Connect with us

Samhälle

Öresundsregionen har problem med produktiviteten

Publicerad

den

Örtofta Sockerbruk

Produktiviteten i Öresundsregionen har utvecklats betydligt sämre än i Stockholm under 2001-2011 visar en nya analys från statistiksamarbetet Ørestat. På bilden syns Örtofta Sockerbruk. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Om Öresundsregionen haft samma ekonomiska utveckling som Stockholm under 2001 – 2011 hade det funnits 83 000 kronor mer per invånare att använda till investeringar och konsumtion under 2011. Det visar en ny analys från statistiksamarbetet Ørestat som pekar på att skillnaden främst beror på en lägre produktivitetstillväxt i Skåne och framför allt på Själland.

Under 2011 var bruttoregionalprodukten i Öresundsregionen 345 000 kronor per invånare. Om tillväxten legat på Stockholmsnivå hade siffran varit 428 000 kronor. Den lägre produktivitetsutvecklingen i Öresundsregionen under hela perioden 2001-2011 motsvarar ett ekonomiskt värde på 314 miljarder kronor. Pengar som skulle kunnat användas till nya infrastruktursatsningar, ökad forskning och en ökad levnadsstandard.

I analysen skriver Region Skånes analytiker Anders Axelsson att förklaringen till att Öresundsregionen haft en lägre ekonomisk tillväxt än Stockholmsregionen främst beror på en lägre produktivitetsutveckling. Han förslår därför att Öresundsregionen efter dansk modell får en egen produktivitetskommission som kan ta fram förslag till förbättringar.

Under perioden 2001-2011 har bruttoregionalprodukten per invånare ökat med 25 procent i Stockholm men endast med 7 procent i Öresundsregionen. Vid en närmare granskning av Öresundsregionen har Skåne utvecklats bäst med en produktivitetsökning på något över 10 procent under perioden medan Region Huvudstaden ökat produktiviteten strax under 10 procent medan den minskat med närmare 5 procent i Region Själland. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.