Connect with us

Danmark

Beslut i vår kan öppna upp för privat finansiering av en HH-förbindelse

Publicerad

den

I dag trafikeras sträckan Helsingborg och Helsingör av färjor. I vår beslutar den svenska regeringen om det kan bli aktuellt för privata företag att vara med och bygga en eventuell framtida fast förbindelse mellan städerna. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Under våren tas beslut som kan avgöra om det blir aktuellt med andra finansieringskällor än statliga anslag för att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Då ska regeringen besluta om den nationella planen för infrastrukturinvesteringar samt om uppdragsbeskrivningen för den gemensamma statliga utredningen om en HH-förbindelse. Skanska har sedan länge anmält sitt intresse för att bygga förbindelsen och beräknar byggtiden för en väg- och en tågtunnel till sex år. 

I vår ska den svenska regeringen fatta beslut om nationell plan för infrastrukturinvesteringar till år 2029. Dessutom ska uppdragsbeskrivningen beslutas för den dansk-svenska gemensamma utredningen om en HH-förbindelse som initierats av Sverigeförhandlingen.

– Den nationella planen och Sverigeförhandlingen har aktualiserat diskussionen om alternativa finansieringskällor. Alternativa lösningar är nyckeln till ett snabbare och tidigare färdigställande, säger Alexander Kielland, kommersiell chef på Skanska, till News Øresund.

I förslaget till nationell plan som lades fram av Trafikverket i början av hösten har det bland annat öppnats upp för alternativt genomförande när det gäller vägprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planeras söder om Stockholm.

– Den statusen ser vi gärna att HH också får. Jag tror att det kommer att pågå en del politisk påverkan för att få till det innan den nationella planen beslutas, säger Alexander Kielland, och fortsätter:

– Det värsta för HH-förbindelsen som projekt är att inte få någon utredningsstatus, att bli pausad på obestämd framtid. Om man säger snävt att den ska anslagsfinansieras av staten hamnar projektet tidsmässigt längre fram än om man öppnar upp för alternativ finansiering – riksgäldslån eller privata aktörer. Att stänga dörren helt eller att ge ett snävt utredningsuppdrag vore tråkigt för projektet och det vore tråkigt för oss, säger han.

Skanska har tidigare utarbetat flera förslag på hur en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle kunna byggas med privat finansiering. Enligt det senaste förslaget skulle det ta sex år att bygga förbindelsen och innebära en kostnad på 28 miljarder danska kronor för en väg- och en tågtunnel. Intjäningstiden beräknas vara 30 år genom brukaravgifter vilket också skulle vara avtalstiden innan förbindelsen sedan lämnades över till den danska och svenska staten.

– Vi tycker att det här är ett av de mest intressanta och mest lämpliga projekten i Sverige. Sen är det valår och kan vara politiskt känsligt med privata företags inblandning i tjänster till medborgarna. Vi driver inte frågan, men ställer gärna upp och förklarar hur ett offentligt-privat alternativ skulle kunna se ut, säger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Dansk-svensk utredning om HH-förbindelse söker EU-medel

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle30 oktober, 2020

Danmark avråder från icke nödvändiga resor till hela världen – förutom två regioner i norra Sverige

Det stigande antalet nya smittade med covid-19 samt nya inreserestriktioner i flera länder gör att danska Udenrigsministeriet på torsdagen meddelade...

Samhälle30 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs även i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland

Två dagar efter Region Skånes beslut att införa skärpta råd till allmänheten har Folkhälsomyndigheten och regionerna Stockholm, Västra Götaland och...

Samhälle27 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs i Skåne – umgås bara med dina närmaste och åk inte kollektivt

Sedan antalet nya smittade med covid-19 ökat kraftigt i Skåne under de senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskyddsläkare...

Politik30 oktober, 2020

Ministerstöd till Sophie Hæstorp Andersen som kandidat till nästa års val av överborgmästare i Köpenhamn

Region Hovedstadens regionrådsordförande Sophie Hæstorp Andersen (S) meddelade i ett inlägg på Facebook under torsdagen att hon i nästa års kommunval vill...

Samhälle30 oktober, 2020

Processen för nya programförslaget till Interreg ÖKS förlängs

Förslaget till det nya Interreg-programmet för Öresund-Kattegatt-Skagerrak (ÖKS) 2021–2027 har skickats ut på remiss till cirka 800 organisationer i Sverige,...

Samhälle30 oktober, 2020

Öresundsbrons vinst föll med 373 miljoner under årets tre första kvartal – pendlingen har minskat med 25 procent

2020 är ett dramatiskt år för Øresundsbro Konsortiet. Coronapandemin gjorde att Danmark den 14 mars delvis stängde gränsen över Öresund...

Fastighet30 oktober, 2020

Fyra års försening och överskridande av budget med 2,4 miljarder för universitetsbyggnad i Köpenhamn

Niels Bohr-byggprojektet får på nytt kritik i en ny revisionsrapport gällande överskridande av budget och förseningar, en månad före byggnaden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.