Connect with us

Infrastruktur

Beslut om dubbeldäckartåg i Skåne och över sundet väntas nästa vecka

Publicerad

den

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Nya dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn från och med december 2019. Så ser ett förslag som kollektivtrafiknämnden i Region Skåne just nu behandlar ut. Satsningen, som beräknas kosta 1,6 miljarder kronor, ska öka kapaciteten och göra det mer komfortabelt att resa kollektivt.

Skånetrafiken vill öka resandet och då behöver tågen kunna rymma fler passagerare och resan bli bekvämare. Därför kommer kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att föreslå till regionstyrelsen att Skånetrafiken får nya tåg mellan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det framgår av ett pressmeddelande som sänts ut idag. Nästa måndag kommer ärendet att behandlas på kollektivtrafiknämndens möte.

– Gör vi inte den här satsningen nu kan vi missa fördubblingsmålet för 2030. Vi har sett markanta resandeökningar kopplat till investeringar i infrastrukturen, såsom för Öresundsbron och Citytunneln. Jag kan se samma effekt för Tågsystem 3, det kommer bli Skånetrafikens flaggskepp som personifierar framtidens resande utifrån resenärernas behov, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

Att öka kapaciteten på tågen genom att göra tågen längre försvåras av att plattformarna på vissa stationer är för korta. En lösning är istället att ha tåg med två våningsplan, så kallade dubbeldäckartåg. I Danmark använder DSB redan dubbeldäckare dragna av diesellok och i mellersta Sverige trafikerar SJ vissa sträckor med moderna eldrivna dubbeldäckare.

I en tidigare intervju med Anders Jönsson, tågstrateg på regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne som ansvarat för utredningsarbetet, framgår att investeringskostnaden för dubbeldäckartåg är ungefär hälften så stor som för ett Öresundståg. Ett Öresundståg som har sin maxlängd idag består av tre tågsätt. Då har tåget knappt 700 sittplatser och kostar cirka 300 miljoner kronor. Ett dubbeldäckartåg med motsvarande antal sittplatser kostar cirka 150 miljoner att köpa.
– Skillnaden i tågen är att du betalar för tekniken tre gånger i Öresundstågen, varje gång man köper ett tågsätt. I de här tågen ligger tekniken i loket och en manövervagn, sa Anders Jönsson då till News Øresund.

I december 2019 väntas tågen kunna tas i drift och kostnaden beräknas bli 1,6 miljarder kronor. (News Øresund)

Läs mer: Dubbeldäckartåg i en Öresundspendel från 2020 och en sjunde avgång till Ystad – nytt utredningsförslag för tågtrafiken över Öresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.