Connect with us

Infrastruktur

PM Nilssons råd till Malmö: nyttja regeringens behov av att visa att den inte är fientligt inställd till tåg

Publicerad

den

Nyttja den svenska regeringens behov av att visa att den inte är fientligt inställd till tåg. Det tipset gav PM Nilsson på den liberala tankesmedjan Timbro till Malmö och Köpenhamn. Foto: News ØresundDet finns just nu en öppning för Malmö stad om att få den svenska regeringen till att driva igenom regionala tågsatsningar. En positiv inställning till Öresundsmetron från Sveriges regering skulle mildra kritiken som finns mot deras tåginfrastrukturpolitik. Det menar opinionsbildaren PM Nilsson på den liberala tankesmedjan Timbro. Köpenhamns borgmästare för integration- och sysselsättningsfrågor, Jens-Kristian Lütken (Venstre) upplever att Öresundsmetron uppfattas som ”exotisk” för många i andra delar av Danmark än i huvudstaden och menar därför att finansieringsfrågan är en viktig pusselbit för att Öresundsmetron ska kunna realiseras.  

Argumenterar för nyttan med en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn – Köpenhamns borgmästare för integration- och sysselsättningsfrågor, Jens-Kristian Lütken (Venstre) och Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S). Foto: News Øresund

Almedalsveckan blev nästa hållplats för Malmö stads påverkansarbete för att få till stånd en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö, Öresundsmetron. Tillsammans med Dagens Samhälle arrangerades på torsdagen ett metroseminarium där Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Köpenhamns sysselsättnings- och integrationsborgmästare Jens-Kristian Lütken radade upp fördelarna med en tunnelbana mellan städerna: Öresundsbron avlastas så att fler godståg och fjärrtåg kan färdas där medan pendlingen mellan städerna huvudsaklingen skulle ske via metron. Det anses viktigt med tanke på att Fehmarn Bälttunneln mellan Danmark och Tyskland kommer att invigas 2029 och bidra till ökade godstransporter även till och från Sverige. Öresundsmetron skulle även stärka den gemensamma arbetsmarknaden över Öresund.

Men det var inte de logiska argumenten som opinionsbildaren PM Nilsson på den liberala tankesmedjan Timbro lyfte fram när han ombads ge Malmö några taktiska tips. Hans råd till Malmö var istället att nyttja att den nya borgerliga svenska regeringen fått kritik för att inte satsa på tåg sedan deras beslut före jul om att stoppa planeringen av nya stambanor för höghastighetståg var att det skulle frigöra resurser till regionala tågsatsningar. Därmed finns det politiskt momentum just nu för att driva igenom beslut om spårbundna satsningar som t.ex. en Öresundsmetro.

— Det finns en öppning i och med att man på ett olyckligt sätt, tycker jag, har avbrutit höghastighetsplanerna. Ett av argumenten som framfördes när man tog en paus var att det frigör resurser till regionala tågsatsningar. Och den här regeringen är beroende av att visa att man inte är emot tåg – man kan inte var emot den moderna stadens framväxt, sade han.

Köpenhamns borgmästare för sysselsättningsfrågor: Just nu ett ”window of opportunity”

Från Köpenhamn och Malmö är man eniga om att en Öresundsmetro mellan städerna skulle vara till nytta för hela regionen. I Köpenhamn är det stor brist på arbetskraft och enligt Köpenhamns borgmästare för integration- och sysselsättningsfrågor, Jens-Kristian Lütken (V) kan Öresundsmetron bidra till en mer integrerad arbetsmarknad i Öresundsregionen – något som behövs menar Lütken.

