Connect with us

Danmark

Nytt Hamletvarumärke ska marknadsföra Helsingör

Publicerad

den

Kronborg foto Johan Wessman

På slottet Kronborg är det tradition sedan 200 år tillbaka att spela William Shakespeare. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Helsingör är Hamlets hemstad och på slottet Kronborg spelas teater av dramatikern William Shakespeare sedan 200 år tillbaka. På torsdag lanseras det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” i samband med att Shakespeare firas med en brittisk jubileumsföreställning och besök av drottning Margrete II.

Under helgen, som i Danmark även inkluderar Stora bededagen nu på fredag, arrangeras en rad olika aktiviteter i Helsingör på temat Shakespeare. Bland annat spelas den brittiska föreställningen Globe to Globe Hamlet på Kronborg med anledning av 400-årsdagen för Shakespeares död. Andra arrangemang är bland annat ”Hamlet i barnhöjd” på Kulturvarvet och stadsvandringar, och teatern Hamletscenen firar med tårta och körsång.

Även i sommar kommer Shakespeare att spela huvudrollen i Helsingör. Från juni till augusti kommer en interaktiv föreställning att ge besökarna möjlighet att träffa Hamlet, Ofelia, Polonius och andra av pjäsförfattarens karaktärer. Och i augusti arrangeras en tre veckor lång Shakespearefestival på Kronborg. Satsningen på 2016 som ett särskilt Shakespeareår väntas ge 50 000 fler turister till Helsingör, enligt en undersökning från Visitdenmark.

­– Och det har tillkommit fler arrangemang sedan den undersökningen gjordes. Vi kan se att det redan är utsålt på flera av hotellen i augusti, berättar Sara Peuron-Berg, projektkoordinator för Home of Hamlet, för News Øresund.

Scandlines är en av flera partners bakom satsningen och Sara Peuron-Berg tror att det även kommer många svenskar till Shakespearearrangemangen.

Det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” är ett samarbete mellan Helsingör kommun, Hamletscenen, Kronborg slott och Visit Nordsjälland, med stöd från Visitdenmark och Region Huvudstaden. Hamlet har länge använts i marknadsföringen av Helsingör och särskilt Kronborg, men det formaliserade samarbetet kring varumärke och logotyp – ett splittrat kranium i guld, vitt och grått mot svart bakgrund – är nytt.

­– Det här kraniet är en ikonisk symbol och alla känner igen ”to be or not to be”, även de som inte har läst eller sett pjäsen om Hamlet, förklarar Sara Peuron-Berg.

Tanken är att använda Hamlet och logotypen mer tydligt i marknadsföringen även efter Shakespeareåret 2016.

News Øresund – Thea Wiborg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Veckobrev18 oktober, 2021

News Øresunds veckobrev v. 41

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 41 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 41...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Infrastruktur15 oktober, 2021

Öresundstågen går åter var tionde minut över Öresund under rusningstid från december

Skånetrafiken och DSB inför återigen tiominuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid från och med den 11 december, som en följd av...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.