Connect with us

Danmark

Bristande prissystem ger Köpenhamnsborna dyrare hyrcyklar

Publicerad

den

Bycykel Kbh web

Köpenhamns bycyklar användes nästan en miljon gånger under 2016 men avgifterna räckte inte för att täcka kostnaderna. Foto: News Øresund

Trots att hyrcyklarna i Köpenhamn används mer än någonsin går inte ekonomin ihop för By- & Pendlercykel Fonden som finansierar cyklarna. Cyklisterna har lärt sig att utnyttja gratisminuterna som erbjudits, vilket innebär att intäkterna blivit lägre än förväntat och ett nytt prissystem trädde därför i kraft vid årsskiftet.

Trots att Köpenhamnsborna använde hyrcyklarna nästan en miljon gånger under 2016, jämfört med föregående års 169 834 gånger, är det svårt att finansiera verksamheten. Det säger Iben Keller, By- och Pendlercykel Fondens PR- och kommunikationschef, till facktidskriften Ingeniøren. Fonden, som stiftades av Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner tillsammans med DSB för finansiera cykelanvändandet, har därför tvingats höja priserna och ändra systemet från och med 1 januari 2017.

Hon menar att det föregående prissystemet inte var optimalt för cykelverksamheten men också att cyklisterna har lärt sig att använda cyklarna så billigt som möjligt. Det tidigare systemet innebar att de första 30 minuterna på cykeln var gratis, under förutsättning att du hade köpt ett månadskort, vilket cyklisterna snabbt lärde sig att utnyttja då genomsnittstiden för en cykeltur sänkes från 43 minuter till 31 minuter. Det visade sig också att koderna som används för att låsa upp en cykel snabbt fick spridning och på så sätt kunde flera cyklar användas med samma abonnemang. Men nu är det slut på gratiscyklandet. Det nya systemet innebär dessutom att bara de 140 första minuterna ingår i ett månadsabonnemang, därefter debiteras man med 35 öre per minut och timhyran är 30 dkr.

Lundahoj, hyrcykelsystemet i Lund, har inte samma problem trots att de också erbjuder  30 minuters gratis cykling under förutsättning att man har ett abonnemang.
– De kortare turerna är viktiga för vår verksamhet då det hela går ut på att cyklarna ska snurra och vara tillgängliga så mycket som möjligt, säger Rickard Wendel, etablerare och pressansvarig på Lundahoj, till News Øresund.
Han säger att cyklisterna står för en liten del av den totala finansieringen som till största delen utgörs av reklam. Även Malmös motsvarighet, Malmö by bike, finansieras genom utbyte av reklamytor i staden. (News Øresund – Sofi Eriksson)

 

Fakta: städernas hyrcyklar

Köpenhamn – bycyklen
1 860 elcyklar
100 cykelställ
Pris:
Månadskort 70 DKK
(140 min inkluderade, sedan 0,35 DKK/min)
1 h 30 DKK
10 h 300 DKK
20 h 500 DKK

Malmo by bike web

Malmö by bike omfattar 500 cyklar. Foto: News Øresund

Malmö – Malmö by bike
500 cyklar
50 cykelställ
Pris:
Årskort 250 SEK
72 h 165 SEK
24 h 80 SEK

Lund – Lundahoj
250 cyklar
17 cykelställ
Pris:
Årskort 75 kr
(30 första min gratis)
72 h 25 kr

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur19 november, 2020

Om tre veckor tas driften av Öresundstågen över av SJ Öresund AB

Den 13 december är SJ Öresund AB ny operatör för Öresundstågstrafiken i södra Sverige och för den svenska delen av...

Samhälle18 november, 2020

Covid-19 restriktionerna för Skåne förlängs – nya nationella riktlinjer väntas tas fram för jul och nyår

De skärpta allmänna råden som gäller i Skåne för att hindra smittspridningen av covid-19 förlängs till och med den 13...

Infrastruktur18 november, 2020

40 procent av Köpenhamns flygplats stängs ner

Som en följd av det stora passagerarfallet väljer Köpenhamns flygplats att stänga ner 40 procent av flygplatsen för att spara...

Arbetsmarknad18 november, 2020

Unga hårdast drabbad av arbetslöshet under coronakrisen i Danmark

Under coronakrisen är det främst bland de unga, 25-29-åriga danskar, som arbetslösheten ökar. Den samlade arbetslösheten i Danmark var högst...

Politik18 november, 2020

Mogens Jensen avgår som minister efter felaktigt beslut om minkavlivning

Den danska ministern Mogens Jensen (S) avgår som minister för livsmedel och fiske samt jämställdhet och nordiskt samarbete. Det efter...

Samhälle17 november, 2020

Danmarks regering vill slopa polishästarna                 

Danmarks justitieminister Nick Hækkerup (S) vill att polishästarna tas ur tjänst för att spara 31 miljoner danska kronor under de...

Samhälle17 november, 2020

Potential men även utmaningar för STRING att bilda en grön megaregion

Den tysk-dansk-svensk-norska politiska samarbetsorganisationen STRING har bett OECD komma med rekommendationer till hur regionen kan bli en grön megaregion. Under...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.