Connect with us

Danmark

Nytt Hamletvarumärke ska marknadsföra Helsingör

Publicerad

den

Kronborg foto Johan Wessman

På slottet Kronborg är det tradition sedan 200 år tillbaka att spela William Shakespeare. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Helsingör är Hamlets hemstad och på slottet Kronborg spelas teater av dramatikern William Shakespeare sedan 200 år tillbaka. På torsdag lanseras det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” i samband med att Shakespeare firas med en brittisk jubileumsföreställning och besök av drottning Margrete II.

Under helgen, som i Danmark även inkluderar Stora bededagen nu på fredag, arrangeras en rad olika aktiviteter i Helsingör på temat Shakespeare. Bland annat spelas den brittiska föreställningen Globe to Globe Hamlet på Kronborg med anledning av 400-årsdagen för Shakespeares död. Andra arrangemang är bland annat ”Hamlet i barnhöjd” på Kulturvarvet och stadsvandringar, och teatern Hamletscenen firar med tårta och körsång.

Även i sommar kommer Shakespeare att spela huvudrollen i Helsingör. Från juni till augusti kommer en interaktiv föreställning att ge besökarna möjlighet att träffa Hamlet, Ofelia, Polonius och andra av pjäsförfattarens karaktärer. Och i augusti arrangeras en tre veckor lång Shakespearefestival på Kronborg. Satsningen på 2016 som ett särskilt Shakespeareår väntas ge 50 000 fler turister till Helsingör, enligt en undersökning från Visitdenmark.

­– Och det har tillkommit fler arrangemang sedan den undersökningen gjordes. Vi kan se att det redan är utsålt på flera av hotellen i augusti, berättar Sara Peuron-Berg, projektkoordinator för Home of Hamlet, för News Øresund.

Scandlines är en av flera partners bakom satsningen och Sara Peuron-Berg tror att det även kommer många svenskar till Shakespearearrangemangen.

Det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” är ett samarbete mellan Helsingör kommun, Hamletscenen, Kronborg slott och Visit Nordsjälland, med stöd från Visitdenmark och Region Huvudstaden. Hamlet har länge använts i marknadsföringen av Helsingör och särskilt Kronborg, men det formaliserade samarbetet kring varumärke och logotyp – ett splittrat kranium i guld, vitt och grått mot svart bakgrund – är nytt.

­– Det här kraniet är en ikonisk symbol och alla känner igen ”to be or not to be”, även de som inte har läst eller sett pjäsen om Hamlet, förklarar Sara Peuron-Berg.

Tanken är att använda Hamlet och logotypen mer tydligt i marknadsföringen även efter Shakespeareåret 2016.

News Øresund – Thea Wiborg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle18 september, 2020

Smittspridningen ökar på den danska sidan Öresund

Spridningen av covid-19 har de senaste dagarna fortsatt att öka i Köpenhamn och övriga Östdanmark vilket föranlett nya åtgärder. I...

Samhälle15 september, 2020

Danmark inför landsomfattande restriktioner – alla uppmanas att arbeta hemifrån

Från och med klockan 12 på lördagen införs nya restriktioner för att begränsa spridningen av coronaviruset i Danmark. Reglerna gäller...

Life Science18 september, 2020

Stor efterfrågan får forskarparken COBIS att utöka med 3500 kvm

För att kunna möta efterfrågan så hyr forskarparken Copenhagen Bio Science Park (COBIS) in sig i Rigshospitalets intilliggande lokaler från...

Turism/kultur18 september, 2020

Covid-19 delar dansk turism: fullbelagt på hotell i Aarhus – 20 procents beläggning i Köpenhamn

Dansk turism har utvecklas i helt olika riktningar på Jylland och i Köpenhamn under sommaren. Zleep hotels har haft utsålt...

Turism/kultur18 september, 2020

Betydelsen av tv-serien Bron diskuteras på Bokmässan i Göteborg

Medieupplevelsers roll för att förstå och förhålla sig till samtida händelser, med utgångspunkt i tittarnas upplevelser av tv-serien Bron –...

Danmark17 september, 2020

Danska operationer skjuts fortfarande upp på grund av coronapandemin

Hittills i år har sjukhusen i Danmark genomfört 75 000 färre operationer än under samma period i fjol. Framför allt var...

Politik17 september, 2020

Svenska regeringen satsar på klimatet i nya budgeten

Miljön och klimatet är i fokus i den svenska återhämtningsplanen efter coronapandemin. Med den svenska budgeten för 2021 vill regeringen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.