Connect with us

Infrastruktur

Pendlarfavoriten byter Öresundståg mot SJ:s fjärrtåg

Publicerad

den

Fredrik Adolfsson börjar jobba som tågvärd på SJ:s fjärrtåg vid månadsskiftet. Foto: News Øresund

Tre frågor till Fredrik Adolfsson, tågvärd som den 31 augusti gör sin sista dag på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn. I höst byter han arbetsplats till SJ:s fjärrtåg, men lämnar inte regionen helt eftersom Köpenhamn är en av destinationerna. Fredrik Adolfsson är känd bland sundspendlarna bland annat för sina dagliga listor i sociala media med information om hur långa tågen är, sitt glada humör och positiva bemötande – men även för sin mustasch.

Vad lockar med det nya jobbet?

– Lite lugn och ro skulle jag säga. Sommaren har varit den tuffaste hittills med resande som ökat på alla kanter. Det har varit sommarkort och coronafritt i hur man kan röra sig, allt är fullbokat. Vi har samtidigt kört med korta tåg, många tåg är på verkstad och det har varit semestrar där också. Det ger väldigt, väldigt fulla tåg. Jag tog ett ganska tidigt beslut att jag är trött på de fulla tågen och behöver lite lugn och ro framöver. Mitt hjärta blöder när jag får lämna resenärer på stationerna för att det är trångt. Det är många faktorer som har spelat in till att jag slutar. Personalen har kämpat och vi var många som blev besvikna när avtalet mellan Skånetrafiken och SJ Öresund om att köra Öresundstågen sades upp i förtid också.

– Sen fyller jag 50 år och kände att: gör jag inget nu så kommer jag aldrig att ändra något. Det kändes naturligt och var dags. Jag har fått många kommentarer från pendlare som tycker att det ska bli sorgligt att jag slutar, men samtidigt förstår de. Det är inte lika roligt när man har fulla tåg och behöver lämna resenärer, det gör ont i hjärtat.

– Det har blivit så hypat att jag ska sluta. Radio Malmöhus har intervjuat mig och Sydsvenskan skrev en jättebra artikel. Min bror ringde från Spanien och sa: du är den ende jag känner som har fått en helsidesartikel för att byta jobb. Det är kul för folk kommer ihåg en och pratar om det. Det är hela min grej med att jag färgar mustaschen också. Det ska vara en upplevelse att åka tåg, och kan jag skänka lite glädje så har jag gjort mitt jobb på ett bra sätt.

Vilka sträckor kommer du att arbeta på framöver och vad tror du kommer att vara annorlunda i ditt nya jobb?

– Det blir sittande resenärer framför allt och till andra städer, bland annat till Linköping, Stockholm, Göteborg, Köpenhamn – jag ger inte upp Köpenhamn helt – och sen i förlängningen blir det kanske även Hamburg. Det är jättespännande och lite som att börja första klass i skolan igen efter 17 år i branschen. Den första tiden ska jag gå en utbildning i de nya vagntyperna. Sen är det ett helt annat sätt att arbeta på, man tittar inte på biljetter på samma sätt och det är kaffeservering också vilket jag tycker är kul. Det blir varierat, ibland kan man få stå i bistron. Jag får jobba på det sättet jag vill, med service och interagera med resenärerna så länge de vill.

Hur ser du på läget i Öresundstrafiken?

–Vi lever i kölvattnet av corona där fabrikerna som tillverkar reservdelar till tågen ligger och släpar. Det är tufft läge för de i verkstan och svårt för dem att leverera, det förstår jag. Resandet är lika högt som innan pandemin, men vi har inte fler vagnar. Det finns utmaningar på många håll och många sätt. Jag lider även med pendlarna, de har haft ett tufft år och en jättetuff sommar. Sällanresenärerna reagerar inte så mycket på det, de ska till något roligt. De tycker det är varmt och trångt på tågen, men glömmer det snart. För pendlarna väntar en ny resa på samma sätt senare samma dag.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.