Connect with us

Danmark

Nytt Hamletvarumärke ska marknadsföra Helsingör

Publicerad

den

Kronborg foto Johan Wessman

På slottet Kronborg är det tradition sedan 200 år tillbaka att spela William Shakespeare. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Helsingör är Hamlets hemstad och på slottet Kronborg spelas teater av dramatikern William Shakespeare sedan 200 år tillbaka. På torsdag lanseras det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” i samband med att Shakespeare firas med en brittisk jubileumsföreställning och besök av drottning Margrete II.

Under helgen, som i Danmark även inkluderar Stora bededagen nu på fredag, arrangeras en rad olika aktiviteter i Helsingör på temat Shakespeare. Bland annat spelas den brittiska föreställningen Globe to Globe Hamlet på Kronborg med anledning av 400-årsdagen för Shakespeares död. Andra arrangemang är bland annat ”Hamlet i barnhöjd” på Kulturvarvet och stadsvandringar, och teatern Hamletscenen firar med tårta och körsång.

Även i sommar kommer Shakespeare att spela huvudrollen i Helsingör. Från juni till augusti kommer en interaktiv föreställning att ge besökarna möjlighet att träffa Hamlet, Ofelia, Polonius och andra av pjäsförfattarens karaktärer. Och i augusti arrangeras en tre veckor lång Shakespearefestival på Kronborg. Satsningen på 2016 som ett särskilt Shakespeareår väntas ge 50 000 fler turister till Helsingör, enligt en undersökning från Visitdenmark.

­– Och det har tillkommit fler arrangemang sedan den undersökningen gjordes. Vi kan se att det redan är utsålt på flera av hotellen i augusti, berättar Sara Peuron-Berg, projektkoordinator för Home of Hamlet, för News Øresund.

Scandlines är en av flera partners bakom satsningen och Sara Peuron-Berg tror att det även kommer många svenskar till Shakespearearrangemangen.

Det nya varumärket ”Elsinore – Home of Hamlet” är ett samarbete mellan Helsingör kommun, Hamletscenen, Kronborg slott och Visit Nordsjälland, med stöd från Visitdenmark och Region Huvudstaden. Hamlet har länge använts i marknadsföringen av Helsingör och särskilt Kronborg, men det formaliserade samarbetet kring varumärke och logotyp – ett splittrat kranium i guld, vitt och grått mot svart bakgrund – är nytt.

­– Det här kraniet är en ikonisk symbol och alla känner igen ”to be or not to be”, även de som inte har läst eller sett pjäsen om Hamlet, förklarar Sara Peuron-Berg.

Tanken är att använda Hamlet och logotypen mer tydligt i marknadsföringen även efter Shakespeareåret 2016.

News Øresund – Thea Wiborg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.