Arbetsmarknad
5 300 arbetslösa i pendlingsnära skånska kommuner matchar danska bristyrken

Möjligheterna till arbetskraftsmatchning över Öresund finns huvudsakligen i fyra branscher: ekonomi och administration, handel och service, data- och systemvetenskap och bygg och anläggning. I pendlingsnära skånska kommuner finns inom dessa branscher 5 300 arbetslösa som har utbildningar med inriktningar som matchar ”bristyrken” i region Hovedstaden och region Sjælland. Det skriver den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen i deras nyutgivna rapport ”Matchning av arbetskraft över Öresund” som presenterades den 28:e januari. Rapporten sätter det ansträngda konjunkturläget och höga arbetslösheten i Skåne i relation till den danska sidan av Öresund, där BNP tillväxten är hög och det snarare råder brist på arbetskraft.
Text: Erik Björck/News Øresund
Den svenska sysselsättningen har minskat under 2024 jämfört med föregående år, till följd av den svaga konjunkturen, medan den danska fortsätter att växa. Skillnader i efterfrågan på arbetskraft inom regionen syns enligt Greater Copenhagen tydligt i vakansgraden för lediga jobb (antal lediga jobb/antal sysselsatta). Den var ungefär tre procent i region Hovedstaden i kontrast till södra Sveriges enprocentiga vakansgrad för lediga jobb.
Goda möjligheter att matcha arbetskraften
I Greater Copenhagens kartläggningen av de arbetslösa i de pendlingsnära kommuner (kommuner med en timmes pendlingsavstånd till Köpenhamn eller Helsingör) framkommer att en tredjedel har en eftergymnasial utbildning. Av dessa har cirka 2 100 en utbildning med inriktning mot ett ”bristyrke” på den danska sidan, exempelvis ekonomi och administration, data- och systemvetenskap, bygg och anläggning. Utöver det finns ytterligare runt 3 200 med gymnasiala utbildningar, även de med inriktning mot ”bristyrken” inom ekonomi och administration eller handel och service. Ett bristyrke definieras i Sverige som när 15 procent eller mer av rekryteringsförsöken misslyckas, den danska gränsen ligger vid 20 procent.
Dessa branscher lyfts fram i rapporten som särskilt intressanta, då det finns en tydlig efterfrågan från danskt håll och skånska arbetslösa med rätt kompetenser samt goda förutsättningar för pendling.
Enligt vissa finns lösningen till arbetslösheten regionalt
Sammantaget i de pendlingsnära kommuner, finns det över 36 000 arbetslösa, varav ungefär 39 procent är långtidsarbetslösa. I Skåne är långtidsarbetslösheten en stor utmaning, vilket också lyftes fram av Mats Olsson, sektionschef vid Arbetsförmedlingen i Malmö. Han menade att deras definition för långtidsarbetslöshet börjar förändras till följd av det fortsatt utmanande läget på den skånska arbetsmarknaden.
– Vi på arbetsförmedlingen pratar inte längre bara om 12 månader utan nu är vår fokusgrupp de som varit arbetslösa längre än 24 månader och funktionshindrade såklart, säger Mats Olsson
Enligt Greater Copenhagen, och de andra talarna som närvarade, krävs ett mer regionalt, snarare än ett nationellt, fokus på lösningen av arbetslösheten i Skåne. De vill se ett ökat engagemang för att undanröja gränshinder, vilket skulle öka integrationen av arbetsmarknaden i Öresundsregionen.
Pendlingen ökar men gränshinder finns kvar
Pendlingen över Öresund har ökat stadigt sedan coronapandemin, idag pendlar runt 22 500 dagligen över sundet, enligt Öresundsdatabasens kvartalsstatistik. Enligt en annan rapport ”Produktivitetsvinster för Greater Copenhagen genom att bryta ner gränshinder över Öresund” från Greater Copenhagen skulle en Öresundsregion helt utan gränshinder med liknande pendlingsmönster som inom regionerna se uppåt 95 000 gränspendlare.
Enligt Greater Copenhagen är gränshinder en av de uppenbara orsakerna till att flertalet arbetssökande inte redan pendlar till nya jobb över sundet. I rapporten belyser de ett stort gränshinder, en femtedel av de arbetslösa i de pendlingsnära kommunerna är inte EU-medborgare. Dessa arbetssökande har inte samma tillgång till de danska arbetsmarknaderna, vilket är tydligt från deras andel av de nuvarande gränspendlarna, runt en procent. Orsaken är att de danska reglerna för arbetskraftsrörlighet av icke-EU medborgare skiljer sig från resten av EU.
Utöver detta kan byråkratiska hinder försvåra en anställning över sundet, menade Köpenhamns flygplats HR-direktör, Kathrine Maze, och pekar på att utdrag från belastningsregistret i Sverige inte kan göras digitalt, och i många fall tar lång tid att få fram.
Demografin en ”tidsbomb” enligt rapport från Øresundsinstituttet
Gränspendlingen aktualiseras då det för tillfället finns en stor efterfrågan från danskt håll, och hög arbetslöshet i Skåne. Men gränspendlingen kommer bli viktigare för regionen de kommande åren – speciellt för danskarna. En åldrande befolkning och mindre barnkullar gör att den arbetsföra befolkningen (20–64 år) kommer minska i Öresundsregionen de kommande tio åren enligt en rapport av Øresundsinstituttet.
Minskningen av den arbetsföra befolkningen sker på den danska sidan, Skåne fortsätter öka dock i en långsammare takt än tidigare. Vilket kommer öka konkurrensen om arbetskraft i regionen, incitament finns därmed även på längre sikt att undanröja gränshinder.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse