Fastighet
Nya stadsdelen Varvsstaden i Malmö utvecklas med dansk arkitekt i spetsen

Medan Refshaleøen fortfarande är ett utvecklingsprojekt, där detaljplanerna inte är fastsatta än, så har viktiga steg tagits i uppbyggandet av kvarteren där Malmös tidigare skeppsvarv, Kockums, låg. På den historiska marken ska 2 500 bostäder byggas tillsammans med kontor, skolor och grönområden.
– Det är klart att det är samma frågor: hur kan man få liv i och utveckla en plats?, säger Hanne Birk, dansk utvecklingschef på Varvsstaden AB, om kopplingen mellan de gamla skeppsbyggarsområdena på svensk och dansk sida.
Röda tegelbyggnader med högt i tak och med fönster med stort ljusinsläpp. Att omvandla den tidigare varvsindustrin Kockums gamla industribyggnader till moderna lokaler vore en dröm för många arkitekter.
Det är Varvsstaden AB, ett utvecklingsbolag som ägs av fastighetsbolagen Balder och Peab, som står för utvecklingen av det 180 000 kvm stora industriområdet i centrala Malmö till att bli en nygammal stadsdel med plats för bostäder, kontor, en skola och förskola, caféer och restauranger.
Danska arkitekten Hanne Birk är utvecklingschef på Varvsstaden AB och ser flera utmaningar med projektet, en av dem är att förhålla sig till den gamla byggnationen i byggandet av den nya stadsdelen.
– För att vara ett stadsutvecklingsprojekt så innehåller det allt. Det handlar bland annat om att ge nytt liv i ett historiskt projekt och om att öppna upp en plats för allmänheten, säger hon.

Hanne Birk, arkitekt och utvecklingschef för Varvsstaden AB, flyttade till Sverige för 20 år sedan men har arbetat som arkitekt i Danmark innan dess. Hon har också skrivit en bok om att bevara kulturmiljöer. Foto: News Øresund
Första hyresgästerna har flyttat in
Området ligger vid kanalen, mellan stadsdelarna Västra hamnen, Dockan och det centrala Malmö, och under de närmsta åren ska tre nya broar byggas för att öka tillgängligheten, en för kollektivtrafik och två nya gång- och cykelbroar.
Ett par företag har redan flyttat in i sina nya lokaler i Varvsstaden, däribland Wingårdhs arkitektbyrå. Oatly har också flyttat in på området men ska hyra in sig i ett nytt kontor i det gamla gjuteriet om två år, och Lunds universitet och Konsthögskolan planerar att flytta in sin verksamhet i den stora maskin- och monteringshallen år 2025/2026. Dessutom har ett hotell öppnat dörrarna och inom kort öppnar en ny restaurang, Aster, på området.
Tog kontakt med utvecklarna för Refshaleøen
Hanne Birk säger att det finns en koppling mellan Varvsstaden och utvecklingen av Refshaleøen i Köpenhamn, och även där finns en stor mängd gamla byggnader från när skeppsvarvet Burmeister & Wain låg där. Man tog också kontakt med utvecklarna för Refshaleøen i början av arbetet med Varvsstaden för att höra deras tankar kring att utveckla ett historiskt område.
– Vi träffade dem för att höra: hur jobbar ni? Hur tänker ni? Projekten är lite olika eftersom Refshaleøen ligger lite utanför Köpenhamns centrum, medan Varvsstaden ligger mer i centrum. Men det är klart att det är samma frågor: hur kan man få liv i och utveckla en plats?, säger Hanne Birk, och tillägger att i Danmark är man bättre på att experimentera och arbeta med en tillfällig utveckling av områden.
På Refshaleøen, där planerna för områdets framtida utveckling inte har beslutats än, har man till exempel arbetat med att marknadsföra området och locka folk dit genom att ha festivaler och dra dit en busslinje. Något som är svårare i Sverige, menar hon.
– Det är en skillnad mellan hur man kan jobba tillfälligt med platser i länderna. I Sverige är det lite mer besvärligt och man vill ofta planera färdigt medan att testa i Danmark ser man som en del av själva utvecklingen av området, säger hon.

Den stora grå hallen i mitten av bilden ska rivas men flera av de övriga industribyggnaderna i Varvsstaden kommer att finnas kvar, men göras om invändigt till kontorsplatser. På området ska det byggas över 2 500 bostäder. Foto: News Øresund
Kompetensutbyte
Utbytet av kompetenser sker över sundet. I utvecklingen av Varvsstaden har de tagit hjälp av danska konsulter, berättar Hanne Birk. Samtidigt gavs nyligen svenska byggjätten NCC kontraktet för att bygga om Papirøen i Köpenhamn från tidigare industrimark till att nu bli den nya stadsdelen Christiansholm i centrala Köpenhamn. Byggandet förväntas vara klart år 2024.
Hanne Birk tycker att samarbeten mellan svenskar och danskar ofta för något bra med sig.
– Samspelet mellan det ni kan som svenskar och vi som danskar ger en väldigt bra dynamik. Man ska erkänna våra skillnader men tillsammans blir vi något helt unikt tycker jag.

Skiss över utvecklingen i stadsdelen Varvsstaden med ny och gammal bebyggelse, två nya gång- och cykelbroar och en ny bro för kollektivtrafik. Utmed vattnet ska gå ett kajpromenadstråk. Illustration: Varvsstaden AB
Fakta Varvsstaden och Refshaleøen:
På Kockums skeppsvarv i Malmö arbetade som mest 6 000 personer under 50- och 60-talen där man byggde stora lastfartyg, olje- och gasfartyg samt mot slutet även ett par kryssningsfartyg, och under en period var varvet ett av världens största. Men tillverkningen av civila fartyg lades ner i slutet av 1980-talet till följd av ökad konkurrens från bland andra Kina och Japan. Även i Köpenhamn finns ett välkänt område som varit plats för ett av världens största skeppsvarv, Refshaleøen. På varvet Burmeister & Wain arbetade som mest 8 000 personer och verksamheten lades ner 1996. Refshaleøen är idag ett område under utveckling och är just nu en plats för en stor matmarknad, konst och kultur.
(Erik Ottosson – News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne