Connect with us

Danmark

Passagerare fortsätter kritisera nya Bornholmsfärjan för sjösjuka och inställda resor

Publicerad

den

Den nya katamaranen som trafikerar Ystad–Rönne. Foto: Molslinjen

Den nya Bornholmsfärjan som trafikerar sträckan Rönne–Ystad har blivit hårt kritiserad av både politiker och allmänhet. Sedan bytet av rederi i september 2018 präglas färjerutten av sjösjuka och inställda resor. ”Det här halvåret har varit helt anmärkningsvärt. En färja är hela livsfundamentet när man bor på en ö, och det är inställda resor varannan vecka, det är stora avbrott i folks liv. Så det har varit riktigt stor frustration”, säger Winni Grosbøll, Borgholms borgmästare, till DR. 

I september 2018 tog Molslinjen över driften av Bornholmsfärjan, men den nya katamaranen som kör rutten Rönne-Ystad är inte konstruerad för vindstyrkor över 16 meter per sekund. Under det första halvåret i Molslinjens regi har färjan ställts in 56 gånger. Rederiet fick kritik och miljonböter av transportminister Ole Birk Olesen redan under hösten, men problemen har inte fått någon lösning:
– Alla bornholmare kan bekräfta att det är ett skepp som ligger annorlunda i Östersjön, och att komforten ombord är väldigt dålig när det blåser. När du blir sjösjuk är det svårt att hitta ett ställe att lägga sig ner på, säger Borgholms borgmästare, Winni Grosbøll, till DR.

I veckan har flera danska rikspolitiker provåkt båten, och även de vill se förbättringar:
– Självklart är det ohållbart att det har varit så många inställda resor. Blir man sjösjuk av att åka med skeppet, då är det också negativt. Det har varit massiva problem, och är något vi ser allvarligt på, säger Kim Christiansen, transportpolitisk talesperson för Dansk Folkeparti, till DR.
Molslinjen lovar att se över problemen:
–Vi har ett tydligt gemensamt intresse, och det är att göra det så bra på Bornholm som möjligt, säger Jesper Maack, pr- och kommunikationschef på Molslinjen, till DR.

 

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur12 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech14 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.