Danmark
Köpenhamns flygplats vill stärka sin roll som knutpunkt

Med bättre infrastruktur och kollektivtrafik till flygplatsen, och genom att göra Köpenhamns flygplats till ett tydligare nav för nordens flygtrafik ska Köpenhamns flygplats stärka sin roll som knutpunkt i dubbel bemärkelse. Det var budskapet vid en konferens i Kongens Lyngby om flygplatsens framtida utveckling. Det ska resultera i fler passagerare och fler jobb till invånare på båda sidor sundet.
Köpenhamns flygplats ska växa, men inom det befintliga området. Det säger Thomas Woldbye, vd för Köpenhamns flygplats, vid Köpenhamns flygplats växtkommittés konferens i Kongens Lyngby under torsdagen. Detta ska ske genom en effektivisering, både av de ytor som flygplatsen idag förfogar över, men också av arbetssättet. Idag sysselsätter flygplatsen 23 000 personer. Cirka 40 procent av de jobb som idag utförs kommer att försvinna vid digitalisering och automatisering. Men detta innebär inte att antalet anställda ska minska, enligt Thomas Woldbye.
– Vi hoppas att vi kan omvandla flygplatsen så att antalet jobb inte minskar trots effektivisering och omstrukturering. Snarare hoppas vi kunna öka antalet sysselsatta på flygplatsen, säger han och tillägger att flygplatsen är viktig för hela Greater Copenhagen-området.
– Det spelar ingen roll för oss om det är danskar, svenskar eller någon annan nationalitet som arbetar hos oss. Vi talar mycket om Köpenhamn idag, men det vi egentligen talar om är ju hela regionen. Det är redan många svenskar som arbetar hos oss idag. Vi arbetar med Employer Branding i hela regionen, och då är självklart södra Sverige inkluderat, säger han.

Paneldeltagare vid konferensen. I mitten syns Sophie Hæstorp Andersen (S), Region Hovedstadens regionrådsordförande. Foto: News Øresund
Sophie Hæstorp Andersen, regionrådsordförande för Region Hovedstaden, önskar ett ökat samarbete kring infrastrukturella satsningar kring flygplatsen, för att styrka Köpenhamns flygplats roll som knutpunkt.
– Det är en effektiv och välfungerande flygplats. Det jag tycker är viktigt är att flygplatsen ska vara en knutpunkt. Jag är bekymrad över DSB:s planer om att Kystbanen skärs av vid Østerport. Det vi behöver är att folk kan komma så direkt som möjligt, med så få byten som möjligt, till flygplatsen. Redan nu räknar man med att vi kommer få 15–20 procent fler passagerare i den existerande kollektivtrafiken inom kommande år, så det behövs mer satsningar. Jag ser gärna att flygplatsen är med och påverkar där. Vi är långt ifrån färdiga utan behöver mer kollektivtrafik, bland annat en metro mellan Köpenhamn och Malmö, och en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger hon.
Mikkel Aarøe-Hansen, vd för turistorganisationen Wonderful Copenhagen, ser oroligt på diskussionerna kring överturism i Köpenhamn. Även han menar att ett utökat samarbete är en nyckel till att knyta samman regionen.
– De kritiska artiklarna mot turismen har sexdubblats under de senaste tre åren. Turismen är beroende av flygplatsen, och flygplatsen är beroende av turismen. En fungerande trafik är viktig för att säkra att kritiken mot turismen inte växer. Turism bidrar till att skapa jobb i Greater Copenhagen. En negativ syn på turism har en negativ effekt på samhället, säger han.
För flygbolaget SAS är Köpenhamns roll som knutpunkt en annan. För SAS handlar det om att Köpenhamn ska samla flygresenärer från hela Skandinavien och Nordeuropa.
– Vi har inte ett underlag för interkontinentala flygningar enbart från Köpenhamn. Vi behöver vara en knutpunkt. Bara 30 procent av de interkontinentala passagerarna börjar sin resa i Köpenhamn. 70 procent kommer från andra platser, säger Simon Pauck Hansen, koncerndirektör för SAS.
(News Øresund – Emil Persson)
-
Danmark22 augusti, 2014
Danmark blir en del av Natos misilförsvarssköld
-
Samhälle17 juli, 2019
Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020
-
Arbetsmarknad7 juli, 2019
124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910
-
Bostad/fastighet18 juni, 2019
Jernhusen satsar på stadsutveckling och bygger nytt kring stationer i Skåne
-
Infrastruktur7 mars, 2019
Stena Line flyttar Grenåfärjan från Varberg till Halmstad
-
Bostad/fastighet1 maj, 2019
Form/Design Center utökar verksamheten – och blickar över sundet med ny dansk vd
-
Samhälle6 juli, 2019
Nationella järnvägsbolagens slutsats: Fehmarn bält-tunneln förskjuter fokus mot Skåne och Köpenhamn
-
Infrastruktur7 juli, 2019
200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn