Samhälle
Trafikrekord med nästan 100 000 dagliga personresor med bil, tåg och färja över Öresund under 2023 – trendbrott för tågtrafiken
Tågresandet över Öresundsbron ökade med 15,6 procent under 2023, till drygt 13 miljoner passagerare – en betydligt högre nivå än före pandemin. Totalt sett slog antalet personresor med tåg, bil och färja över Öresund rekord under året, med nära 100 000 resor per dygn. Även antalet pendlarresor och antalet personbilar som färdades över Öresund ökade. Godstrafiken minskade däremot efter en stadig ökning under pandemiåren. Det visar rapporten Øresundsindex – Trafik för fjärde kvartalet 2023.
Mellan 2013 och 2019 låg tågresandet över Öresundsbron på en relativt jämn nivå omkring 11-12 miljoner årliga personresor, utan någon tydlig trend i utvecklingen. Under pandemin rasade tågresandet, men det återhämtade sig igen under 2022. Ökningen fortsatte under 2023, till 13,3 miljoner årliga tågresor, vilket är ett nytt rekord och ett trendbrott. Det motsvarar 36 464 dagliga passagerare på Öresundstågen över bron. Några av förklaringarna är enligt Øresundsindex – Trafik, som ges ut av Øresundsbron och har utarbetats av Øresundsinstituttet, att en svag svensk krona lockar fler danskar till Skåne, svenska medborgares pendling till Danmark har ökat, enligt statistik från danska Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), och antalet flygresenärer från Kastrup ökar.
Totalt ökade antalet personresor med bil, tåg och färja över Öresund under 2023 med tio procent till i medeltal 99 552 per dygn. Det är nytt rekord. Antalet personresor med bil ökade förr året med närmare tio procent medan antalet passagerare på färjorna mellan Helsingborg ökade med drygt en procent. Året slutade starkt. Fjärde kvartalet 2023 var det nästbästa fjärdekvartalet sedan 2015 sett till antalet personresor.
Antalet pendlarresor över sundet ökade förra året med närmare elva procent till i medeltal 16 921 per dag. Pendlarresorna med tåg ökade med nästan femton procent och med bil över bron med fem procent medan antalet pendlarresa med Öresundslinjens färjor minskade med närmare fyra procent. En viss del av pendlarbiljetterna till färjorna har fram till årsskiftet sålts av Skånetrafiken och syns därför i deras statistik. Även när det gäller antalet pendlarresor över Öresund slutade året starkt. Det fjärde kvartalet var det bästa under mätperioden 2016-2023.
Antalet personbilar som passerade över Öresund via bro eller färja ökade förra året med närmare åtta procent till i medeltal 21 038 bilar per dygn. Det var biltrafiken över bron som stod för hela ökningen och under sommaren noterades månads-, vecko- och dygnsrekord. Fortfarande återstår närmare sex procent för att nå tillbaka till trafiknivån från 2019 med personbilar över sundet.
Godstrafiken, som ökat relativt stadigt under pandemin, minskade dock i fjol efter att den börjat vända neråt under andra halvåret 2022 och helåret slutade med ett minus på åtta procent när antalet lastbilar, varubilar och järnvägsvagnar över bro och med färja räknas samman. Under fjärde kvartalet 2023 låg den på samma nivå som under motsvarande period år 2020. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år