Longreads
Politisk majoritet för en stor utbyggnad av metron i Köpenhamn och undersökning av Öresundsmetro till Malmö

Köpenhamn vill satsa på det större alternativet för utbyggnaden av metron som innebär att det blir möjligt att gå vidare och bygga en Öresundsmetro till Malmö. På onsdagen meddelade kommunen att en politisk majoritet (forligskredsen bag Lynetteholm) beslutat att arbeta vidare med den nya metrolinjen M5 lila med tio stationer och med planerad invigning 2035. Senast i slutet av mars i år ska politikerna i Köpenhamns kommun och i Folketinget formellt besluta om det är detta alternativ som ska genomgå en miljökonsekvensutredning. Samtidigt vill politikerna inleda en undersökning av en utbyggnad av metrosystemet till fler stadsdelar som Bispebjerg och Hvidovre ”men också till Malmö”.
När Köpenhamn ska bygga ut metrosystemet med en ny linje M5 har två förslag varit ute på remiss: M5 orange med fyra stationer och en prislapp på 5,5 miljarder danska kronor samt M5 lila som nu utökats till tio stationer och en prislapp på 14,7 miljarder räknat på de ursprungliga nio stationerna och angivet i 2020 års värde. Det dyrare och större förslaget M5 lila innehåller dessutom en möjlighet att i framtiden bygga vidare med en metro till Malmö, Øresundsmetron.
Möjligheten att bygga M5 lila vidare under Öresund framgår redan av inledningen på pressmeddelandet: ”Köpenhamn ska 2035 vara ännu bättre sammanbundet med metro till Refshaleøen och Lynetteholm. Därför har den politiska majoriteten (forligskredsen) bakom Lynetteholm nu beslutat att gå vidare med en ny tunnelbanelinje M5 som kan stå klar 2035. Samtidigt kommer beslutskretsen att inleda en undersökning om att utvidga metron till fler stadsdelar – t.ex. Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg, Hvidovre, men också till Malmö”.
– Jag tycker att det är upplagt för att vi redan nu inleder en undersökning av hur vi kan få metro till andra stadsdelar . Det kan t.ex. vara till Nordvest, Frederiksberg och Hvidovre – och på sikt till Malmö. Jag hoppas att mina kollegor kommer att bidra till att skapa mer tunnelbana i hela Köpenhamn, säger Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) i en kommentar.
Det formella beslutet för en utbyggnad av metron är inte fattat ännu – men tidsplanen är klar.
Den 21 februari möts Økonomiudvalget i Köpenhamns Kommun och beslutar ”omkring” den kommande M5-linjen. Då väntas man även besluta om att inleda en undersökning av en förlängning av M5 som en ringlinje med stationer vid Rigshospitalet, Stengade och Forum. Arbetet med att utreda en utbyggnad av Metron till fler stadsdelar förväntas bli koordinerat med arbetet med den kommande kommunplanen för 2024.
Första kvartalet 2023 sker en politisk behandling av vitboken från remissvaren till de två förslag som tagits fram om dragning av den nya metrolinjen M5. Därefter ska den politiska majoriteten i Folketinget och kommunen gällande det tidigare beslutet om att bygga den konstgjorda halvön Lynetteholm fatta det formella beslutet om vilket alternativ av M5 som ska genomgå en miljökonsekvensutredning. Dagens pressmeddelande från Köpenhamns Kommun indikerar att politikerna i nuläget föredrar det större och dyrare alternativet M5 lila.
2023-2024 genomförs miljökonsekvensutredningen, som avslutas med en åtta veckor lång remissrunda (høring). Därefter förväntas Folketinget besluta om en anläggningslag och ge myndighetstillstånd till projektet.
2025 tas anbud in avseende utbyggnaden av metron i Köpenhamn.
2026-2034 byggs metron.
2035 väntas metrons nya linje M5 tas i bruk.
Metrons nya linje M5 får tio stationer och beräknas kosta 14,7 miljarder danska kronor (2020 års priser) avseende nio av de tio stationerna. Sträckan från Lynetteholm till den tionde stationen på Østerport ingår inte i den angivna kostnadsberäkningen. Priset anges som ett restfinansieringsbehov utöver det som biljettintäkterna kan finansiera.
Metro linje M5 lila får tio stationer
- Köpenhamn H
- Bryggebroen (ny)
- DR Byen
- Amagerbrogade Syd (ny)
- Lergravsparken
- Prags Boulevard (ny)
- Refshaleøen (ny)
- Lynetteholm Syd (ny)
- Lynetteholm Nord (ny)
- Østerport
Lynetteholm är en konstgjord halvö som byggs i Köpenhamns hamninlopp och som förväntas få 35 000 invånare och lika många arbetsplatser fram till 2070.
Linje M5 kan utvidgas med ytterligare tre stationer i en ringlinje
- Rigshospitalet
- Stengade
- Forum
(News Øresund)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier