Danmark
Bristande prissystem ger Köpenhamnsborna dyrare hyrcyklar
Trots att hyrcyklarna i Köpenhamn används mer än någonsin går inte ekonomin ihop för By- & Pendlercykel Fonden som finansierar cyklarna. Cyklisterna har lärt sig att utnyttja gratisminuterna som erbjudits, vilket innebär att intäkterna blivit lägre än förväntat och ett nytt prissystem trädde därför i kraft vid årsskiftet.
Trots att Köpenhamnsborna använde hyrcyklarna nästan en miljon gånger under 2016, jämfört med föregående års 169 834 gånger, är det svårt att finansiera verksamheten. Det säger Iben Keller, By- och Pendlercykel Fondens PR- och kommunikationschef, till facktidskriften Ingeniøren. Fonden, som stiftades av Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner tillsammans med DSB för finansiera cykelanvändandet, har därför tvingats höja priserna och ändra systemet från och med 1 januari 2017.
Hon menar att det föregående prissystemet inte var optimalt för cykelverksamheten men också att cyklisterna har lärt sig att använda cyklarna så billigt som möjligt. Det tidigare systemet innebar att de första 30 minuterna på cykeln var gratis, under förutsättning att du hade köpt ett månadskort, vilket cyklisterna snabbt lärde sig att utnyttja då genomsnittstiden för en cykeltur sänkes från 43 minuter till 31 minuter. Det visade sig också att koderna som används för att låsa upp en cykel snabbt fick spridning och på så sätt kunde flera cyklar användas med samma abonnemang. Men nu är det slut på gratiscyklandet. Det nya systemet innebär dessutom att bara de 140 första minuterna ingår i ett månadsabonnemang, därefter debiteras man med 35 öre per minut och timhyran är 30 dkr.
Lundahoj, hyrcykelsystemet i Lund, har inte samma problem trots att de också erbjuder 30 minuters gratis cykling under förutsättning att man har ett abonnemang.
– De kortare turerna är viktiga för vår verksamhet då det hela går ut på att cyklarna ska snurra och vara tillgängliga så mycket som möjligt, säger Rickard Wendel, etablerare och pressansvarig på Lundahoj, till News Øresund.
Han säger att cyklisterna står för en liten del av den totala finansieringen som till största delen utgörs av reklam. Även Malmös motsvarighet, Malmö by bike, finansieras genom utbyte av reklamytor i staden. (News Øresund – Sofi Eriksson)
Fakta: städernas hyrcyklar
Köpenhamn – bycyklen
1 860 elcyklar
100 cykelställ
Pris:
Månadskort 70 DKK
(140 min inkluderade, sedan 0,35 DKK/min)
1 h 30 DKK
10 h 300 DKK
20 h 500 DKK
Malmö – Malmö by bike
500 cyklar
50 cykelställ
Pris:
Årskort 250 SEK
72 h 165 SEK
24 h 80 SEK
Lund – Lundahoj
250 cyklar
17 cykelställ
Pris:
Årskort 75 kr
(30 första min gratis)
72 h 25 kr
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen