Connect with us

Danmark

Köpenhamns kommun vill utreda fler metrolinjer

Publicerad

den

Till år 2035 väntas antalet metroresenärer i Köpenhamn öka så mycket vid vissa stationer att bara 30-50 procent av dem som väntar på perrongen får plats i varje tåg under morgonrusningen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

I takt med att Köpenhamns befolkning ökar beräknas trängseln i kollektivtrafiken växa. Därför överväger Köpenhamns kommun att bygga ut metron ytterligare, till Refshaleön och Brönshöj. Tidigare i veckan tog kommunens ekonomiutskott, ungefär motsvarande kommunfullmäktige, beslut om fördjupade utredningar i frågan. Det framgår av ett pressmeddelande.

Byggandet av en ny metro från Köpenhamns Huvudbangård via Refshaleön till järnvägsstationen Österport, tillfälligt införande av superbussar och bussfiler mellan Köpenhamn H och Refshaleön medan metron byggs, samt möjligheterna att bygga en metro, lättbana eller superbussar från huvudbangården till stadsdelen Brönshöj. Dessa möjliga investeringar ska utredas djupare, enligt tjänstemannaförslaget som Köpenhamns ekonomiutskott tog ställning till i veckan. Den 21 september kommer det vidare analysarbetet att slutligt godkännas av Köpenhamns borgarrepresentation.

Bakgrunden till utredningarna är att trafiken i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner beräknas öka med cirka 50 procent till år 2050. Det ökade antalet resenärer väntas också påverka metron, framför allt på sträckan mellan Kongens Nytorv och de första stationerna på Amager. Om enbart de hittills beslutade utbyggnaderna av metron genomförs väntas 50-70 procent av dem som väntar på perrongen vid Amagerbro och Christianshavns stationer i rusningstid på morgnarna år 2035 missa metron eftersom de inte får plats ombord.

Förslaget till fördjupade utredningar bygger på ett antal mer översiktliga utredningar som kommunen låtit göra, där man även sett på alternativet att bygga en så kallad lättbana. Det avfärdas nu, eftersom lättbanan skulle ha ungefär samma effekt som ett system med superbussar i särskilda bussfiler, men vore mycket dyrare. Trots att nya metrosträckningar är det klart dyraste alternativet rekommenderas ändå den lösningen, eftersom det avlastar de nuvarande metrolinjerna mest.

För att undvika överkapacitet om befolkningen inte skulle växa lika mycket som beräknat omfattar förslaget på vad som ska utredas närmare också möjligheten att bygga ut metron i etapper.

De kommande utredningarna sammanfaller med den fjärde utredningsetappen av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö, där beskedet om interregfinansiering kom i juni i år. De tidigare utredningarna av en utbyggd Köpenhamnsmetro och en Öresundsmetro har koordinerats.

De nya utredningarna ska enligt förslaget resultera i en rekommendation av utbyggnaden av den kommunala kollektivtrafiken i Köpenhamn. Den ska vara klar i mitten av 2018, för att kunna ingå i kommunplanen för 2019. (News Øresund)

Fakta: Förslagen på vad som ska utredas djupare

– Superbussar och bussfiler från Köpenhamns Huvudbangård via Christianshavn och Amager till Refshaleön, som en tillfällig lösning medan metron byggs.

– Metro från Köpenhamn H via Christianshavn och Amager till Refshaleön och vidare till Österport.

– Metro, lättbana och superbussar från Köpenhamn H till Brönshöj.

– Etappvis utbyggnad av infrastruktursatsningarna.

Läs mer:
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.