Hållbarhet
Snabb eldriven färja ska testas i Stockholms pendeltrafik

En ny eldriven bärplansfärja ska nästa år testas på Stockholms Lokaltrafiks pendelbåtslinje 89 i Stockholm, rapporterar DN. Förutom att resan blir CO2-neutral gör bärplanstekniken att restiden mellan stadshuskajen i centrala Stockholm och Ekerö halveras från 55 till 25 minuter. Den eldrivna bärplansfärjan från svenska Candela har fått dispens från Länsstyrelsen för att överskrida hastighetsbegränsningen i city på 12 knop. Färjan kommer att köras i 25 knop med minimalt med svallvågor på grund av bärplanstekniken. Den eldrivna färjan från Candela är tolv meter lång och rymmer 30 passagerare jämfört med nuvarande Ekeröpendeln som tar 140 passagerare. Beräkningar visar att den eldrivna färjan trots mindre storlek blir billigare än den vanliga pendelbåtstrafiken. En begränsning är att elfärjan från Candela inte kan köra när isen lägger sig. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen