Connect with us

Infrastruktur

Sex nya förbindelser över Öresund 2070 i ny vision

Publicerad

den

Skanska Sweco 2070 webb

De vill bygga sex nya förbindelser över Öresund – Skanska Sveriges vd Pierre Olofsson och Swecos regionchef Stefan Gustafsson som tagit fram en ny vision för Öresundsregionen år 2070. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Till år 2070 har Öresundsregionen växt med en miljon invånare och fått sex nya förbindelser över Sundet – där en är till för cyklister. Det tror företagen Skanska och Sweco som under Almedalsveckan presenterade en Öresundsvision med en prislapp på 720 miljarder svenska kronor.

– Det låter dyrt men är inte så mycket om man ställer det i relation till den svenska trafikplanen som kostar mer än 500 miljarder under tio år, kommenterade Gustaf Lorentz, analyschef på, Sydsvenska industri- och handelskammaren, vid den efterföljande debatten i Öresundshuset i Visby.

I visionen för Öresundsregionen 2070 tror Skanska och Sweco att befolkningen ökar från 3,8 till 4,8 miljoner invånare. Köpenhamn har då växt till 1,9 miljoner invånare och Malmö till 500 000 medan Lund och Helsingborg har 170 000 invånare vardera.
– Befolkningen i Öresundsregionen växer med en regionbuss passagerare om dagen, sade Pierre Olofsson, vd Skanska Sverige, när han presenterade företagens vision.

För att klara befolkningsökningen behövs det en halv miljon nya bostäder och en utbyggnad av regionens infrastruktur för 720 miljarder svenska kronor. En satsning som skulle bidra till att det skapas en halv miljon nya jobb till 2070.
De föreslår bland annat att det byggs sex nya förbindelser över Öresund. Mellan Helsingborg och Helsingör byggs då tre nya tunnlar för bilar, godståg och passagerartåg.
– Vi kan leverera en fast HH-förbindelse redan till 2025 men då krävs ett snabbt beslut. Och finansieringen kan vi hjälpa till med, sade Pierre Olofsson.

Övriga förbindelser byggs enligt visionen mellan Malmö och Köpenhamn i form av en Öresundsmetro, en ny förbindelse enbart för höghastighetståg och något som de kallade en cykelbubblare.
– Vi vill bygga en supercykelväg ovanpå Öresundsbron. Det blir lite svårt i tunneln men det går att lösa, sade Stefan Gustafsson, regionchef vid teknikkonsulten Sweco.

Cykeln tycker han är ett viktigt och yteffektivt kommunikationsmedel och vill därför bygga 300 kilometer väderskyddade cykelmotorvägar, främst i Skåne. På Själland är cykelvägarna redan omfattande.

För att klara de ökande kraven på kommunikationer ingår det 790 kilometer ny eller förbättrad järnväg, höghastighetståg och ökad fokus på hamnarna i visionen.
Köpenhamns flygplats Kastrup blir centrum för regionens fjärrkommunikationer och städerna måste förtätas på ett klimatsmart sätt samtidigt som gröna rum prioriteras.
Restiderna kommer att minska kraftigt så att det blir möjligt att resa med tåg från Stockholm till Hamburg på mindre än fem timmar medan restiden Malmö-Köpenhamn minskar från 35 till 22 minuter och tiden från Helsingborg till Köpenhamn halveras till 37 minuter.

För att förverkliga visionen hoppas de båda företagen att det går att kombinera en rad olika finansieringsformer samtidigt som de noterar att utbyggnaden ökar värdet på marken i regionen. Från den danska staten skulle det behövas 320 miljarder svenska kronor fram till 2070 medan den svenska staten föreslås betala 230 miljarder. Ytterligare 148 miljarder föreslås komma från trängselavgifter i regionen medan ett framtida överskott från Öresundsbron väntas bidra med 45 miljarder.

Politikerna i debattpanelen verkade förtjusta i de storstilade visionerna men delade inte företagens tro på att allt går att finansiera.
– Ni ser inga ekonomiska begränsningar i er vision, det gör vi politiker, kommenterade Karin Svensson Smith, klimatansvarig i Miljöpartiets partistyrelse.
– Det är viktigt att man prioriterar och gör rätt saker, sade Katrin Stjernfeldt-Jammeh, kommunstyrelsens ordförande (S) i Malmö och tillade att Malmö även i framtiden kommer att satsa mycket på att utveckla staden och kontakterna med Köpenhamn. (News Øresund – Johan Wessman)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark7 timmar sedan

Helsingör klimatanpassas med start i vår

Byrådet i Helsingör satsar närmare en halv miljard danska kronor på en renovering och klimatanpassning av kommunens el-, vatten och...

Näringsliv7 timmar sedan

Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken...

Infrastruktur10 timmar sedan

Gotlandsbolaget tar över DFDS-rutten – Färjorna får nya namn och färger

I slutet av fjolåret övertog Gotlandsbolaget färjetrafikfiken mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn. Nu har de två färjorna fått nya namn...

Danmark10 timmar sedan

Finansieringen av tunnelbanelinjen M5 kan snart vara på plats – samtidigt kämpar Köpenhamnarna med trängsel på tunnelbanan

Förhandlingarna om utbyggnaden av Metrons nya linje M5 pågår mellan partierna på Köpenhamns rådhus och med danska staten. Köpenhamns överborgmästare...

Danmark18 timmar sedan

Nina Kovsted Helk blir ny vd för den filantropiska föreningen Realdania

När Jesper Nygård efter tolv år som vd för den filantropiska föreningen Realdania lämnar sitt uppdrag efterträds han som vd...

Danmark18 timmar sedan

42 danska organisationer arbetar för att bilda en ny fond för hållbart byggande

Den filantropiska föreningen Realdania har beviljat medel till att utveckla ramarna för en ny Acceleratorfond med målet att skapa en...

Life Science2 dagar sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.