Connect with us

Infrastruktur

Snart faller domen över danska skandaltågen

Publicerad

den

IC4

Problemtyngda tågmodellen IC4 blev inte det lyft DSB hade hoppats på. Tvärtom. Bild: Flickr – Hugh Llewelyn (CC BY-SA 2.0)

På fredag presenteras den externa utredning som ska ge besked om framtiden för de problemtyngda tågen IC4 och IC2. Men det är oklart om statliga järnvägsföretaget DSB kommer att följa experternas rekommendation – om de kommer fram till att tågen borde skrotas. Det rapporterar Ingeniören.

En skrotning skulle leda till miljardförluster för DSB och transportministern Magnus Heunicke (S) har tidigare sagt att det skulle göra DSB konkursmässigt.

Läs mer: Skrotning av danska skandaltåget IC4 kan leda till konkurs för DSB

Det var i juni som DSB meddelade att oberoende experter skulle undersöka om det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta köra IC4- och IC2-tågen.

Järnvägsföretaget har själv beskrivit utredningen som “slutprovet för IC4”. Men det är oklart vad som händer om experterna faktiskt kommer fram till att tågen måste skrotas.

“Det kan vi prata om när utredningen blir offentlig”, skriver DSB:s presschef Niels-Otto Fisker i ett mejl till Ingeniören.

Enligt DSB jobbar man på en plan B, ”om IC4 inte skulle klara sin examen”, men vad det innebär konkret framgår inte.

Men järnvägsföretaget har själva lyft fram att tågen skulle kunna användas till annan typ av trafik, om de får tummen ned i utredningen.

När IC4-tågen beställdes 2000 från italienska Ansaldobreda var tanken att de skulle bli ett lyft för DSB:s intercitytrafik tvärs över Danmark. Så blev det inte. Slutleveransen försenades från 2006 till 2013 och tågen har aldrig fungerat ordentligt. IC4 har drabbats av krånglande datorer, fästen till hjulaxlar som spricker och fel på bromsarna. Tidvis har de fått körförbud eller fått köra med sänkt hastighet.

Den oberoende utredningen, som offentliggörs på fredag, har gjorts av det schweiziska ingenjörsföretaget Prosa med stöd av det schweiziska nationella järnvägsbolaget SBB. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle25 februari, 2021

Länsstyrelsen i Skåne motsätter sig bygget av konstgjord ö i Köpenhamns hamninlopp: Fördelarna överväger inte nackdelarna

Länsstyrelsen motsätter sig bygget av Lynetteholmen, en 280 hektar stor konstgjord ö i Köpenhamns hamninlopp som ska ge plats åt...

Samhälle26 februari, 2021

Störst befolkningstillväxt på den svenska sidan Öresund under 2020

Öresundsregionens befolkning ökade förra året med 22 000 till 4 083 260 invånare vid årsskiftet 2020/2021. Det motsvarar en ökning med...

Näringsliv26 februari, 2021

“En påminnelse om vad Öresund som gränsregion egentligen handlar om; att samla krafterna för att öka vår internationella synlighet och konkurrenskraft”

Tre frågor till Petter Hartman, vd för nätverksorganisationen Medicon Valley Alliance (MVA), som jobbar för att stärka det danska-svenska life...

Samhälle26 februari, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten – om coronahantering, sammanhängande arbetsmarknad och framtida fasta förbindelser

News Øresund samlar aktuella debattinlägg om utvecklingen i Öresundsregionen.  ”Smittar man mer om man passerar en nationsgräns?” Det spørger Magnus...

Danmark26 februari, 2021

Återstartsplan för turismen i Köpenhamn under 2021 har lanserats

Den danska besöksnäringen har en plan för återstart när turisterna börjar komma tillbaka till Köpenhamn igen efter coronapandemin. Tolv initiativ...

Turism/kultur26 februari, 2021

Stort fall i omsättningen för kultur- och turistbranschen i Sverige och Danmark under pandemiåret 2020

Kultur och turism-branscherna hör till de stora förlorarna under coronakrisen. Nöjesparker, teatrar, konserthus och hotell tappade alla rejält i omsättning...

Samhälle26 februari, 2021

Konsultrapport: Sydsvenska kommuner dåligt förberedda på ökad elektrifiering

Kapacitetsbristen i det svenska elnätet är allvarlig och då främst i Skåne och Stockholmsområdet. För skånska företag som Ecolean, Lindab,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.