Connect with us

Norden

Ny nordisk rapport: Gränsområdena kommer att stå inför en ny verklighet efter corona

Publicerad

den

Förutsättningarna för utveckling i de nordiska gränsregionerna, exempelvis i området kring Svinesundsbron mellan Norge och Sverige, håller på att förändras i och med coronapandemin, skriver Nordregio i en ny rapport. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Coronakrisen har synliggjort svagheter i det nordiska samarbetet och efter pandemin står politikerna inför ett vägskäl: ska samarbetet vara en nödvändighet eller bara något som är trevligt att ha? Den slutsatsen drar Nordiska ministerrådets analysinstitut Nordregio i en rapport som gjorts på uppdrag av gränskommittéerna Bottenviken och Svinesundskommittén och som främst fokuserar på det finsk-svenska respektive det sydliga norsk-svenska gränsområdet.

Enligt rapporten har lokala samarbetsaktörer blivit överraskade av att de nordiska regeringarna tagit nationella beslut som kraftigt påverkat gränsregionerna utan att kommunicera med varandra i förväg och utan att använda sig av den nordiska samarbetsplattformen i Nordiska Ministerrådet och Nordiska Rådet. Den underlåtenheten kan enligt rapporten visa på en institutionell svaghet på nordisk nivå.

När pandemin är över lär förutsättningarna för utveckling i gränsregionerna ha förändrats, skriver Nordregio vidare. Bland annat handlar det om att digitaliseringen ser ut att göra det lättare för glesbygdsregioner att konkurrera med centrala områden, men också om att tilliten över gränserna skadats och det uppstått ”vi och dom”-tankegångar mellan människor som tidigare rört sig obehindrat över gränserna. Enligt rapporten uppfattar många att media spätt på den typen av känslor, men hårda tongångar har också förekommit i exempelvis sociala medier. Vissa gränsaktörer uppger att de är oroliga över möjligheterna till försoning efter coronakrisen. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.