Connect with us

Danmark

Bättre och billigare tågdrift med förarlösa S-tåg visar ny dansk utredning

Publicerad

den

Den danske transportministern, Ole Birk Olesen (LA), vill utreda möjligheterna att göra S-tågen i Köpenhamn förarlösa. Foto: News Øresund

Fler avgångar, högre punktlighet, färre inställda tåg och lägre kostnader. Det öppnar en övergång till automatiska och förarlösa S-tåg upp för enligt en ny analys som tagits fram av det danska transportministeriet och som har sänts vidare till Folketinget. 2030 skulle de danska tågen kunna vara helt förarlösa.

De danska regionaltågen som kör i Köpenhamn, de så kallade S-tågen, kan bli förarlösa och få en automatisk drift likt metron i framtiden. En ny analys från Transport-, Bygnings- och Boligministeriet i Danmark visar att det skulle ge flera fördelar bland annat i form av punktlighet och när det gäller antalet avgångar, bland annat öppnar det upp för fler tåg kvälls- och nattetid samt under helgerna.

Investering och övergången till ett förarlöst system underlättas av att det danska signalsystemet för tågtrafiken just nu byts ut och att det ändå behöver köpas in nya S-tåg. Projektet skulle kunna genomföras under åren 2022–2030 visar utredningen med sträckningen Hellerup-Ny Ellebjerg (Ringbanen) som pilotprojekt. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har sänt departementets analys vidare till Folketinget och vill nu gå vidare med en så kallad tilläggsanalys som kan visa hur ansvar och ägarskap kan organiseras för ett förarlöst S-tågsystem. Han tror att det även kan bli aktuellt för annan tågtrafik i Danmark framöver.
– Jag anser att vi bör undersöka möjligheterna att göra S-tågen förarlösa när vi ska köpa nya tåg till S-banan under de kommande åren. På längre sikt kan det övervägas om det även är relevant att undersöka förutsättningarna för att automatisera regional- och fjärrtågtrafiken, säger ministern i ett pressmeddelande.

Investeringen beräknas kosta mellan två och fyra miljarder danska kronor beroende på om man ska behålla nuvarande nivå av trafiken eller om man samtidigt ska bygga ut den. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.