Connect with us

Danmark

Köpenhamns flygplats vill stärka sin roll som knutpunkt

Publicerad

den

Thomas Woldbye, vd för Köpenhamns flygplats i Kastrup. Foto: News Øresund

Med bättre infrastruktur och kollektivtrafik till flygplatsen, och genom att göra Köpenhamns flygplats till ett tydligare nav för nordens flygtrafik ska Köpenhamns flygplats stärka sin roll som knutpunkt i dubbel bemärkelse. Det var budskapet vid en konferens i Kongens Lyngby om flygplatsens framtida utveckling. Det ska resultera i fler passagerare och fler jobb till invånare på båda sidor sundet.

Köpenhamns flygplats ska växa, men inom det befintliga området. Det säger Thomas Woldbye, vd för Köpenhamns flygplats, vid Köpenhamns flygplats växtkommittés konferens i Kongens Lyngby under torsdagen. Detta ska ske genom en effektivisering, både av de ytor som flygplatsen idag förfogar över, men också av arbetssättet. Idag sysselsätter flygplatsen 23 000 personer. Cirka 40 procent av de jobb som idag utförs kommer att försvinna vid digitalisering och automatisering. Men detta innebär inte att antalet anställda ska minska, enligt Thomas Woldbye.
– Vi hoppas att vi kan omvandla flygplatsen så att antalet jobb inte minskar trots effektivisering och omstrukturering. Snarare hoppas vi kunna öka antalet sysselsatta på flygplatsen, säger han och tillägger att flygplatsen är viktig för hela Greater Copenhagen-området.
– Det spelar ingen roll för oss om det är danskar, svenskar eller någon annan nationalitet som arbetar hos oss. Vi talar mycket om Köpenhamn idag, men det vi egentligen talar om är ju hela regionen. Det är redan många svenskar som arbetar hos oss idag. Vi arbetar med Employer Branding i hela regionen, och då är självklart södra Sverige inkluderat, säger han.

Paneldeltagare vid konferensen. I mitten syns Sophie Hæstorp Andersen (S), Region Hovedstadens regionrådsordförande. Foto: News Øresund

Sophie Hæstorp Andersen, regionrådsordförande för Region Hovedstaden, önskar ett ökat samarbete kring infrastrukturella satsningar kring flygplatsen, för att styrka Köpenhamns flygplats roll som knutpunkt.
– Det är en effektiv och välfungerande flygplats. Det jag tycker är viktigt är att flygplatsen ska vara en knutpunkt. Jag är bekymrad över DSB:s planer om att Kystbanen skärs av vid Østerport. Det vi behöver är att folk kan komma så direkt som möjligt, med så få byten som möjligt, till flygplatsen. Redan nu räknar man med att vi kommer få 15–20 procent fler passagerare i den existerande kollektivtrafiken inom kommande år, så det behövs mer satsningar. Jag ser gärna att flygplatsen är med och påverkar där. Vi är långt ifrån färdiga utan behöver mer kollektivtrafik, bland annat en metro mellan Köpenhamn och Malmö, och en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger hon.

Mikkel Aarøe-Hansen, vd för turistorganisationen Wonderful Copenhagen, ser oroligt på diskussionerna kring överturism i Köpenhamn. Även han menar att ett utökat samarbete är en nyckel till att knyta samman regionen.
– De kritiska artiklarna mot turismen har sexdubblats under de senaste tre åren. Turismen är beroende av flygplatsen, och flygplatsen är beroende av turismen. En fungerande trafik är viktig för att säkra att kritiken mot turismen inte växer. Turism bidrar till att skapa jobb i Greater Copenhagen. En negativ syn på turism har en negativ effekt på samhället, säger han.

För flygbolaget SAS är Köpenhamns roll som knutpunkt en annan. För SAS handlar det om att Köpenhamn ska samla flygresenärer från hela Skandinavien och Nordeuropa.
– Vi har inte ett underlag för interkontinentala flygningar enbart från Köpenhamn. Vi behöver vara en knutpunkt. Bara 30 procent av de interkontinentala passagerarna börjar sin resa i Köpenhamn. 70 procent kommer från andra platser, säger Simon Pauck Hansen, koncerndirektör för SAS.

(News Øresund – Emil Persson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.