Connect with us

Danmark

Köpenhamns kommun vill utreda fler metrolinjer

Publicerad

den

Till år 2035 väntas antalet metroresenärer i Köpenhamn öka så mycket vid vissa stationer att bara 30-50 procent av dem som väntar på perrongen får plats i varje tåg under morgonrusningen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

I takt med att Köpenhamns befolkning ökar beräknas trängseln i kollektivtrafiken växa. Därför överväger Köpenhamns kommun att bygga ut metron ytterligare, till Refshaleön och Brönshöj. Tidigare i veckan tog kommunens ekonomiutskott, ungefär motsvarande kommunfullmäktige, beslut om fördjupade utredningar i frågan. Det framgår av ett pressmeddelande.

Byggandet av en ny metro från Köpenhamns Huvudbangård via Refshaleön till järnvägsstationen Österport, tillfälligt införande av superbussar och bussfiler mellan Köpenhamn H och Refshaleön medan metron byggs, samt möjligheterna att bygga en metro, lättbana eller superbussar från huvudbangården till stadsdelen Brönshöj. Dessa möjliga investeringar ska utredas djupare, enligt tjänstemannaförslaget som Köpenhamns ekonomiutskott tog ställning till i veckan. Den 21 september kommer det vidare analysarbetet att slutligt godkännas av Köpenhamns borgarrepresentation.

Bakgrunden till utredningarna är att trafiken i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner beräknas öka med cirka 50 procent till år 2050. Det ökade antalet resenärer väntas också påverka metron, framför allt på sträckan mellan Kongens Nytorv och de första stationerna på Amager. Om enbart de hittills beslutade utbyggnaderna av metron genomförs väntas 50-70 procent av dem som väntar på perrongen vid Amagerbro och Christianshavns stationer i rusningstid på morgnarna år 2035 missa metron eftersom de inte får plats ombord.

Förslaget till fördjupade utredningar bygger på ett antal mer översiktliga utredningar som kommunen låtit göra, där man även sett på alternativet att bygga en så kallad lättbana. Det avfärdas nu, eftersom lättbanan skulle ha ungefär samma effekt som ett system med superbussar i särskilda bussfiler, men vore mycket dyrare. Trots att nya metrosträckningar är det klart dyraste alternativet rekommenderas ändå den lösningen, eftersom det avlastar de nuvarande metrolinjerna mest.

För att undvika överkapacitet om befolkningen inte skulle växa lika mycket som beräknat omfattar förslaget på vad som ska utredas närmare också möjligheten att bygga ut metron i etapper.

De kommande utredningarna sammanfaller med den fjärde utredningsetappen av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö, där beskedet om interregfinansiering kom i juni i år. De tidigare utredningarna av en utbyggd Köpenhamnsmetro och en Öresundsmetro har koordinerats.

De nya utredningarna ska enligt förslaget resultera i en rekommendation av utbyggnaden av den kommunala kollektivtrafiken i Köpenhamn. Den ska vara klar i mitten av 2018, för att kunna ingå i kommunplanen för 2019. (News Øresund)

Fakta: Förslagen på vad som ska utredas djupare

– Superbussar och bussfiler från Köpenhamns Huvudbangård via Christianshavn och Amager till Refshaleön, som en tillfällig lösning medan metron byggs.

– Metro från Köpenhamn H via Christianshavn och Amager till Refshaleön och vidare till Österport.

– Metro, lättbana och superbussar från Köpenhamn H till Brönshöj.

– Etappvis utbyggnad av infrastruktursatsningarna.

Läs mer:
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.