Connect with us

Danmark

Om Nordea flyttar huvudkontoret till Köpenhamn blir Danmark stort bankland med hög systemrisk

Publicerad

den

Danmark får bära systemrisken för hela Nordea om banken flyttar huvudkontoret från Stockholm till Köpenhamn menar Jesper Rangvid, professor i finansiering vid Copenhagen Business School, CBS. Foto: News Øresund

Väljer Nordea att flytta huvudkontoret från Stockholm till Köpenhamn blir Danmark ett stort bankland. Men bankflytten skulle inte ge några ökade skatteintäkter och endast ett 100-tal nya jobb. I stort det enda som flyttas är systemrisken som kan drabba landet hårt vid en ny bankkris. Det säger Jesper Rangvid, professor i finansiering vid Copenhagen Business School, CBS, till Ritzau och Berlingske.

Uppgifter i Dagens Industri och senare i Svenska Dagbladets om att Nordea överväger att flytta huvudkontoret från Stockholm till Köpenhamn eller Helsingfors har väckt stor uppmärksamhet. Motivet till en eventuell flytt är att Nordea vill undvika den höjda svenska bankavgiften till resolutionsreserven som ska kunna användas vid en framtida finanskris. Enligt Svenska Dagbladet ska Nordea fatta flyttbeslutet vid ett styrelsemötet den 30 maj. Om det blir till Köpenhamn eller Helsingfors finns det inga uppgifter om, bara spekulationer.

När Ritzau och Berlingske  granskar effekterna av en huvudkontorsflytt till Danmark sammanfattar Jesper Rangvid, professor i finansiering vid Copenhagen Business School det med: “I stort set det enda som flyttas är systemrisken”, säger han till Ritzau och Berlingske.

Nordea har en samlad balans på 4 800 miljarder kronor vilket är 2,2 gånger mer än den samlade danska bruttonationalprodukten.
– Det är en mycket stor verksamhet och om den hamnar i problem kan det få mycket stora konsekvenser för dansk ekonomi, säger Jesper Rangvid till Berlingske Business.

I motsats till Finland är Danmark inte med i EU:s bankunion vilket innebär att de danska skattebetalarna själva får betala hela noten vid en eventuell framtida bankkris. Eftersom Nordea har omorganiserats till att all verksamhet utgår från moderbolaget i det land huvudkontoret finns exponeras värdlandet även för de problem som kan uppstå i bankens verksamhet i grannländerna.

Även danska banker betalar en avgift till en krisfond men inte i samma storleksordning som de svenska bankerna kommer att göra. Den danska så kallade nationella avvecklingsfonden ska enligt planerna uppgå till åtta miljarder danska kronor. Det kan jämföras med att Nordea uppger att bankens kostnad för den svenska resolutionsavgiften kommer att öka från en halv miljard svenska kronor under 2016 till mellan 5,5 och 6,0 miljarder under 2019.

I den positiva vågskålen om Nordea väljer att flytta huvudkontoret till Köpenhamn finns att Danmark blir ett av Europas tyngre bankländer vilket ger status och förhoppningar om att annan finansiell verksamhet flyttar dit. Däremot väntas endast ett 100-tal jobb följa med en huvudkontorsflytt till Köpenhamn visar de frågor som den danska affärstidningen Børsen ställt till Nordea. Inte heller väntas en kontorsflytt ge några större skatteintäkter till Danmark.
– Eftersom vi betalar aktivitetsbaserad skatt, det vill säga att vi betalar skatt där vi har aktiviteter så förvänta inte någon ändring i bolagsskatten, säger Nordeas chef för investerarrelationer, Rodney Alfvén, till Børsen. (News Øresund)

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.