Connect with us

Infrastruktur

Beslut om dubbeldäckartåg i Skåne och över sundet väntas nästa vecka

Publicerad

den

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Nya dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn från och med december 2019. Så ser ett förslag som kollektivtrafiknämnden i Region Skåne just nu behandlar ut. Satsningen, som beräknas kosta 1,6 miljarder kronor, ska öka kapaciteten och göra det mer komfortabelt att resa kollektivt.

Skånetrafiken vill öka resandet och då behöver tågen kunna rymma fler passagerare och resan bli bekvämare. Därför kommer kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att föreslå till regionstyrelsen att Skånetrafiken får nya tåg mellan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det framgår av ett pressmeddelande som sänts ut idag. Nästa måndag kommer ärendet att behandlas på kollektivtrafiknämndens möte.

– Gör vi inte den här satsningen nu kan vi missa fördubblingsmålet för 2030. Vi har sett markanta resandeökningar kopplat till investeringar i infrastrukturen, såsom för Öresundsbron och Citytunneln. Jag kan se samma effekt för Tågsystem 3, det kommer bli Skånetrafikens flaggskepp som personifierar framtidens resande utifrån resenärernas behov, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

Att öka kapaciteten på tågen genom att göra tågen längre försvåras av att plattformarna på vissa stationer är för korta. En lösning är istället att ha tåg med två våningsplan, så kallade dubbeldäckartåg. I Danmark använder DSB redan dubbeldäckare dragna av diesellok och i mellersta Sverige trafikerar SJ vissa sträckor med moderna eldrivna dubbeldäckare.

I en tidigare intervju med Anders Jönsson, tågstrateg på regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne som ansvarat för utredningsarbetet, framgår att investeringskostnaden för dubbeldäckartåg är ungefär hälften så stor som för ett Öresundståg. Ett Öresundståg som har sin maxlängd idag består av tre tågsätt. Då har tåget knappt 700 sittplatser och kostar cirka 300 miljoner kronor. Ett dubbeldäckartåg med motsvarande antal sittplatser kostar cirka 150 miljoner att köpa.
– Skillnaden i tågen är att du betalar för tekniken tre gånger i Öresundstågen, varje gång man köper ett tågsätt. I de här tågen ligger tekniken i loket och en manövervagn, sa Anders Jönsson då till News Øresund.

I december 2019 väntas tågen kunna tas i drift och kostnaden beräknas bli 1,6 miljarder kronor. (News Øresund)

Läs mer: Dubbeldäckartåg i en Öresundspendel från 2020 och en sjunde avgång till Ystad – nytt utredningsförslag för tågtrafiken över Öresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle20 november, 2019

Kronofogden vill åt kriminellas lyxvaror – gör kontroller på Öresundsbron

Den svenska Kronofogden har fått ökade resurser för att arbeta mot kriminalitet. Med ett tillskott på 65 miljoner kronor kommer...

Danmark20 november, 2019

22 500 färre tv-timmar när DR verkställer besparingar

I januari 2020 kommer statliga public service-bolaget Danmarks Radio (DR) att skära i programtablån och minska antalet kanaler. Bland annat...

Danmark19 november, 2019

Copenhagen Business School på internationell topplista över ekonomiutbildningar

Copenhagen Business School (CBS) har världens femtionde bästa EMBA-utbildning, enligt brittiska Financial Times årliga sammanställning. EMBA, eller Executive Master in...

Danmark18 november, 2019

Nytt danskt center mot gränsöverskridande kriminalitet i Öresundsregionen öppnar i vår

Förutom att den danska gränskontrollen mot Sverige infördes i förra veckan, som ett led i att förhindra att kriminella ska...

Danmark18 november, 2019

Brott mot passlagen och överlastade bilar de vanligaste fallen för polisen vid den dansk-tyska gränsen

9 625 brott – så många har upptäckts vid den dansk-tyska gränsen sedan gränskontrollerna infördes i början av 2016. Det meddelar...

Politik15 november, 2019

Arbetsmarknad på agendan när Greater Copenhagen hade toppmöte på fredagen

Jobbförmedling och erbjudanden om utbildning som täcker båda sidor sundet, kartläggning av hur arbetsmarknaden ser ut i Greater Copenhagen-regionen och...

Innovation15 november, 2019

Ny Novozymes-plattform ska tillsammans med omvärlden skapa innovation kring världsmål

Novozymes nya digitala plattform, HelloScience, ska binda samman människor både inom och utanför verksamheten, för att lösa FN:s världsmål. 30...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.