— Just nu planerar vi för den nya M5-metrolinjen i Köpenhamn och när vi planerar den så ska vi besluta om att göra det klart till att kunna koppla på en Öresundsmetro. Så just nu har vi ett ”window of opportunity” i förhållande till att realisera en Öresundsmetro, sade han och fortsatte:

— Vi saknar arbetskraft i Köpenhamn. Vi behöver en mycket mer integrerad arbetsmarknad i Öresundsregionen och det kan bättre infrastruktur bidra till. En Öresundsmetro kommer att göra det attraktivt för fler att kunna jobba på den andra sidan sundet. Men också för danskar som kan jobba i Malmö i techsektorn och medicinindustrin. Så jag ser fördelar för både svensk och dansk arbetsmarknad.

Finansieringsfrågan blir viktigt för projektet framåt tror politiker

Kristdemokraternas riksdagsledamot Magnus Oscarsson i trafikutskottet menar att Öresundsmetron är ”en intressant tanke”, men tycker att det är viktigt att de båda länderna är överens om projektet – inte bara Malmö och Köpenhamn.

— Det viktiga är att våra regeringar pratar med varandra. Köpenhamn och Malmö har täta kontakter och funderingar på hur man ska göra det tillsammans. Men så stora pengar som det här projektet rör sig om, det måste staten stå bakom. Det är jättebra att Köpenhamn vill, det är en stark kommun. Men det vill till också att staten och Danmark tycker att det här är en jättebra idé.

Jens-Kristian Lütken tror att projektet behöver ”mogna” i den danska politiken och anser att en Öresundsmetro för många i andra delar av Danmark uppfattas som ”exotisk”. Han menar därför att finansieringsfrågan kommer att bli viktig framöver.

— Vi behöver tänka mycket på finansiering. Kan man göra det som offentligt-privat? Kan man göra samma modell som Öresundsbron och Stora Bältbron där det är en brorbetalning som finansierar sig själv över 30, 40 eller 50 år? sade han och fortsatte:

— Vi ska lyfta fram förslag på olika finansieringsmodeller. Det kan vara pengar från Öresundsförbindelsen, pengar från den privata sektorn, pengar från pensionsfonder – det tror jag kan hjälpa till, men också att vi har ett avtal om att vi delar utgifterna med Sverige. Jag tror vi ska tänka kreativt på hur vi ska finansiera det här och inte bara förvänta sig att Köpenhamn och Stockholm betalar.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle5 timmar sedan

Oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup – 60 procent fler utrikespassagerare än på Arlanda

Höstlov i Danmark och Sverige bidrog till ett nytt oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Antalet passagerare ökade med 11...

Danmark11 timmar sedan

Avtal: 18 miljarder danska kronor avsätts till forskning till 2029

18,2 miljarder danska kronor ska de närmaste åren gå till forskning i Danmark, mest inom grön omställning, försvar och sjukvård....

Infrastruktur12 timmar sedan

Skånetrafiken ser fortsatt ökning i tågresandet

Tågresandet med Skånetrafiken fortsätter att växa i år. Under årets första åtta månader ökade antalet Pågatågsresor med sju procent jämfört...

Danmark2 dagar sedan

Jensens Bøfhus försvinner helt – konkurrent tar över danska restauranger

Det är inte bara i Sverige som Jensens Bøfhus lägger ner verksamheten. I torsdags såldes merparten av restaurangerna i Danmark...

Sverige6 dagar sedan

Sverige och Ukraina vill stärka försvarsinnovation i Kiev – öppnar nytt center

Samarbetet kring försvarsinnovation mellan Ukraina och Sverige fördjupas ytterligare genom etableringen av ett svensk-ukrainskt försvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraina. Det framkom...

Samhälle6 dagar sedan

10 år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller – som fortfarande finns kvar

På onsdag den 12 november är det tio år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller för trafiken från Danmark och...

Øresund7 dagar sedan

Rapport: För stora mängder farliga gifter har pumpats från Lynetteholmen ut i Öresund

För stora mängder av giftet cyanid har hittats i vatten som pumpats direkt från byggarbetsplatsen på Lynetteholm ut i Öresund....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.