Samhälle
Öresundsdebatten vecka 33: Skånsk järnväg behöver byggas ut inför invigningen av Fehmarn Bält-tunneln
Om sex år invigs dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln och det ställer krav på en utbyggnad av järnvägen i södra Sverige för att undvika trafikkaos och få trafikökningen att hamna på klimatvänliga järnvägsspår och inte på väg. Sveriges kommande Natomedlemskap ökar behovet att robusta fasta förbindelser över Öresund. Det är några rubriker från den senaste tidens Öresundsdebatt. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och krönikor samt fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.
Greater Copenhagen 18 augusti 2023: Ökad integration kan stärka arbetsmarknaden i Greater Copenhagen och dags att tänka på nästa fasta förbindelse
När den danska Nordenministern Louise Schack Elholm (Venstre) under onsdagen besökte det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagens ordförande och Region Skånes regionstyrelses ordförande Carl Johan Sonesson (Moderaterna) i Malmö var budskapen tydliga: Öresundsbrons fulla potential har inte nåtts när det gäller den gemensamma arbetsmarkanden och att det nu är dags att planera för nästa fasta förbindelse över Öresund.
Omkring 16 000 personer arbetspendlar över Öresund medan Greater Copenhagens ambition är att siffran ska öka till 30 000. Det framgår av ett pressmeddelande från Greater Copenhagen.
– Med alla de givna förutsättningarna och den potential som finns i Greater Copenhagen, så finns det dessvärre ett antal gränshinder som bromsar ekonomisk tillväxt och arbetsmarknadsintegration i regionen. Lösningar till de gränshindren vilar ofta på nationella beslutsfattare i Sverige och Danmark, säger Carl Johan Sonesson i en kommentar.
I ett annat pressmeddelande lyfts behovet av ytterligare en fast förbindelse över Öresund fram som en följd av att dansk-tyska Fehmern Bält-tunneln kommer att invigas 2029. Greater Copenhagen pekar på att den svenska nationell infrastrukturplanen gäller till 2033 och den danska till och med 2035 och ingen av planerna tar upp behover av fler förbindelser över Örsund.
– Då infrastrukturbeslut är en långsiktig process i både Sverige och Danmark är det dags för länderna att börja tänka på framtiden. Därför bör det tillsättas en bilateral utredning kring framtida behov av kapacitet och redundans för person- och godstransporter över Öresund på väg och järnväg och det är en fråga som skyndsamt måste upp på respektive lands dagordning. Inte minst eftersom när Sverige blir medlem i Nato krävs militär rörlighet. Om Öresund blir en flaskhals för transporter från kontinenten, kommer detta inte bara drabba Sverige, utan även Norge och Finland, säger Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i en kommentar.
Sydsvenskan 16 augusti 2023: Nato kan skynda på ny HH-förbindelse
”En blick på en karta eller historien ger svaret. Skåne är strategiskt viktigt. Och med ett Natointräde runt hörnet ökar vikten av snabba förflyttningar när grannarna på andra sidan Sundet blir allierade”. Det menar Sveriges försvarsminister Pål Jonson (M) när han i veckan besökte Helsingborg. Det skriver Sydsvenskan som pekar på att Helsingborg är Sveriges näst största containerhamn och en viktig försvarsmässig bricka när Sverige blir Natomedlem och militärt knyts närmare Danmark. Vid mötet lyfte Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing (M) som lyfte fram betydelsen av att det byggs en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, HH-förbindelsen. Under sin resa i Skåne besökte försvarsministern även Södra skånska regementet P7 i Revingehed och som är under stor utbyggnad samt Ljungbyheds flygplats, en före detta militärflygplats som nu rymmer Trafikflyghögskolan och en SAAB-anläggning som nu får ett nytt renoveringsuppdrag för de svenska JAS-flygplanen.
Svenska Dagbladet 20 juli 2023: ”Tågproblemen kan lösas med fler spår”
”Det räcker inte längre att underhålla järnvägen. Lösningen på Sveriges tågproblem stavas mer kapacitet” Det skriver företrädare för Tågföretagen och Øresundsbro Konsortiet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Sydsvenskan 10 juli 2023: ”Säkra tågfärjeförbindelsen mellan Sverige och kontinenten”
”Tågfärjorna är viktiga för fortsatt bedrivande av tågtrafik till och från Sverige. Därför ger regeringen Trafikverket i uppdrag att föreslå åtgärder för att säkerställa förbindelsen mellan Trelleborg och Tyskland, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en debattartikel i Sydsvenskan.
Sydsvenskan 7 juli 2023: Fehmarnguldet blev till sand
”Det blir för trångt. Kaos. Sverige är inte redo när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar, visar Trafikverket nu. I Skåne är ingen förvånad”, skriver Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan i en ledare. Hon lyfter fram att man i Skåne i mer än tio års tid ”pratat och tjatat” om möjligheterna och utmaningarna med den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland.
Sveriges Radio 7 juli 2023: Ny tunnel kan skapa trafikkaos i Sverige
När Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland invigs 2029 väntas godstrafiken till och från Sverige ökar och Sveriges Radio lyfter i ett inslag fram att det kan bli svårt för Sverige att klara av den ökade godstrafiken. ”Det kommer att korka igen”, säger Anna Jähnke, moderat ordförande i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd. Trafikverket har föreslagit flera åtgärder för att klara av trafikökningen och radion noterar att det nu är upp till regeringen att fatta beslut.
Sydsvenskan 5 juli 2023: ”Regeringen snuvar Skåne på järnväg finansierad av EU”
”Skåne är bryggan mellan Skandinavien och kontinentala Europa, något regeringen verkar sakna förståelse för. När lagförslaget behandlades i EU:s ministerråd valde regeringen att stryka nya stambanor i Sverige ur planen” Det skriver Jakop Dalunde (MP) och Jesper Olsson(MP) i en debattartikel i Sydsvenskan.
Dagens Nyheter 4 juli 2023: Rapport varnar: Lastbilschock kan korka igen svenska vägar när jättetunnel öppnar om sex år
Med hänvisning till rapporter från Trafikverket och från de politiska samarbetsorganisationerna Greater Copenhagen och STRING skriver Dagens Nyheter om att de ökade trafikflödena som väntas uppstå när dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln invigs 2029 kan resultera i att svenska vägar och järnvägar korkas igen.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna