Connect with us

Danmark

Tyskland säger ja till höghastighetsjärnväg via Fehmarn Bält

Publicerad

den

jernbane-fehmarnsundsbrucke-webb

55 kilometer ny järnväg ska byggas som en del av de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-förbindelsen. Foto: News Øresund

Förbundsdagens finansutskott har gett grönt ljus för att de 55 kilometerna ny järnväg som ska byggas som en del av de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-förbindelsen uppgraderas till 200 kilometer i timmen. Enligt det tidigare förslaget skulle järnvägen bara klara 160 kilometer i timmen och kantas av järnvägsbommar för bilar som skulle korsa rälsen. Det nya förslaget inkluderar vägbroar och tunnlar över och under järnvägen, vilket gör det till en dyrare lösning. I allt kommer det nya förslaget att öka kostnaderna med 100 miljoner euro, så att Tysklands totala investering blir 1,6 miljarder euro.

Med 200 kilometer i timmen på den tyska järnvägen skulle restiden mellan Köpenhamn och Hamburg kortas till 2,5 timme.

– Det har ju varit ett grundläggande problem att tyskarna läste avtalet mellan Förbundsrepubliken och Danmark som att järnvägen skulle uppgraderas till högst 160 kilometer i timmen. Texten skulle självklart förstås som minst 160. Det säger sig självt att 200 kilometer i timmen är mycket bättre – en sådan standard kopplar effektivt Skandinavien till det transeuropeiska nätet, vilket ger större samhällsekonomisk nytta, säger Henrik Sylvan, som är centerledare på Railtech DTU och länge har följt den tyska planläggningsprocessen.

På den danska sidan inkluderar landanslutningarna en ny bana mellan Köpenhamn och Ringsted som ska öppna 2018, en uppgradering av järnvägen till Nyköping-Falster och vidare till tunneln, samt en ny fyra kilometer lång Storströmsbro, som ska stå klar 2022. Den enda återstående flaskhalsen på sträckan Stockholm-Hamburg kommer då att vara den enkelspåriga Fehmarnsund-bron. Henrik Sylvan räknar med att tyskarna hinner bygga ut den 55 kilometer långa nya järnvägen mellan Puttgarden och Lübeck till öppnandet av den fasta förbindelsen 2028.

– Den ekonomiska lönsamheten i det samlade projektet ökar om byggtakten är samstämd. Tyskarna har förmodligen insett att om den nya järnvägen på tysk sida inte är klar innan öppnandet kan bara ett fåtal tåg köra i början. Med hänsyn till restidsmålet på 2,5 timmar kan vi gott vänta med Fehmarnsund-bron. När den är klar kan vi i gengäld glädja oss över ännu mer kapacitet på den samlade sträckan. Och möjlighet till ännu kortare restider, säger Henrik Sylvan.

I november ska Förbundsdagen fatta beslut om anläggningen av järnvägsanslutningarna. Det slutgiltiga beslutet i Tyskland kan dock inte tas förrän miljöprövningarna är klara. (News Øresund – Britt Andresen)

Läs mer: Offentlig høring om Femernforbindelsen afsluttet i Tyskland

Investeringar på 90 miljarder danska kronor kan ge en restid på 2,5 timmar mellan Köpenhamn och Hamburg

  • gront-ljus-till-high-speed_kartaAnläggningskostnad och maxhastighet på järnvägen för Fehmarn Bält-förbindelsen och landanslutningarna
  • Ny järnväg Köpenhamn-Ringsted (250 km/h) 10 miljarder DKK
  • Uppgradering Ringsted-Nyköping/Falster-Holeby (200 km/h) 13 miljarder DKK
  • Fehman Bält-förbindelsen (200 km/h) 55 miljarder DKK
  • Ny järnväg Puttgarden-Lübeck (200 km/h) 12 miljarder DKK

Karta: Railtech DTU

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Cleantech11 juni, 2021

Sverige och Danmark positiva till OECD:s förslag om att utveckla en grön megaregion från Hamburg till Oslo

OECD har tagit fram 23 rekommendationer som ska göra STRING-regionen till en grön megaregion som sträcker sig från Hamburg till...

Turism/kultur11 juni, 2021

EM-festen börjar i Köpenhamn på lördag

För första gången spelas det EM-matcher för herrar i fotboll i Danmark. Tre gruppspelsmatcher och en åttondelsfinal avgörs på Parken...

Okategoriserade11 juni, 2021

Svenskt 100-årsjubileum i Köpenhamn

Sveriges ambassadörs residens vid Sankt Annæ Plads i Köpenhamn firar 100 år i svensk ägo. 1700-tals palatset köptes 1921 av...

Samhälle11 juni, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten: Öresund som ett grönt Silicon Valley och Moderaternas besked om fasta förbindelser över Öresund

Öresund kan bli den geografiska mittpunkten när Tyskland, Danmark, Sverige och Norge arbetar för att skapa en grön tillväxtregion inom...

Samhälle10 juni, 2021

Skånes befolkning väntas överstiga 1,5 miljoner år 2040

År 2040 väntas Skånes befolkning vara 1 546 888 personer, enligt en ny befolkningsframskrivning från Statistiska centralbyrån. Det innebär en...

Näringsliv10 juni, 2021

Sveriges största produktionsbolag startar i Danmark – med fd tv-chefen Emma Kronqvist som vd

Stockholmsbaserade svenska tv-produktionsbolaget Nexiko expanderar till Danmark. Vd för den danska verksamheten blir Emma Kronqvist, som tidigare bland annat haft...

Arbetsmarknad10 juni, 2021

Ny svensk skattelagstiftning sätter gränspendlare och danska arbetsgivare i kläm

Undanta gränsarbetare från den nya svenska skattelagstiftningen, begär landshövdingen och regionstyrelsens ordförande i Skåne i ett brev till regeringen. Sedan...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.