Danmark
Nytt Hamletvarumärke ska marknadsföra Helsingör


På slottet Kronborg är det tradition sedan 200 år tillbaka att spela William Shakespeare. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Helsingör är Hamlets hemstad och på slottet Kronborg spelas teater av dramatikern William Shakespeare sedan 200 år tillbaka. På torsdag lanseras det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” i samband med att Shakespeare firas med en brittisk jubileumsföreställning och besök av drottning Margrete II.
Under helgen, som i Danmark även inkluderar Stora bededagen nu på fredag, arrangeras en rad olika aktiviteter i Helsingör på temat Shakespeare. Bland annat spelas den brittiska föreställningen Globe to Globe Hamlet på Kronborg med anledning av 400-årsdagen för Shakespeares död. Andra arrangemang är bland annat ”Hamlet i barnhöjd” på Kulturvarvet och stadsvandringar, och teatern Hamletscenen firar med tårta och körsång.
Även i sommar kommer Shakespeare att spela huvudrollen i Helsingör. Från juni till augusti kommer en interaktiv föreställning att ge besökarna möjlighet att träffa Hamlet, Ofelia, Polonius och andra av pjäsförfattarens karaktärer. Och i augusti arrangeras en tre veckor lång Shakespearefestival på Kronborg. Satsningen på 2016 som ett särskilt Shakespeareår väntas ge 50 000 fler turister till Helsingör, enligt en undersökning från Visitdenmark.
– Och det har tillkommit fler arrangemang sedan den undersökningen gjordes. Vi kan se att det redan är utsålt på flera av hotellen i augusti, berättar Sara Peuron-Berg, projektkoordinator för Home of Hamlet, för News Øresund.
Scandlines är en av flera partners bakom satsningen och Sara Peuron-Berg tror att det även kommer många svenskar till Shakespearearrangemangen.
Det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” är ett samarbete mellan Helsingör kommun, Hamletscenen, Kronborg slott och Visit Nordsjälland, med stöd från Visitdenmark och Region Huvudstaden. Hamlet har länge använts i marknadsföringen av Helsingör och särskilt Kronborg, men det formaliserade samarbetet kring varumärke och logotyp – ett splittrat kranium i guld, vitt och grått mot svart bakgrund – är nytt.
– Det här kraniet är en ikonisk symbol och alla känner igen ”to be or not to be”, även de som inte har läst eller sett pjäsen om Hamlet, förklarar Sara Peuron-Berg.
Tanken är att använda Hamlet och logotypen mer tydligt i marknadsföringen även efter Shakespeareåret 2016.
News Øresund – Thea Wiborg
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse