Connect with us

Danmark

Köpenhamns kommun vill utreda fler metrolinjer

Publicerad

den

Till år 2035 väntas antalet metroresenärer i Köpenhamn öka så mycket vid vissa stationer att bara 30-50 procent av dem som väntar på perrongen får plats i varje tåg under morgonrusningen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

I takt med att Köpenhamns befolkning ökar beräknas trängseln i kollektivtrafiken växa. Därför överväger Köpenhamns kommun att bygga ut metron ytterligare, till Refshaleön och Brönshöj. Tidigare i veckan tog kommunens ekonomiutskott, ungefär motsvarande kommunfullmäktige, beslut om fördjupade utredningar i frågan. Det framgår av ett pressmeddelande.

Byggandet av en ny metro från Köpenhamns Huvudbangård via Refshaleön till järnvägsstationen Österport, tillfälligt införande av superbussar och bussfiler mellan Köpenhamn H och Refshaleön medan metron byggs, samt möjligheterna att bygga en metro, lättbana eller superbussar från huvudbangården till stadsdelen Brönshöj. Dessa möjliga investeringar ska utredas djupare, enligt tjänstemannaförslaget som Köpenhamns ekonomiutskott tog ställning till i veckan. Den 21 september kommer det vidare analysarbetet att slutligt godkännas av Köpenhamns borgarrepresentation.

Bakgrunden till utredningarna är att trafiken i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner beräknas öka med cirka 50 procent till år 2050. Det ökade antalet resenärer väntas också påverka metron, framför allt på sträckan mellan Kongens Nytorv och de första stationerna på Amager. Om enbart de hittills beslutade utbyggnaderna av metron genomförs väntas 50-70 procent av dem som väntar på perrongen vid Amagerbro och Christianshavns stationer i rusningstid på morgnarna år 2035 missa metron eftersom de inte får plats ombord.

Förslaget till fördjupade utredningar bygger på ett antal mer översiktliga utredningar som kommunen låtit göra, där man även sett på alternativet att bygga en så kallad lättbana. Det avfärdas nu, eftersom lättbanan skulle ha ungefär samma effekt som ett system med superbussar i särskilda bussfiler, men vore mycket dyrare. Trots att nya metrosträckningar är det klart dyraste alternativet rekommenderas ändå den lösningen, eftersom det avlastar de nuvarande metrolinjerna mest.

För att undvika överkapacitet om befolkningen inte skulle växa lika mycket som beräknat omfattar förslaget på vad som ska utredas närmare också möjligheten att bygga ut metron i etapper.

De kommande utredningarna sammanfaller med den fjärde utredningsetappen av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö, där beskedet om interregfinansiering kom i juni i år. De tidigare utredningarna av en utbyggd Köpenhamnsmetro och en Öresundsmetro har koordinerats.

De nya utredningarna ska enligt förslaget resultera i en rekommendation av utbyggnaden av den kommunala kollektivtrafiken i Köpenhamn. Den ska vara klar i mitten av 2018, för att kunna ingå i kommunplanen för 2019. (News Øresund)

Fakta: Förslagen på vad som ska utredas djupare

– Superbussar och bussfiler från Köpenhamns Huvudbangård via Christianshavn och Amager till Refshaleön, som en tillfällig lösning medan metron byggs.

– Metro från Köpenhamn H via Christianshavn och Amager till Refshaleön och vidare till Österport.

– Metro, lättbana och superbussar från Köpenhamn H till Brönshöj.

– Etappvis utbyggnad av infrastruktursatsningarna.

Läs mer:
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle27 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs i Skåne – umgås bara med dina närmaste och åk inte kollektivt

Sedan antalet nya smittade med covid-19 ökat kraftigt i Skåne under de senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskyddsläkare...

Norden27 oktober, 2020

FN:s generalsekreterare debatterar coronasamarbete med Stefan Löfven och Mette Frederiksen

Hur har det nordiska samarbetet påverkats av coronapandemin, hur kan det stärkas inför nästa kris och hur ser läget ut...

Infrastruktur27 oktober, 2020

Sundsbussarna ställer tillfälligt in trafiken

Under den närmaste framtiden blir det bara rederiet Forseas färjor som kommer att trafikera rutten Helsingborg-Helsingör. Sundsbussarna beslöt i helgen...

Turism/kultur27 oktober, 2020

Ny hemsida lanserades under coronakrisen: “Vi hade planerat event, tagit fram godis och skulle kampanja för ”Öppet sund”

Tre frågor till Helena Wennerström som i januari tillträdde som ny försäljnings- och marknadschef i Helsingborgs stad. Hon samlade då de...

Danmark26 oktober, 2020

Specialbyggd spansk vakuumtank installeras på ESS

Under måndagen anlände en vakuumtank som byggts i Spanien till European Spallation Source (ESS) i Lund. Det blir den första...

Näringsliv26 oktober, 2020

Boozt ska börsnoteras även i Danmark – vill växa i Norden genom uppköp

Malmöbaserade onlinemodebutiken Boozt vill växa i Norden genom företagsköp och siktar mot att bli en stor aktör även när det...

Politik26 oktober, 2020

Lars Weiss ny överborgmästare i Köpenhamn

Det blir Lars Weiss (S) som blir överborgmästare i Köpenhamn efter Frank Jensen. Fredag eftermiddag valdes han utan motkandidater och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.