Connect with us

Infrastruktur

Beslut om dubbeldäckartåg i Skåne och över sundet väntas nästa vecka

Publicerad

den

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Nya dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn från och med december 2019. Så ser ett förslag som kollektivtrafiknämnden i Region Skåne just nu behandlar ut. Satsningen, som beräknas kosta 1,6 miljarder kronor, ska öka kapaciteten och göra det mer komfortabelt att resa kollektivt.

Skånetrafiken vill öka resandet och då behöver tågen kunna rymma fler passagerare och resan bli bekvämare. Därför kommer kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att föreslå till regionstyrelsen att Skånetrafiken får nya tåg mellan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det framgår av ett pressmeddelande som sänts ut idag. Nästa måndag kommer ärendet att behandlas på kollektivtrafiknämndens möte.

– Gör vi inte den här satsningen nu kan vi missa fördubblingsmålet för 2030. Vi har sett markanta resandeökningar kopplat till investeringar i infrastrukturen, såsom för Öresundsbron och Citytunneln. Jag kan se samma effekt för Tågsystem 3, det kommer bli Skånetrafikens flaggskepp som personifierar framtidens resande utifrån resenärernas behov, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

Att öka kapaciteten på tågen genom att göra tågen längre försvåras av att plattformarna på vissa stationer är för korta. En lösning är istället att ha tåg med två våningsplan, så kallade dubbeldäckartåg. I Danmark använder DSB redan dubbeldäckare dragna av diesellok och i mellersta Sverige trafikerar SJ vissa sträckor med moderna eldrivna dubbeldäckare.

I en tidigare intervju med Anders Jönsson, tågstrateg på regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne som ansvarat för utredningsarbetet, framgår att investeringskostnaden för dubbeldäckartåg är ungefär hälften så stor som för ett Öresundståg. Ett Öresundståg som har sin maxlängd idag består av tre tågsätt. Då har tåget knappt 700 sittplatser och kostar cirka 300 miljoner kronor. Ett dubbeldäckartåg med motsvarande antal sittplatser kostar cirka 150 miljoner att köpa.
– Skillnaden i tågen är att du betalar för tekniken tre gånger i Öresundstågen, varje gång man köper ett tågsätt. I de här tågen ligger tekniken i loket och en manövervagn, sa Anders Jönsson då till News Øresund.

I december 2019 väntas tågen kunna tas i drift och kostnaden beräknas bli 1,6 miljarder kronor. (News Øresund)

Läs mer: Dubbeldäckartåg i en Öresundspendel från 2020 och en sjunde avgång till Ystad – nytt utredningsförslag för tågtrafiken över Öresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.