Samhälle
Skånetrafiken tror på tiominuterstrafik om gränskontrollerna samordnas


Skånetrafiken har räknat ut att tågpendlarna över Öresund tillsammans förlorar 7 000 timmar per dag, bland annat på stoppen för gränskontrollen i Hyllie. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Tågtrafiken över Öresund skulle kunna återställas om gräns- och id-kontrollerna samordnades – med undantag för stoppet och tågbytet vid Köpenhamns flygplats. Det bedömer Skånetrafiken, som räknat ut att pendlarna tillsammans hade sparat 7 000 timmar dagligen på en sådan åtgärd.
För två veckor sedan sade Sveriges inrikesminister Anders Ygeman (S) och Danmarks justitieminister Søren Pind (Venstre) att de siktar på att ersätta dagens skilda kontroller med en gemensam id- och gränskontroll mellan Danmark och Sverige vid tågstationen på Köpenhamns flygplats. Men fortfarande återstår att lösa juridiska frågor kring svenska poliskontroller på dansk mark.
Under tiden har Skånetrafiken räknat ut att en tågresa mellan Köpenhamns huvudbangård och Malmö C tar i genomsnitt 32 minuter längre tid än före id- och gränskontrollerna.
– De dubbla kontrollerna i dag medför olägenheten att man måste gå av tåget på Kastrup och byta till nästkommande tåg, i Hyllie tar polisens gränskontroll tio minuter och sedan – för att tåget ska komma rätt i tidtabellen i Sverige – står det och väntar på Malmö Central. Det blir trippla effekter av dubbla kontroller. Om vi skulle kunna få ner kontrollerna till att bara ske på Kastrup, kan vi direkt spara 20 minuter per tåg, för vi slipper väntetiden i Hyllie och på Malmö Central, säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson till News Øresund.
Han tror att en sådan lösning också skulle göra det möjligt att återställa tidtabellen under rusningstid, så att tågen då går var tionde i stället för var tjugonde minut, förutsatt att danska DSB går med på saken.
Skånetrafiken har dock inte fått någon mer information från regeringen angående en eventuell sammanslagning av kontrollerna.
– Vi har varit på ett antal möten, men vi har egentligen bara fått svaret att de tittar på frågan, säger Linus Eriksson.
News Øresund – Anna Palmehag
Läs mer –
om id-kontrollerna i Øresundsinstituttets sammanställning.
– Danmark och Sverige vill slå samman id- och gränskontrollen över Öresund
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028