Connect with us

Infrastruktur

Sex nya förbindelser över Öresund 2070 i ny vision

Publicerad

den

Skanska Sweco 2070 webb

De vill bygga sex nya förbindelser över Öresund – Skanska Sveriges vd Pierre Olofsson och Swecos regionchef Stefan Gustafsson som tagit fram en ny vision för Öresundsregionen år 2070. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Till år 2070 har Öresundsregionen växt med en miljon invånare och fått sex nya förbindelser över Sundet – där en är till för cyklister. Det tror företagen Skanska och Sweco som under Almedalsveckan presenterade en Öresundsvision med en prislapp på 720 miljarder svenska kronor.

– Det låter dyrt men är inte så mycket om man ställer det i relation till den svenska trafikplanen som kostar mer än 500 miljarder under tio år, kommenterade Gustaf Lorentz, analyschef på, Sydsvenska industri- och handelskammaren, vid den efterföljande debatten i Öresundshuset i Visby.

I visionen för Öresundsregionen 2070 tror Skanska och Sweco att befolkningen ökar från 3,8 till 4,8 miljoner invånare. Köpenhamn har då växt till 1,9 miljoner invånare och Malmö till 500 000 medan Lund och Helsingborg har 170 000 invånare vardera.
– Befolkningen i Öresundsregionen växer med en regionbuss passagerare om dagen, sade Pierre Olofsson, vd Skanska Sverige, när han presenterade företagens vision.

För att klara befolkningsökningen behövs det en halv miljon nya bostäder och en utbyggnad av regionens infrastruktur för 720 miljarder svenska kronor. En satsning som skulle bidra till att det skapas en halv miljon nya jobb till 2070.
De föreslår bland annat att det byggs sex nya förbindelser över Öresund. Mellan Helsingborg och Helsingör byggs då tre nya tunnlar för bilar, godståg och passagerartåg.
– Vi kan leverera en fast HH-förbindelse redan till 2025 men då krävs ett snabbt beslut. Och finansieringen kan vi hjälpa till med, sade Pierre Olofsson.

Övriga förbindelser byggs enligt visionen mellan Malmö och Köpenhamn i form av en Öresundsmetro, en ny förbindelse enbart för höghastighetståg och något som de kallade en cykelbubblare.
– Vi vill bygga en supercykelväg ovanpå Öresundsbron. Det blir lite svårt i tunneln men det går att lösa, sade Stefan Gustafsson, regionchef vid teknikkonsulten Sweco.

Cykeln tycker han är ett viktigt och yteffektivt kommunikationsmedel och vill därför bygga 300 kilometer väderskyddade cykelmotorvägar, främst i Skåne. På Själland är cykelvägarna redan omfattande.

För att klara de ökande kraven på kommunikationer ingår det 790 kilometer ny eller förbättrad järnväg, höghastighetståg och ökad fokus på hamnarna i visionen.
Köpenhamns flygplats Kastrup blir centrum för regionens fjärrkommunikationer och städerna måste förtätas på ett klimatsmart sätt samtidigt som gröna rum prioriteras.
Restiderna kommer att minska kraftigt så att det blir möjligt att resa med tåg från Stockholm till Hamburg på mindre än fem timmar medan restiden Malmö-Köpenhamn minskar från 35 till 22 minuter och tiden från Helsingborg till Köpenhamn halveras till 37 minuter.

För att förverkliga visionen hoppas de båda företagen att det går att kombinera en rad olika finansieringsformer samtidigt som de noterar att utbyggnaden ökar värdet på marken i regionen. Från den danska staten skulle det behövas 320 miljarder svenska kronor fram till 2070 medan den svenska staten föreslås betala 230 miljarder. Ytterligare 148 miljarder föreslås komma från trängselavgifter i regionen medan ett framtida överskott från Öresundsbron väntas bidra med 45 miljarder.

Politikerna i debattpanelen verkade förtjusta i de storstilade visionerna men delade inte företagens tro på att allt går att finansiera.
– Ni ser inga ekonomiska begränsningar i er vision, det gör vi politiker, kommenterade Karin Svensson Smith, klimatansvarig i Miljöpartiets partistyrelse.
– Det är viktigt att man prioriterar och gör rätt saker, sade Katrin Stjernfeldt-Jammeh, kommunstyrelsens ordförande (S) i Malmö och tillade att Malmö även i framtiden kommer att satsa mycket på att utveckla staden och kontakterna med Köpenhamn. (News Øresund – Johan Wessman)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 april, 2024

Innovation blir kärnverksamhet på Rigshospitalet

Efter att det senaste decenniet arbetat med ”innovation” mer och mer ingår det sedan förra året i kärnverksamheten på det...

Hållbarhet17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Norden17 april, 2024

Nära och enigt nordiskt försvarssamarbete lyftes i panelsamtal på svenska ambassaden

Det är naturligt och positivt att de nordiska länderna och även Baltikum samarbetar närmare i försvarsfrågor inom Nato, menade nordiska...

Danmark11 april, 2024

Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått...

Samhälle11 april, 2024

Fler än på tio år flyttade från Östdanmark till Skåne i fjol

För andra året i rad ökade antalet flyttar från Östdanmark till Skåne under 2023 och med 1 642 flyttar ligger nu...

Danmark11 april, 2024

Danske Regioner hämtar inspiration från Skåne när det gäller biljettpriser och zonindelning i kollektivtrafiken

Skånes biljettaxor och zonindelning är förebilden när Danske Regioner ska övergå till digitala biljettsystem och samtidigt vill öka resandet med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.