Connect with us

Infrastruktur

Snart faller domen över danska skandaltågen

Publicerad

den

IC4

Problemtyngda tågmodellen IC4 blev inte det lyft DSB hade hoppats på. Tvärtom. Bild: Flickr – Hugh Llewelyn (CC BY-SA 2.0)

På fredag presenteras den externa utredning som ska ge besked om framtiden för de problemtyngda tågen IC4 och IC2. Men det är oklart om statliga järnvägsföretaget DSB kommer att följa experternas rekommendation – om de kommer fram till att tågen borde skrotas. Det rapporterar Ingeniören.

En skrotning skulle leda till miljardförluster för DSB och transportministern Magnus Heunicke (S) har tidigare sagt att det skulle göra DSB konkursmässigt.

Läs mer: Skrotning av danska skandaltåget IC4 kan leda till konkurs för DSB

Det var i juni som DSB meddelade att oberoende experter skulle undersöka om det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta köra IC4- och IC2-tågen.

Järnvägsföretaget har själv beskrivit utredningen som “slutprovet för IC4”. Men det är oklart vad som händer om experterna faktiskt kommer fram till att tågen måste skrotas.

“Det kan vi prata om när utredningen blir offentlig”, skriver DSB:s presschef Niels-Otto Fisker i ett mejl till Ingeniören.

Enligt DSB jobbar man på en plan B, ”om IC4 inte skulle klara sin examen”, men vad det innebär konkret framgår inte.

Men järnvägsföretaget har själva lyft fram att tågen skulle kunna användas till annan typ av trafik, om de får tummen ned i utredningen.

När IC4-tågen beställdes 2000 från italienska Ansaldobreda var tanken att de skulle bli ett lyft för DSB:s intercitytrafik tvärs över Danmark. Så blev det inte. Slutleveransen försenades från 2006 till 2013 och tågen har aldrig fungerat ordentligt. IC4 har drabbats av krånglande datorer, fästen till hjulaxlar som spricker och fel på bromsarna. Tidvis har de fått körförbud eller fått köra med sänkt hastighet.

Den oberoende utredningen, som offentliggörs på fredag, har gjorts av det schweiziska ingenjörsföretaget Prosa med stöd av det schweiziska nationella järnvägsbolaget SBB. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle3 oktober, 2023

Syrebrist råder i danska vatten – miljöministern lovar förbättring

Syreförbrukningen i den danska havsmiljön ökar och en försämring kan få allvarliga konsekvenser för livet i danska och närliggande vatten....

Arbetsmarknad30 september, 2023

Svenska ministrar: vi är nära ett nytt skatteavtal för Öresund

Sedan ett och ett halvt år pågår förhandlingar om det svensk-danska skatteavtalet, Öresundsavtalet, mellan Danmark och Sverige. Förhandlingarna handlar bland...

Hållbarhet29 september, 2023

Øresundsinstituttet och Sparbanken Skåne släpper ny rapportserie om hållbarhet – kommunernas arbete först ut

Skåne har minskat utsläppen av växthusgaser snabbare än landet som helhet – 41 procent mot 33 procent i genomsnitt, jämfört med...

Samhälle29 september, 2023

Sveriges rikspolischef öppnar för att ta hjälp av militären i kampen mot gängvåldet – men enbart för avlastning och expertråd

September är den dödligaste månaden när det gäller skjutvapenvåld i Sverige sedan december 2019 rapporterar SVT och nu kan det...

Politik29 september, 2023

Danska partier oeniga om abortgräns efter ny rekommendation från det Etiska rådet

Partierna i det danska folketinget är oense om var abortgränsen ska gå. Hittills har den legat i slutet av vecka...

Hållbarhet29 september, 2023

Stockholm satsar på självstyrande eldrivna färjor – fyra 100 meter långa färjor har beställts av Trafikverket

Världens första självstyrande och eldrivna passagerarfärja trafikerade Stockholm i somras, mellan Södermalm och Kungsholmen. Nästa år sjösätts ytterligare två 100...

Hållbarhet29 september, 2023

Malmö stad och den lokala byggbranschen tecknar klimatkontrakt

Malmö stad och LFM30, ett initiativ som samlar drygt 200 företag och organisationer inom bygg- och fastighetsbranschen, tecknar klimatkontrakt för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.