Hållbarhet
Schweiz avsätter 560 miljoner kronor för ny nattågslinje till Sverige
Svenska Malmö och schweiziska Basel eller Zürich blir ändstationerna för en ny nattågslinje som väntas starta i april 2026, efter att den schweiziska förbundsförsamlingen avsatt 47 miljoner schweizerfranc, motsvarande cirka 560 miljoner svenska kronor, till projektet. Syftet med satsningen är att flytta över trafik från flyg till tåg, och pengarna kommer från en schweizisk flygskatt. Det skriver sajten Järnvägar.nu.
Om planerna slutligen godkänns när förbundsförsamlingen röstar om budgeten i december väntas tågen rulla tre gånger i veckan mellan 2026 och 2030. Tågen kommer troligen att köras av det schweiziska tågbolaget SBB i samarbete med RDC Deutschland. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
