Fastighet
Nya stadsdelen Varvsstaden i Malmö utvecklas med dansk arkitekt i spetsen
Medan Refshaleøen fortfarande är ett utvecklingsprojekt, där detaljplanerna inte är fastsatta än, så har viktiga steg tagits i uppbyggandet av kvarteren där Malmös tidigare skeppsvarv, Kockums, låg. På den historiska marken ska 2 500 bostäder byggas tillsammans med kontor, skolor och grönområden.
– Det är klart att det är samma frågor: hur kan man få liv i och utveckla en plats?, säger Hanne Birk, dansk utvecklingschef på Varvsstaden AB, om kopplingen mellan de gamla skeppsbyggarsområdena på svensk och dansk sida.
Röda tegelbyggnader med högt i tak och med fönster med stort ljusinsläpp. Att omvandla den tidigare varvsindustrin Kockums gamla industribyggnader till moderna lokaler vore en dröm för många arkitekter.
Det är Varvsstaden AB, ett utvecklingsbolag som ägs av fastighetsbolagen Balder och Peab, som står för utvecklingen av det 180 000 kvm stora industriområdet i centrala Malmö till att bli en nygammal stadsdel med plats för bostäder, kontor, en skola och förskola, caféer och restauranger.
Danska arkitekten Hanne Birk är utvecklingschef på Varvsstaden AB och ser flera utmaningar med projektet, en av dem är att förhålla sig till den gamla byggnationen i byggandet av den nya stadsdelen.
– För att vara ett stadsutvecklingsprojekt så innehåller det allt. Det handlar bland annat om att ge nytt liv i ett historiskt projekt och om att öppna upp en plats för allmänheten, säger hon.
Första hyresgästerna har flyttat in
Området ligger vid kanalen, mellan stadsdelarna Västra hamnen, Dockan och det centrala Malmö, och under de närmsta åren ska tre nya broar byggas för att öka tillgängligheten, en för kollektivtrafik och två nya gång- och cykelbroar.
Ett par företag har redan flyttat in i sina nya lokaler i Varvsstaden, däribland Wingårdhs arkitektbyrå. Oatly har också flyttat in på området men ska hyra in sig i ett nytt kontor i det gamla gjuteriet om två år, och Lunds universitet och Konsthögskolan planerar att flytta in sin verksamhet i den stora maskin- och monteringshallen år 2025/2026. Dessutom har ett hotell öppnat dörrarna och inom kort öppnar en ny restaurang, Aster, på området.
Tog kontakt med utvecklarna för Refshaleøen
Hanne Birk säger att det finns en koppling mellan Varvsstaden och utvecklingen av Refshaleøen i Köpenhamn, och även där finns en stor mängd gamla byggnader från när skeppsvarvet Burmeister & Wain låg där. Man tog också kontakt med utvecklarna för Refshaleøen i början av arbetet med Varvsstaden för att höra deras tankar kring att utveckla ett historiskt område.
– Vi träffade dem för att höra: hur jobbar ni? Hur tänker ni? Projekten är lite olika eftersom Refshaleøen ligger lite utanför Köpenhamns centrum, medan Varvsstaden ligger mer i centrum. Men det är klart att det är samma frågor: hur kan man få liv i och utveckla en plats?, säger Hanne Birk, och tillägger att i Danmark är man bättre på att experimentera och arbeta med en tillfällig utveckling av områden.
På Refshaleøen, där planerna för områdets framtida utveckling inte har beslutats än, har man till exempel arbetat med att marknadsföra området och locka folk dit genom att ha festivaler och dra dit en busslinje. Något som är svårare i Sverige, menar hon.
– Det är en skillnad mellan hur man kan jobba tillfälligt med platser i länderna. I Sverige är det lite mer besvärligt och man vill ofta planera färdigt medan att testa i Danmark ser man som en del av själva utvecklingen av området, säger hon.
Kompetensutbyte
Utbytet av kompetenser sker över sundet. I utvecklingen av Varvsstaden har de tagit hjälp av danska konsulter, berättar Hanne Birk. Samtidigt gavs nyligen svenska byggjätten NCC kontraktet för att bygga om Papirøen i Köpenhamn från tidigare industrimark till att nu bli den nya stadsdelen Christiansholm i centrala Köpenhamn. Byggandet förväntas vara klart år 2024.
Hanne Birk tycker att samarbeten mellan svenskar och danskar ofta för något bra med sig.
– Samspelet mellan det ni kan som svenskar och vi som danskar ger en väldigt bra dynamik. Man ska erkänna våra skillnader men tillsammans blir vi något helt unikt tycker jag.
Fakta Varvsstaden och Refshaleøen:
På Kockums skeppsvarv i Malmö arbetade som mest 6 000 personer under 50- och 60-talen där man byggde stora lastfartyg, olje- och gasfartyg samt mot slutet även ett par kryssningsfartyg, och under en period var varvet ett av världens största. Men tillverkningen av civila fartyg lades ner i slutet av 1980-talet till följd av ökad konkurrens från bland andra Kina och Japan. Även i Köpenhamn finns ett välkänt område som varit plats för ett av världens största skeppsvarv, Refshaleøen. På varvet Burmeister & Wain arbetade som mest 8 000 personer och verksamheten lades ner 1996. Refshaleøen är idag ett område under utveckling och är just nu en plats för en stor matmarknad, konst och kultur.
(Erik Ottosson – News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen