Connect with us

Hållbarhet

Sverige importerar slaktavfall för att tanka biodrivmedel – klimatnyttan ifrågasatt

Publicerad

den

Det som inte syns på bilden – slakteriavfallet – importeras och används som biodrivmedel i Sverige. Foto: Johan Wessman/News Øresund

För att klara reduktionsplikten, det vill säga inblandningen av förnybara drivmedel i diesel och bensin, importerar Sverige stora mängder slakteriavfall från andra länder, skriver Dagens Nyheter. 2021 utgjordes 68 procent av biodrivmedlen så kallade ”hydrerade vegetabiliska oljor”, men som mestadels bestod av slakteriavfall från gris och nötdjur. En dryg tiondel kom från Sverige, medan den största mängden fick importeras andra länder i Europa.

Klimatnyttan med slaktavfall som biodrivmedel är också omtvistad, menar Stefan Wirsenius, som är docent i miljö- och resursanalys av jordbrukssystem på Chalmers, som DN pratat med. När efterfrågan ökar skapar det kedjereaktioner i andra sektorer, eftersom animaliska fetter ofta ingår i kosmetika, kemikalier och hundmat.

Regeringen vill öka den inhemska produktionen av biodrivmedel, och 2030 räknar Energimyndigheten med att två tredjedelar kan bestå av skogsråvara. Men även klimatnyttan här är ifrågasatt: Greenpeace pekar i en rapport på att biodrivmedel i ett kort tidsperspektiv ger ökade utsläpp än fossila bränslen, under premissen att det tar 50–100 år för en växande skog att kompensera för utsläpp vid avverkning och förbränning.

Stig-Olof Holm, lektor i ekologi vid Umeå universitet och tidigare engagerad i miljöorganisationen Skydda Skogen, menar också att skogen gör mer klimatnytta om den får stå kvar och binda koldioxid.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Hållbarhet21 september, 2023

Sveriges första supercykelvägar byggs i Landskrona och Lund

I Landskrona invigdes Sveriges första supercykelväg C32 i slutet av augusti och den går ut till Häljarp rapporterar Sydsvenskan. C32...

Infrastruktur21 september, 2023

Ny färjelinje Malmö-Swinoujscie kan öppna i oktober

Rederiet Finnlines vill utöka sina tre linjer som bolaget i dagsläget kör från Malmö till Travemünde i Tyskland med en...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Samhälle21 september, 2023

Region Skåne lägger fram budget med negativt resultat till följd av höjda kostnader

Den höga inflationen innebär att pensionskostnaderna kraftigt höjts för Region Skåne. Därför lägger Region Skånes styrande koalition med Moderaterna, Kristdemokraterna...

Infrastruktur21 september, 2023

Tågstopp mellan Lund och Malmö under 10 dagar

Från den 22 september till den 1 oktober är det helt stopp i tågtrafiken på sträckan Malmö-Lund. Stoppet förlängs till...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Samhälle15 september, 2023

Skåne har fått en samlad effektprognos som underlag för utbyggnad av elförsörjningen

I måndags presenterade Skånes Effektkommission sin nya effektprognos som utgörs av insamlad mätdata, planer och prognoser för kvadratkilometer stora områden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.