Connect with us

Danmark

Köpenhamns kommun vill utreda fler metrolinjer

Publicerad

den

Till år 2035 väntas antalet metroresenärer i Köpenhamn öka så mycket vid vissa stationer att bara 30-50 procent av dem som väntar på perrongen får plats i varje tåg under morgonrusningen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

I takt med att Köpenhamns befolkning ökar beräknas trängseln i kollektivtrafiken växa. Därför överväger Köpenhamns kommun att bygga ut metron ytterligare, till Refshaleön och Brönshöj. Tidigare i veckan tog kommunens ekonomiutskott, ungefär motsvarande kommunfullmäktige, beslut om fördjupade utredningar i frågan. Det framgår av ett pressmeddelande.

Byggandet av en ny metro från Köpenhamns Huvudbangård via Refshaleön till järnvägsstationen Österport, tillfälligt införande av superbussar och bussfiler mellan Köpenhamn H och Refshaleön medan metron byggs, samt möjligheterna att bygga en metro, lättbana eller superbussar från huvudbangården till stadsdelen Brönshöj. Dessa möjliga investeringar ska utredas djupare, enligt tjänstemannaförslaget som Köpenhamns ekonomiutskott tog ställning till i veckan. Den 21 september kommer det vidare analysarbetet att slutligt godkännas av Köpenhamns borgarrepresentation.

Bakgrunden till utredningarna är att trafiken i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner beräknas öka med cirka 50 procent till år 2050. Det ökade antalet resenärer väntas också påverka metron, framför allt på sträckan mellan Kongens Nytorv och de första stationerna på Amager. Om enbart de hittills beslutade utbyggnaderna av metron genomförs väntas 50-70 procent av dem som väntar på perrongen vid Amagerbro och Christianshavns stationer i rusningstid på morgnarna år 2035 missa metron eftersom de inte får plats ombord.

Förslaget till fördjupade utredningar bygger på ett antal mer översiktliga utredningar som kommunen låtit göra, där man även sett på alternativet att bygga en så kallad lättbana. Det avfärdas nu, eftersom lättbanan skulle ha ungefär samma effekt som ett system med superbussar i särskilda bussfiler, men vore mycket dyrare. Trots att nya metrosträckningar är det klart dyraste alternativet rekommenderas ändå den lösningen, eftersom det avlastar de nuvarande metrolinjerna mest.

För att undvika överkapacitet om befolkningen inte skulle växa lika mycket som beräknat omfattar förslaget på vad som ska utredas närmare också möjligheten att bygga ut metron i etapper.

De kommande utredningarna sammanfaller med den fjärde utredningsetappen av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö, där beskedet om interregfinansiering kom i juni i år. De tidigare utredningarna av en utbyggd Köpenhamnsmetro och en Öresundsmetro har koordinerats.

De nya utredningarna ska enligt förslaget resultera i en rekommendation av utbyggnaden av den kommunala kollektivtrafiken i Köpenhamn. Den ska vara klar i mitten av 2018, för att kunna ingå i kommunplanen för 2019. (News Øresund)

Fakta: Förslagen på vad som ska utredas djupare

– Superbussar och bussfiler från Köpenhamns Huvudbangård via Christianshavn och Amager till Refshaleön, som en tillfällig lösning medan metron byggs.

– Metro från Köpenhamn H via Christianshavn och Amager till Refshaleön och vidare till Österport.

– Metro, lättbana och superbussar från Köpenhamn H till Brönshöj.

– Etappvis utbyggnad av infrastruktursatsningarna.

Läs mer:
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Infrastruktur21 januari, 2021

Visioner för infrastruktur och praktiska lösningar diskuterades på mobilitetskonferens

Greater Copenhagen hade i veckan en digital tvådagarskonferens om framtidens gröna mobilitet i regionen. Det diskuterades bland annat praktiska lösningar...

Arbetsmarknad21 januari, 2021

Breddat informationsutbud bland utvecklingsförslagen för Øresunddirekt

Att öka synligheten och bredda informationsutbudet är två möjligheter för utveckling av informationstjänsten Øresunddirekt. En osäker finansieringsmodell och Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Näringsliv21 januari, 2021

Star Wars som dataspel utvecklas av Massive Entertainment i Malmö

Spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö har fått i uppdrag att göra dataspel av legendariska Star Wars-filmerna. Det innebär att företaget...

Samhälle21 januari, 2021

Huawei och ZTE fick inte vara med vid Sveriges 5G-auktion

De kinesiska företagen Huawei och ZTE var utestängda från att delta när Sverige genomförde den stora 5G-auktionen den 19 januari...

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.