Connect with us

Infrastruktur

Beslut om dubbeldäckartåg i Skåne och över sundet väntas nästa vecka

Publicerad

den

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Nya dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn från och med december 2019. Så ser ett förslag som kollektivtrafiknämnden i Region Skåne just nu behandlar ut. Satsningen, som beräknas kosta 1,6 miljarder kronor, ska öka kapaciteten och göra det mer komfortabelt att resa kollektivt.

Skånetrafiken vill öka resandet och då behöver tågen kunna rymma fler passagerare och resan bli bekvämare. Därför kommer kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att föreslå till regionstyrelsen att Skånetrafiken får nya tåg mellan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det framgår av ett pressmeddelande som sänts ut idag. Nästa måndag kommer ärendet att behandlas på kollektivtrafiknämndens möte.

– Gör vi inte den här satsningen nu kan vi missa fördubblingsmålet för 2030. Vi har sett markanta resandeökningar kopplat till investeringar i infrastrukturen, såsom för Öresundsbron och Citytunneln. Jag kan se samma effekt för Tågsystem 3, det kommer bli Skånetrafikens flaggskepp som personifierar framtidens resande utifrån resenärernas behov, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

Att öka kapaciteten på tågen genom att göra tågen längre försvåras av att plattformarna på vissa stationer är för korta. En lösning är istället att ha tåg med två våningsplan, så kallade dubbeldäckartåg. I Danmark använder DSB redan dubbeldäckare dragna av diesellok och i mellersta Sverige trafikerar SJ vissa sträckor med moderna eldrivna dubbeldäckare.

I en tidigare intervju med Anders Jönsson, tågstrateg på regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne som ansvarat för utredningsarbetet, framgår att investeringskostnaden för dubbeldäckartåg är ungefär hälften så stor som för ett Öresundståg. Ett Öresundståg som har sin maxlängd idag består av tre tågsätt. Då har tåget knappt 700 sittplatser och kostar cirka 300 miljoner kronor. Ett dubbeldäckartåg med motsvarande antal sittplatser kostar cirka 150 miljoner att köpa.
– Skillnaden i tågen är att du betalar för tekniken tre gånger i Öresundstågen, varje gång man köper ett tågsätt. I de här tågen ligger tekniken i loket och en manövervagn, sa Anders Jönsson då till News Øresund.

I december 2019 väntas tågen kunna tas i drift och kostnaden beräknas bli 1,6 miljarder kronor. (News Øresund)

Läs mer: Dubbeldäckartåg i en Öresundspendel från 2020 och en sjunde avgång till Ystad – nytt utredningsförslag för tågtrafiken över Öresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle13 oktober, 2021

Danmark öppnar gränsen helt mot Sverige den 25 oktober

Den 25 oktober får alla svenskar åter resa in i Danmark, utan det krav på covid-test vid inresa som hittills...

Politik11 oktober, 2021

Region Skåne skapar eget lager för läkemedel – brist på medicin allt tydligare under coronapandemin

Region Skåne planerar att skapa ett omsättningslager som ska garantera en tillräcklig nivå av läkemedel och skyddsutrustning. Under pandemin har...

Veckobrev13 oktober, 2021

News Øresunds veckobrev v. 40

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 40 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 40...

Infrastruktur8 oktober, 2021

Trafiken över Öresundsbron på väg att normaliseras

Såväl fordonstrafiken som antalet tågpassagerare över Öresundsbron fortsätter att öka, om än med viss variation enstaka veckor. Förra veckan färdades...

Arbetsmarknad8 oktober, 2021

Undantaget i socialförsäkringen för Öresundspendlare gäller inte längre

Eftersom hemarbete inte längre rekommenderas i Danmark och Sverige och det går enkelt att resa mellan länderna gäller inte längre...

Samhälle8 oktober, 2021

Återstart för regionen och dansk-svenskt samarbete under pandemin diskuterades på nätverksmöte på Sveriges ambassad

Krafttag för att återstarta regionen, möjligheter för den gemensamma arbetsmarknaden och samarbete under pandemin. Det diskuterades under torsdagseftermiddagen tillsammans med...

Kultur8 oktober, 2021

Tankesmedja för nordisk kulturpolitik vill påverka genom samtal

Den nya nordiska tankesmedjan för kulturpolitik, A/nordi/c, presenterades i veckan i Köpenhamn, vid ett möte på Sveriges ambassad. Oberoende och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.