ovanligt höga långtidsarbetslösheten kommer att bita sig...

Infrastruktur17 juni, 2021

Fehmarn Bält-projektets danska tunnelfabrik kan göras permanent

En politisk majoritet i Folketinget föreslår att tunnelfabriken som ska uppföras vid Rödbyhamn på Lolland, där betongelementen till Fehmarn Bält-förbindelsen...

Samhälle17 juni, 2021

Nya mottagningar för långtidscovid öppnas i Skåne

Många som har varit sjuka i covid-19 blir inte helt återställda, utan kan uppleva symptom som trötthet, andningsbesvär och hjärtklappning...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.