Connect with us

Danmark

Ny metrolinje möjliggör ny tågknutpunkt i Köpenhamn

Publicerad

den

Metro

En ny miljardsatsning på att bygga ut tunnelbanan i Köpenhamn presenterades sent på onsdagen – den nya Metrolinjen till Sydhamnen beräknas kosta 8,6 miljarder danska kronor och ska stå klar 2023. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sent på onsdagen presenterade Köpenhamns kommun och danska staten en ny miljardsatsning på att bygga ytterligare en tunnelbanelinje.  Köpenhamns Metro får fem nya stationer längs den nya tåglinjen till Sydhamnen som väntas öka det kollektiva resandet med 43 000 personer dagligen.

Prislappen beräknas bli 8,6 miljarder danska kronor för den nya metrolinjen som blir en utlöpare till den cityring som just nu byggs i Köpenhamn. Den nya Metrolinjen slutar vid Ny Ellebjerg Station som kommer att bli en ny knutpunkt för tågtrafiken till och från Köpenhamn. Sydhamnsmetron väntas stå klar 2023.
– Enbart bygget av Sydhamnsmetron kommer att öka antalet metropassagerare med 43 000 dagligen och minska trängseln, sade Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (s) när projektet presenterades under onsdagen tillsammans med Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S), ekonomi och inrikesminister Margrete Vestager (Radikale) och finansminister Bjarne Corydon.

Huvudbangården i Köpenhamn är överbelastad och svår att bygga ut. Därför planeras för en avlastning där även Ny Ellebjerg Station och stationen vid flygplatsen i Kastrup i framtiden kommer att fungera som knutpunkter för den danska huvudstadens järnvägstrafik. Ny Elleberg Station blir en mötesplats för Köpenhamns Metro, S-tåg och den vanliga järnvägen som ska byggas ut med en snabb förbindelse söderut mot den blivande tunneln under Fehmarn Bält. (News Øresund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.