Connect with us

Danmark

Köpenhamns kommun vill utreda fler metrolinjer

Publicerad

den

Till år 2035 väntas antalet metroresenärer i Köpenhamn öka så mycket vid vissa stationer att bara 30-50 procent av dem som väntar på perrongen får plats i varje tåg under morgonrusningen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

I takt med att Köpenhamns befolkning ökar beräknas trängseln i kollektivtrafiken växa. Därför överväger Köpenhamns kommun att bygga ut metron ytterligare, till Refshaleön och Brönshöj. Tidigare i veckan tog kommunens ekonomiutskott, ungefär motsvarande kommunfullmäktige, beslut om fördjupade utredningar i frågan. Det framgår av ett pressmeddelande.

Byggandet av en ny metro från Köpenhamns Huvudbangård via Refshaleön till järnvägsstationen Österport, tillfälligt införande av superbussar och bussfiler mellan Köpenhamn H och Refshaleön medan metron byggs, samt möjligheterna att bygga en metro, lättbana eller superbussar från huvudbangården till stadsdelen Brönshöj. Dessa möjliga investeringar ska utredas djupare, enligt tjänstemannaförslaget som Köpenhamns ekonomiutskott tog ställning till i veckan. Den 21 september kommer det vidare analysarbetet att slutligt godkännas av Köpenhamns borgarrepresentation.

Bakgrunden till utredningarna är att trafiken i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner beräknas öka med cirka 50 procent till år 2050. Det ökade antalet resenärer väntas också påverka metron, framför allt på sträckan mellan Kongens Nytorv och de första stationerna på Amager. Om enbart de hittills beslutade utbyggnaderna av metron genomförs väntas 50-70 procent av dem som väntar på perrongen vid Amagerbro och Christianshavns stationer i rusningstid på morgnarna år 2035 missa metron eftersom de inte får plats ombord.

Förslaget till fördjupade utredningar bygger på ett antal mer översiktliga utredningar som kommunen låtit göra, där man även sett på alternativet att bygga en så kallad lättbana. Det avfärdas nu, eftersom lättbanan skulle ha ungefär samma effekt som ett system med superbussar i särskilda bussfiler, men vore mycket dyrare. Trots att nya metrosträckningar är det klart dyraste alternativet rekommenderas ändå den lösningen, eftersom det avlastar de nuvarande metrolinjerna mest.

För att undvika överkapacitet om befolkningen inte skulle växa lika mycket som beräknat omfattar förslaget på vad som ska utredas närmare också möjligheten att bygga ut metron i etapper.

De kommande utredningarna sammanfaller med den fjärde utredningsetappen av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö, där beskedet om interregfinansiering kom i juni i år. De tidigare utredningarna av en utbyggd Köpenhamnsmetro och en Öresundsmetro har koordinerats.

De nya utredningarna ska enligt förslaget resultera i en rekommendation av utbyggnaden av den kommunala kollektivtrafiken i Köpenhamn. Den ska vara klar i mitten av 2018, för att kunna ingå i kommunplanen för 2019. (News Øresund)

Fakta: Förslagen på vad som ska utredas djupare

– Superbussar och bussfiler från Köpenhamns Huvudbangård via Christianshavn och Amager till Refshaleön, som en tillfällig lösning medan metron byggs.

– Metro från Köpenhamn H via Christianshavn och Amager till Refshaleön och vidare till Österport.

– Metro, lättbana och superbussar från Köpenhamn H till Brönshöj.

– Etappvis utbyggnad av infrastruktursatsningarna.

Läs mer:
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark19 januari, 2020

Danmark fortsätter utreda bro över Kattegatt – skulle halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn/Malmö

UPPDATERAD. Den socialdemokratiska danska regeringen har beslutat att fortsätta den tidigare borgerliga regeringens utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt....

Politik19 januari, 2020

Tidigare svensk finansminister: låt danskarna rädda Postnord eller låt Posten gå i konkurs

“Låt Posten gå i konkurs – köp sedan ut Svenska Posten!” skriver Sveriges tidigare finansminister Allan Larsson (S) i ett...

Samhälle17 januari, 2020

Greater Copenhagen-samarbetet hämtar sin nya vd från Israel – Tue David Bak

Tue David Bak blir ny vd för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen Committee. Med ett förflutet som utvecklingsdirektör för...

Danmark17 januari, 2020

Danmark fryser bidrag till Nordiska Ministerrådet efter misstänkt bokföringsfel

Danska Riksrevisionen ska utreda om det har förekommit fel i Nordiska Ministerrådets bokföring mellan januari 2018 till april 2019 och...

Infrastruktur16 januari, 2020

Öresundsbron firas med jubileumskonsert på Ribban, intervjuer, bok och konferenser

Firandet av Öresundsbrons 20-årsjubileum den 1 juli börjar ta form. Malmös kommunstyrelse beslutade på onsdagen att avsätta 1,2 miljoner kronor till...

Bostad/fastighet16 januari, 2020

Öresundsregionens högsta kontorshus invigt i Hyllie

Kontorsfastigheten The Point i Hyllie invigdes på torsdagen med konfettiregn, bandklippning och rundvisning på den översta 29:e våningen. Med sina...

Infrastruktur16 januari, 2020

Tyskland investerar 86 miljarder euro i grön tågsatsning

”Det viktigaste moderniseringsprojektet i Tysklands historia” kallar Tysklands transportminister Andreas Scheuer Kallar den satsning som den tyska regeringen gör med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.