Infrastruktur
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö
Malmö och Köpenhamns kommuner fick igår besked att de beviljats finansiering från EU:s Interregprogram för fortsatt utredning av möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna. Det är den fjärde utredningsetappen och den planeras löpa under tre års tid.
Det var i mars i år som Köpenhamn och Malmös kommuner lämnade in en gemensam ansökan om att få fortsatt finansiering från EU:s Interregprogram för ytterligare utredning om en ny fast förbindelse över Öresund i form av en tunnelbana mellan de båda städerna. Igår fick de besked om att ansökan godkänts. Arbetet riktas nu bland annat in på att undersöka vilken påverkan en Öresundsmetro skulle ha både på korta resor inom regionen och längre resor, bland annat mot Stockholm och Hamburg, samt att analysera möjliga stationslägen.
– Jag är glad för att vi har fått EU-stöd för att fortsätta samarbetet om en framtida Öresundsmetro. En Öresundsmetro kommer att ha stor betydelse för mobiliteten på tvärs av Öresund och ingår därför naturligt i vår gemensamma trafikcharter för hela Greater Copenhagen. 85 procent av personresorna över Öresund sker idag via Öresundsbron. Den korta restiden på cirka 20 minuter med en Öresundsmetro kommer att göra det lättare att arbeta, utbilda sig, shoppa och ha kulturella upplevelser på båda sidor om sundet. Det kommer binda hela regionen ännu tätare samman och vara bra för medborgarna, företagen och turismen i Greater Copenhagen, säger Frank Jensen, överborgmästare i Köpenhamns kommun, i en kommentar.
Trafikcharter är Greater Copenhagens gemensamma trafikvision som lanserades i höstas och bland annat tar upp framtida Öresundsförbindelser. I den framgår att det i Greater Copenhagen är enighet om att en fast förbindelse mellan Helsingør och Helsingborg ska byggas först och påbörjas så snart som möjligt, samt att Öresundsmetron är kopplad till utbyggnaden av Köpenhamns metro och kan byggas oberoende av om en HH-förbindelse är beslutad.
Malmö och Köpenhamns gemensamma utredningsarbete om en Öresundsmetro startade i januari 2012. Bland annat har teknisk utformning, sammankoppling med Köpenhamns metro och finansieringsmöjligheter undersökts tidigare. Att bygga en Öresundsmetro har beräknats kosta mellan 20 och 26 miljarder danska kronor och restiden uppskattats bli mellan 15–20 minuter. (News Øresund)
Läs mer: Köpenhamn och Malmö vill fortsätta utreda möjligheten att bygga en Öresundsmetro
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen