Hållbarhet
Snabb eldriven färja ska testas i Stockholms pendeltrafik

En ny eldriven bärplansfärja ska nästa år testas på Stockholms Lokaltrafiks pendelbåtslinje 89 i Stockholm, rapporterar DN. Förutom att resan blir CO2-neutral gör bärplanstekniken att restiden mellan stadshuskajen i centrala Stockholm och Ekerö halveras från 55 till 25 minuter. Den eldrivna bärplansfärjan från svenska Candela har fått dispens från Länsstyrelsen för att överskrida hastighetsbegränsningen i city på 12 knop. Färjan kommer att köras i 25 knop med minimalt med svallvågor på grund av bärplanstekniken. Den eldrivna färjan från Candela är tolv meter lång och rymmer 30 passagerare jämfört med nuvarande Ekeröpendeln som tar 140 passagerare. Beräkningar visar att den eldrivna färjan trots mindre storlek blir billigare än den vanliga pendelbåtstrafiken. En begränsning är att elfärjan från Candela inte kan köra när isen lägger sig. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur12 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028