Connect with us

Infrastruktur

Beslut om dubbeldäckartåg i Skåne och över sundet väntas nästa vecka

Publicerad

den

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Nya dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn från och med december 2019. Så ser ett förslag som kollektivtrafiknämnden i Region Skåne just nu behandlar ut. Satsningen, som beräknas kosta 1,6 miljarder kronor, ska öka kapaciteten och göra det mer komfortabelt att resa kollektivt.

Skånetrafiken vill öka resandet och då behöver tågen kunna rymma fler passagerare och resan bli bekvämare. Därför kommer kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att föreslå till regionstyrelsen att Skånetrafiken får nya tåg mellan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det framgår av ett pressmeddelande som sänts ut idag. Nästa måndag kommer ärendet att behandlas på kollektivtrafiknämndens möte.

– Gör vi inte den här satsningen nu kan vi missa fördubblingsmålet för 2030. Vi har sett markanta resandeökningar kopplat till investeringar i infrastrukturen, såsom för Öresundsbron och Citytunneln. Jag kan se samma effekt för Tågsystem 3, det kommer bli Skånetrafikens flaggskepp som personifierar framtidens resande utifrån resenärernas behov, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

Att öka kapaciteten på tågen genom att göra tågen längre försvåras av att plattformarna på vissa stationer är för korta. En lösning är istället att ha tåg med två våningsplan, så kallade dubbeldäckartåg. I Danmark använder DSB redan dubbeldäckare dragna av diesellok och i mellersta Sverige trafikerar SJ vissa sträckor med moderna eldrivna dubbeldäckare.

I en tidigare intervju med Anders Jönsson, tågstrateg på regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne som ansvarat för utredningsarbetet, framgår att investeringskostnaden för dubbeldäckartåg är ungefär hälften så stor som för ett Öresundståg. Ett Öresundståg som har sin maxlängd idag består av tre tågsätt. Då har tåget knappt 700 sittplatser och kostar cirka 300 miljoner kronor. Ett dubbeldäckartåg med motsvarande antal sittplatser kostar cirka 150 miljoner att köpa.
– Skillnaden i tågen är att du betalar för tekniken tre gånger i Öresundstågen, varje gång man köper ett tågsätt. I de här tågen ligger tekniken i loket och en manövervagn, sa Anders Jönsson då till News Øresund.

I december 2019 väntas tågen kunna tas i drift och kostnaden beräknas bli 1,6 miljarder kronor. (News Øresund)

Läs mer: Dubbeldäckartåg i en Öresundspendel från 2020 och en sjunde avgång till Ystad – nytt utredningsförslag för tågtrafiken över Öresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 mars, 2024

Dansk-Svenska Handelskammaren bildas för bättre samarbete och integration av ländernas näringsliv

På tisdag nästa vecka bildas Dansk-Svenska Handelskammaren vid en ceremoni på Danmarks ambassad i Stockholm där Dansk Erhvervs vd Brian...

Samhälle27 februari, 2024

Öresundsregionen växte med 30 000 invånare under 2023 – starkast befolkningstillväxt på danska sidan

Under 2023 ökade Öresundsregionens befolkning med över 29 700 invånare, motsvarande 0,7 procent, till 4 185 801 invånare. Det var den lägsta befolkningsökningen...

Energi29 februari, 2024

Svenskt natointräde kan få konsekvenser för både energiförsörjning och infrastruktur

Det kan bli svårare med ny havsvindkraft i Östersjön och den svenska tåginfrastrukturen måste rustas upp rejält, speciellt i öst-västlig...

Danmark29 februari, 2024

Samtliga 98 danska kommuner utvecklar klimatplaner i samarbetet Klimaalliancen

I början av februari blev det klart att samtliga 98 danska kommuner har anslutit sig till samarbetet inom Klimaalliancen med...

Samhälle29 februari, 2024

Sveriges ekonomi krympte med 0,2 procent under förra året – Dansk BNP ökade med 1,8 procent

Under fjärde kvartalet 2023 minskade Sveriges bruttonationalprodukt, BNP, med 0,1 procent jämfört med föregående kvartal. Därmed har Sveriges BNP minskat...

Danmark29 februari, 2024

Fallande tillväxt och minskad export för den danska it-sektorn

Trots en historiskt hög omsättning på 313 miljarder danska kronor inom den danska it-sektorn under fjolåret, minskade tillväxttakten jämfört med...

Norden29 februari, 2024

Skattefrågor prioriteras högt av Gränshinderrådet i år

Skattefrågor, nordiskt samarbete kring folkbokföring, digitalisering, pensionsfrågor och gränsregional statistik är de fem temaområden som det nordiska Gränshinderrådet ska prioritera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.